Manajemen Special Event Upacara Adat "Seren Taun" Cigugur Kuningan
DOI:
https://doi.org/10.15575/cjik.v3i1.5203Keywords:
Management, Specila Event, Traditional CeremonyAbstract
This research aims to find depict of the activities by Kuningan District Government in planning, preparation and implementation of seren taun. The concept used in this research is the concept of Special Event Management, The paradigm used in this research is constructivism paradigm and qualitative approach by using descriptive study method. The result shows that the special event management traditional ceremony seren taun is done by 3 Step. First, pre-event is done with three stages. The Research, The design and The Planning of the event. Second, coordination stage is done with two stages. Pre-event coordination and coordination at the event, and the last is the evaluation stage by conducting three-stage of evaluation. Daly evaluation, General evaluation and The Last evaluation.
Tujuan penelitian ini adalah untuk menggambarkan lebih dalam mengenai kegiatan yang dilakukan oleh pemerintah Kabupaten Kuningan dalam melakukan perencanaan, persiapan dan pelaksanaan upacara adat seren taun. Paradigma yang digunakan dalam penelitian ini adalah paradigm konstruktivisme dan pendekatan kualitatif dengan menggunakan metode studi deskriptif, karena peneliti ingin menggambarkan bagaimana proses manajemen acara yang dilakukan dalam menyelenggarakan upacara adat seren taun ini. Hasil penelitian menunjukan bahwa kegiatan manajemen special event upacara adat sern taun terbagi dalam tiga tahapan pertama tahapan pra event yang dilakukan dengan tiga tahapan yaitu riset, desain perencanaan. Kedua tahapan koordinasi yang dilakukan dengan dua tahapan, tahapan pra acara dan tahapan koordinasi saat acara. Ketiga, tahapan evaluasi yang dilakukan dengan tiga tahapan evaluasi. Evaluasi harian, Evaluasi Umum dan Evaluasi akhir
References
Anwar dkk. (2018). Manajemen Special Event Hallyu Come On Special Management Of Hallyu Come On. Metacommunication: Journal Of Communication Studies, 3(1).
Ardiansyah. (2011). Analisis dan Perancangan Sistem Manajemen Event Berbasis Mobile Push Notification. IJCCS (Indonesian Journal of Computing and Cybernetics Systems), 5(3).
Ardianto, E. (2011). Handbook of public Relationas Pengantar Komprehensif. Bandung : Remaja Rosdakarya
Aulia dkk. (2017) Manajemen Informasi Special Event Huttel 62 Oleh Sma Negeri 3 Jakarta. Jurnal Edulib, 7(1).
Auliya. R, H. & Diah. F (2016). Evaluasi Kegiatan Indonesia Congress of Muslim Students 2014 Hizbut Tahrir Indonesia. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies,10(1), 97-112.
Bachri dkk. (2018). Pengembangan Aplikasi Manajemen Event Berbasis Web (Studi Kasus: Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Malang). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 2(12).
Dewi dkk. (2013). Peran Public Relations dalam Manajemen Event (Studi Terhadap Peran Public Relations Galeria Mall dan Plaza Ambarrukmo dalam Pengelolaan Event Tahun 2013). Jurnal Komunikasi, 8(1).
Dshauma dkk. (2018). Analisis Manajemen Event Pariwisata Olahraga Bromo Marathon (Studi Kasus Pada Daerah Tujuan Wisata Bromo Tengger Semeru). Jurnal Administrasi Bisnis, 64(1).
Durianto, D. (2003). Invasi Pasar dengan Iklan yang efektif. Bandung: Salemba
Goldbatt, J (2002). Special event. New York : Jhon Willey Inc.
Handayaningrat, S. (1989). Administrasi pemerintahan dalam Pembangunan Nasional. Gunung Agung : Jakarta
Kencana, I. (2011). Manajemen Pemerintahan. Jakarta : Pustaka Reka Cipta
Kurniawan, I. N. O. (2016). Sistem Monitoring Manajemen Event CV. Advance Communication Berbasis Web. Information Technology and Telematics, 6(2).
Marwanti dkk. (2013). Partisipasi Perempuan dalam Upacara Adat “Seren Taun†(Studi Kasus Pada Masyarakat Kasepuhan Sinar Resmi Desa Sirna Resmi, Kecamatan Cisolok, Kabupaten Sukabumi Provinsi Jawa Barat). Jurnal Pekerjaan Sosial, 12(2).
Muchtar, K. (2016). Komunikasi Politik dan Pembentukan Citra Partai. Jurnal Ilmu Komunikasi, 14(2), 136–147.
Muchtar, K., & Herdiana, D. (2016). Peran dan Strategi Humas dalam Pembentukan Citra Perguruan Tinggi Islam. ANIDA: Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah, 15(2), 317-338
Negoro dkk. (2018). Analisis dan Desain Sistem Informasi Manajemen Event di Perguruan Tinggi (Studi di Fakultas Ilmu Administrasi, Universitas Brawijaya, Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 61(1).
Noor, A. (2009). Management Event. Bandung : Alfabeta
Pudjiastuti, W. (2010). Special Event : Alternative Jitu Membidik Pasar. Jakarta : PT Elex Media Komputindo
Purwaningsih & Safitri, E. (2018). Rancang Bangun Aplikasi Manajemen Event Berbasis SMS Gateway pada BKKBN Kabupaten Madiun. DOUBLECLICK: Journal of Computer and Information Technology, 2(1).
Putra, D.S. (2017). Rancang Bangun Aplikasi Manajemen Event Berbasis Web. Information Technology and Telematics, 7(2).
Ruslan, R (1998). Kiat Dan Strategi Kampanye Pubic Relations. Jakarta Raja Grafindo
Ruslan, R. (2007). Public Relations dan Komunikasi. Jakarta : Raja Grafindo Persada
Salim, (2006). Teori dan Paradigma Penelitian Sosial. Yogyakarta : TiaraWacana.
Sri, W. (2007). Pengantar Manajemen. Yogyakarta : Graha Ilmu
Tobing, dkk. (2017). Manajemen Special Event AJB Bumiputera 1912 Bandung Melalui Customer Gathering. Profesi Humas : Jurnal Ilmiah Ilmu Hubungan Masyarakat, 2(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish articles in Communicatus: Jurnal Ilmu komunikasi agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons AttributionShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).