Hadith Istinbath Methodology: A Comparative Review between Salafiyah Scholars and Persatuan Islam (PERSIS)

Main Article Content

Robi Permana
JM Muslimin

Abstract

This study explores the comparative methodologies of legal deductions (istinbath) between Salafi scholars and Persatuan Islam (PERSIS) in applying hadith as a source of Islamic law. Salafi scholars adopt a textual approach to interpreting hadith, whereas PERSIS prefers a contextual approach that considers social conditions and the clear meaning of the hadith. The Salafi approach tends to yield stricter and less flexible legal conclusions, whereas PERSIS is more open to changes and relevance in modern times. This article highlights how these methodological differences significantly impact legal rulings on issues such as the isbal, beard maintenance, and wearing of the niqab. The research employs a descriptive qualitative approach, analysing various primary and secondary sources related to hadith-based legal methodology.

Article Details

Section
Articles

References

’Abdan, M. ibn A. ibn. (2019). Al-’UqÅ«d Al-Durriyah, (Vol. 1; AlÄ« ibn Muhammad al-’ImrÄn, Ed.). Beirut-Libanon: DÄr ibn Hazm.

Ahmad, A. ’Abdillah A. ibn H. (2001). Musnad Al-ImÄm Ahmad Ibn Hanbal. Mesir: Muasasah al-RisÄlah.

Al juwaini, H. A. M. (2010). Nihayatul Mathlab Fi Diroyatil Madzhab (Vol. 12; Muhammad Ustman, Ed.). Beirut-Libanon: DÄr Kutub al-’Alamiyah.

Al-AlbÄnÄ«, M. N. (2003). Al-Ta’lÄ«qÄt Al-HisÄn ShahÄ«h Ibn HibbÄn. Jiddah: DÄr BÄwazÄ«r.

Al-BaihaqÄ«, A. B. (2003). Sunan Al-KubrÄ Al-BaihaqÄ«. Beirut-Libanon: DÄr al-Kutub al-’Alamiyah.

Al-BukhÄri, M. ibn I. (1311). ShahÄ«h Al-BukhÄrÄ«. Mesir: Al-SulthÄniyah.

Al-Fadhl, A., & Ibn Mukrim, J. (1414). Lisanul ‘Arob (Vol. 11). Beirut: DÄr al-Dakwah.

Al-HÄkim, A. ’Abdillah al-H. (1990). Al-Mustadrak ’alÄ ShahÄ«haÄ«n (MusthafÄ’, Ed.). Beirut-Libanon: DÄr al-Kutub al-’Alamiyah.

Al-Jauziyyah, I. Q. (1996). I’lÄm al-Muwaqqi’īn (Vol. 1). Beirut-Lebanon: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Al-Juraisy, K. (2016). Al-Fatawa Asy-Syar’iyyah Fi Al-Masa’il Al-Ashriyyah Min Fatawa Ulama Al-Balad Al-Haram (Musthofa Aini et al Ed.). Jakarta: Darul Haq.

Al-NasÄÄ«, A. ’Abd al-R. A. ibn S. ibn ’AlÄ« al-K. (2001). Sunan Al-KubrÄ Al-NasÄÄ«. Beirut-Libanon: Muassasah al-RisÄlah.

Al-Qaá¹­á¹­Än, A. al-H. ’Ali ibn. (2011). Al-IqnÄ’ FÄ« MasÄil Al-IjmÄ’ (Vol. 2). Jiddah: al-DÄr al-Basyariyyah.

al-SyÄfi’ī, A. al-Q. ’AlÄ« ibn al-H. (2003). Dzammul MalÄhi. Beirut-Libanon: DÄr al-BasyÄir al-IslÄmiyyah.

Al-SyÄfi’ī, ibn J. M. ahmad al-M. (2003). Syarh Al-WaraqÄt FÄ« UshÅ«l Al-Fiqh. Riyadh: Maktabah NazÄr Mushaffa al-BÄz.

Al-SyaukÄnÄ«, M. ibn ’AlÄ«. (1993). Nail Al-Auá¹­Är (Vol. 2). Mesir: DÄr al-Hadis.

Al-ThabarÄ«, A. J. (2000). TafsÄ«r Al-ThabarÄ«, JÄmi’ Al-BayÄn (Ahmad Muha, Ed.). Beirut-Libanon: Muassasah al-RisÄlah.

Al-Tirmidzy, A. I. (1994). Sunan Al-Tirmidzy (Vol. 3). Beirut: DÄr al-Fikr.

al-Umari, A. D. (n.d.). Al-Shahīhah (Vol. 6).

Al-Utsaimin, M. ibn S. (2003). Risalah Al-Hijab. Saudi Arabia: DÄr al-QÄsim.

Anas, I. M. (1998). Al-Muwaá¹­á¹­ha. Beirut-Libanon: DÄr al-Fikr.

Azhari, M. (2020). Moderasi islam dalam dimensi berbangsa, bernegara dan beragama perspektif maqashid asy-syari’ah. Jurnal Intelektual Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(1), 27-45. https://doi.org/10.33367/ji.v10i1.1089

Bakar, A. Z. bin. (2000). Hirasah Al-FadhÄ«lah. Saudi Arabia: DÄr al’Ashimah.

