Pengorganisasian Pesan Dakwah Da’i Selebriti Ustad Al Habsy

Authors

  • Budi Ariyanto Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam, IAIN Metro, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/anida.v19i1.5040

Keywords:

Organizing, Da'wah Message, Da’i

Abstract

Indonesian society is currently experiencing changes in the context of the missionary movement. A da’i celebrity in her missionary activities has not been oriented towards the resulting impact. Research on organizing da’i's da'wah message has the purpose of knowing the organization of messages in preaching. Based on the theme raised in this study formulate a problem about how to construct da'wah messages, how to form Al Habsyi's da'wah messages. Relevant to the objectives, this study uses qualitative methods with  a case study approach. Da'wah messages conveyed by cleric Al Habsyi namely mubasyaroh. Organizing messages by increasing the attention  of mad’u,  through nasyid,  the needs of mad’u,  fulfillment of the  material of  mad’u preaching on religious messages, describes the contents of the message of da'wah, through stories. Utilizing stories and taking actions with persuasive communication, namely by carrying out the Sunnah.

Abstrak

Masyarakat Indonesia saat ini mengalami perubahan dalam konteks gerakan dakwah. Seorang da’i selebriti dalam kegiatan dakwahnya belum berorientasi pada dampak yang dihasilkan. Penelitian tentang pengorganisasian pesan dakwah da’i selebriti ini memiliki tujuan untuk mengetahui pengorganisasian pesan dalam berdakwah. Berdasarkan tema yang diangkat dalam penelitian ini merumuskan masalah tentang bagaimana konstruk pesan dakwah, bagaimana merumuskan pesan dakwah Al Habsyi. Relevan dengan tujuan, penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Pesan dakwah yang disampaikan ustad Al Habsyi yaitu secara mubasyaroh. Pengorganisasian pesan dengan meningkatkan perhatian mad’u, melalui nasyid, kebutuhan mad’u, pemenuhan materi dakwah mad’u atas pesan agama, menggambarkan isi pesan dakwah, melalui kisah. Pemanfaatan kisah  dan melakukan tindakan dengan komunikasi yang bersifat persuasif, yaitu dengan menjalankan sunnahnya.. 

References

Asmaya, E. (2016). Faktor Personal dan Situasional Penerimaan Pesan Dakwah. Komunika, 10(1), 46-66.

Fuadi, M. H. (2018). Pesan Dakwah Hasan Al-Banna dalam Buku Majmu'at al- Rasail. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 11(2), 325-340.

Haryanto. (2016). Pesan Dakwah pada Buletin Ju'at Himmah. Jurnal Studi Agama dan Masyarakat, 12(1), 1-14.

Ilaihi, W. (2013). Komunikasi Dakwah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ismail, N. dkk. (2018). Pesan Dakwah tentang Nikah di Media Sosial Instagram. Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 3(1), 22-45.

Jafar, A. (2018). Bentuk-Bentuk Pesan Dakwah dalam Kajian Al-Qur'an. Jurnal Komunikasi Islam, 8(1), 41-66.

Kamaluddin. (2016). Pesan Dakwah. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 2( 2), 37-58.

Luwita, R. D. (2016). Strategi Penyusunan Pesan Undas.co dalam Meningkatkan Kepedulian Remaja pada Industri Kreatif Lokal Kota Samarinda. Ejournal Ilmu Komunikasi, 4(2), 292-305.

Moenawar, M.G. &Septayuda, T. (2015). Komunikasi Profetik dan Pesan Dakwah dalam Film Habibie dan Ainun. Jurnal Komunikasi, 9(2), 211-220.

Maskur & Noor, I. (2014). Ustad Selebriti Abdullah Gymnastiar dalam Budaya Populer (Perspektif Hipersemiotika Yasraf Amir Piliang). Studia Insania, 2(1), 47-57.

Moleong, L. J. (2008). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulkan, D. (2014). Islamic Peaching (Da'wa) Portrait in Television (Indonesian

Cases). The International Journal of Social Sciences, 19(1), 55-64.

Putri, Z. (2018). Kisah Sony yang Selamat dari Tragedi Lion Air JT 610. Jakarta:

Detik.com, diakses pada tanggal 01 Desember 2018, pukul 14.30 WIB.

Rahim, U. A. (2017). Pesan Komunikasi Dakwah dalam Petatah-Petitih Minang. Jurnal Sosial Budaya, 14(1), 63-79.

Rakhmat, J. (2011). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Siagian, M. (2016). The Position of Da'wah Messages and Ethics in Malaysian an Indnesian Television Programs. Malaysian Journal of communication, 32(2), 749-769.

Siagian, S. P. (2005). Organisasi, Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Jakarta: CV. Haji Masagung.

Suhandang, K. (2014). Strategi Dakwah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sujatmiko, I. (2105). Pesan Dakwah dalam Lagu "Bila Tiba". Jurnal Komunika, 9(2), 181-195.

Downloads

Published

2019-06-25

How to Cite

Ariyanto, B. (2019). Pengorganisasian Pesan Dakwah Da’i Selebriti Ustad Al Habsy. Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 19(1), 1–16. https://doi.org/10.15575/anida.v19i1.5040

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.