Strategi Pondok Pesantren dalam Pengembangan Dakwah


Moh - Gozali(1*)

(1) Jurusan Bimbingan dan Konseling Islam, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to find out how to plan, organize, implement, evaluate the majlis as-sanusiyyah majlis. This study used descriptive qualitative method. The data collection techniques used are observation, interview, documentation. Based on the results of the study it can be concluded that the majlis ta'lim as-sanusiyyah in implementing the management pattern was quite successful through the applied planning. In realizing the planning program, the majlis ta'lim activities carried out several stages; starting from the formulation of objectives, financial administration management, funding sources, human resources, cooperation with other institutions, infrastructure facilities for identifying programs, decision-making policies, and determination of programs starting from weekly, monthly and annual programs. Organizing; what is carried out by the as-sanusiyyah majlis ta'lim includes the division of work of the board of directors as well as the division of labor in the as-sanusiyyah study council for supervisors, supervisors, secretaries, and treasurers whose term is not determined by time or conditionally based on mutual agreement. Implementation of religious activities; majlis ta'lim as-sanusiyyah has several stages, namely giving motivation, guidance, training, organizing communication, and establishing relationships. Evaluation; implemented by the Majlis ta'lim as-sanusiyyah is divided into two, namely direct supervision and indirect supervision. Keywords: Strategy; Islamic boarding school; Da'wah.

 

Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan, pengevaluasian yang dilakukan majlis ta’lim as-sanusiyyah. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi, wawancara, dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa majlis ta’lim as-sanusiyyah dalam menerapkan  pola manajemen sudah cukup berhasil melalui Perencanaan yang diterapkan. Dalam merealisasikan perncanaan program kegiatan majlis ta’lim melakukan beberapa tahapan; dimulai dari perumusan tujuan, manajemen administrasi keuangan, sumber dana, sumber daya manusia, kerjasama dengan lembaga lain, sarana prasarana pengidentifikasian program, kebijakan pengambilan keputusan, dan penentuan program mulai dari program mingguan, bulanan, dan tahunan. Pengorganisasian; yang dilakukan oleh majlis ta’lim as-sanusiyyah meliputi pembagian kerja pengurus adapun pembagian kerja di majlis ta’lim as-sanusiyyah untuk pembina, pengawas, sekretaris, dan bendahara masa jabatannya tidak ditentukan oleh waktu atau kondisional berdasarkan kesepakatan bersama. Pelaksanaan aktivitas keagamaan; majlis ta’lim as-sanusiyyah mempunyai beberapa tahapan yaitu pemberian motivasi, bimbingan, pelatihan, penyelenggaraan komunikasi, dan menjalin hubungan. Pengevaluasian; yang dilaksanakan oleh Majlis ta’lim as-sanusiyyah terbagi menjadi dua yaitu pengawasan langsung dan pengawasan tidak langsung.


Keywords


Strategy, Islamic Boarding School, Da'wah.

Full Text:

PDF

References


Ahmadi Abu dan Ahmad Rohani, (1999) Pedoman Penyelenggaraan Administrasi Pendidikan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara

Amir M. Taufik. (2012). Manajemen Strategik: Konsep dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Aliyudin. A. (2010). Model Pengembangan Dakwah Berbasis Budaya Lokal: Prinsip-Prinsip Metode Dakwah Menurut Al-Quran. Dalam Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies. 5(15) 1-16.

Daulany Haidar Putra, (2004) Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional Indonesia , Jakarta : Kencana

Fatah Nanang, (2000) Landasan Manajemen Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya

Hamriani, (2013)Manajemen Dakwah. Makassar: Alauddin University Press

Hasbullah &HM Arifin, (1996) Kapita Selekta Pendidikan Islam, Jakarta : PT. Raja Grafindo Perkasa

Islami Irfany. (2004). Prinsip-prinsip Perumusan Kebijaksanaan Negara. Jakarta: Sinar Grafika.

Siagian Sondang P., (2012) Funfsi-fungsi manajerial. Jakarta: PT. Bumi aksara,

Usman Husaini, (2006)Manajemen Teori Praktek, Riset Pendidikan,Jakarta: Bumi Aksara,




DOI: https://doi.org/10.15575/anida.v17i1.5050

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stat View MyStat