Bakker, A., & Zubair, A. C. (2024). Metodologi Penelitian Filsafat. (19th ed.). Yogyakarta: Penerbit PT. Kanisius.

Darna, A. (2021). Perkembangan hukum islam di indonesia: konsep fiqih sosial dan implementasinya dalam hukum keluarga. El-Usrah Jurnal Hukum Keluarga, 4(1), 90. https://doi.org/10.22373/ujhk.v4i1.8780

Daud, Z. (2023). ‘illat dalam penalaran ta’līlī sebagai metode istinbaṭ hukum. JEW, 1(1), 1-18.

https://doi.org/10.61693/elwasathy.vol11.2023.1-18

DÄwud, S. ibn al-A. al-S. A. (2009). Sunan Abu DÄwud. Beirut-Libanon: DÄr al-Fikr.

Dewan Hisbah PERSIS. (2019). Masalah Seputar Shalat & Cadar - Buku Dewan Hisbah. Bandung: PERSIS Pers.

Dewan Hisbah, & Tim Asatidzah PERSIS. (2017). Majalah Risalah Persatuan Islam. Bandung: PERSIS Pers.

Esposito, J. (2015). The Oxford Dictionary of Islam. Oxford: Oxford University Press.

Fathoni, R. S. (2018, February 22 2018). Sejarah Persatuan Islam (Persis) Tahun 1923-1983. Retrieved September 15, 2024, from Wawasan Sejarah website: https://wawasansejarah.com/sejarah-persatuan-islam-persis/

Hajar, I. (2000). Fath Al-BÄrÄ«; Bi Al-Syarh Shahih Al-BukhÄrÄ« (Vol. 10). Riyadh: Dar al-SalÄm.

Harahap, S. (2001). Studi Tokoh dalam Bidang Pemikiran Islam. Medan: Istiqamah Mulya Press.

Hazm, A. M. A. ibn A. I. (2012). MarÄtib Al-Ijma’ FÄ« Al-’IbÄdÄt Wa Al-Mu’ÄmalÄt Wa Al-I’tiqÄdÄt. Beirut-Libanon: DÄr al-Kutub al-’Alamiyah.

Icha, C. (2022). Sejarah pengharaman hukum khamr dalam islam melalui pendekatan historis. Maddika, 2(2), 1-12. https://doi.org/10.24256/maddika.v2i2.2398

KatsÄ«r, A. al-F. I. (1999). TafsÄ«r Al-QurÄn Al-‘AzhÄ«m. Riyadh: DÄr Thayyibah li al-Nasyr wa al-TauzÄ«

Laher, S. (2021). Salafism and tionalism: Scholarly Authority in Modern Islam. Cambridge: Cambridge University Press.

Lauzière, H. (2010). The Construction of Salafiyya: Reconsidering Salafism from Conceptual History. International Journal of Middle East Studies, 42(3), 369-389.

Madaniah, A. and Rohmah, S. (2022). Hubungan islam dan negara dalam negara hukum: analisis pemikiran moh. mahfud md. Salam Jurnal Sosial Dan Budaya Syar I, 9(1), 285-302. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v9i1.24789

MÄjah, A. ’AbdillÄh M. ibn Y. ibn ’Abdullah I. (1999). Sunan Ibn MÄjah. Beirut-Libanon: DÄr al-Fikr.

Muhamad ’Abd al-RahmÄn ibn. (2012). IshÅ«l Al-AhkÄm (Vol. 1). Riyadh: DÄr al-Kutub al-’Alamiyah.

Murdan(2016). Hukum islam dalam kerangka sistem hukum masyarakat modern. Petita Jurnal Kajian Ilmu Hukum Dan Syariah, 1(1). https://doi.org/10.22373/petita.v1i1.76

Muslim. (2009). ShahÄ«h Muslim. Beirut-Libanon: DÄr al-Fikr.

Noor, U. M. (2017). Metode Kritik Hadis Aliran Salafi dan Sufi Modern: Satu Analisis Perbandingan. Proceedings of the 4th International Conference on Arabic Studies and Islamic Civilization.

Paraga, A. W. N., et al. (2024). Pemikiran Hukum Islam Salafi-Wahabi dalam Pandangan Ulama Fikih Empat Mazhab. El-Faqih Journal.

Rahmatullah, A. S. & Azhar, M. (2022). Pendidikan Sadar Diri “No Smoking†Bagi Santri di Pondok Pesantren Salafiyah. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(2), 956–966.

Setyawan, D. and Nugroho, D. (2021). Socio-religious construction: religious tolerance among Salafi Muslims and Christians in the metro. Dialog, 44(2), 190-203. https://doi.org/10.47655/dialog.v44i2.479

Sholeh, M. (2023). Relevansi dan tantangan implementasi hukum islam dalam konteks sosial masyarakat modern. As-Salam Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 12(1), 21-57.

https://doi.org/10.51226/assalam.v12i1.484

Sudirman, Muh. (2019). Cadar Bagi Wanita Muslimah (Suatu Kajian Perspektif Sejarah). DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum, 17(1), 49–64.

Sukardi, D. (2017). Perlindungan hukum terhadap anak korban kejahatan seksual dalam perspektif hukum positif dan islam. Mahkamah Jurnal Kajian Hukum Islam, 2(1).

https://doi.org/10.24235/mahkamah.v2i1.1665