Strategi Dakwah Melalui SMS Tauhid Pondok Pesantren Daarut Tauhid Bandung

Amin Hamdani, Rojudin Rojudin, Yuyun Yuningsih

Abstract


One of the phenomena of da'wah through SMS was carried out by Abdullah Gymnastiar who was familiarly called Aa Gym. SMS Tauhiid is a free SMS service with religious content sourced from the Qur'an, Hadiths and Aa Gym taushiyah. The approach used in this study is a qualitative approach. Meanwhile, the method used in the research is descriptive analysis method, meaning that the data collected, both in the form of writing and oral, will be analyzed first before a scientific explanation based on facts in the field. The purpose of this research is to gain an understanding and theory of da'wah through new media and to find out about Abdullah Gymnatiar's mission through the SMS service. And this research uses the theory of preaching and convergent media theory. Based on the results of research in the field, it was found a conclusion that preaching through print media and information technology as carried out by SMS Tauhiid can facilitate access for people to gain knowledge and spiritual intake without being constrained by time, distance, costs or other conditions. Through a number of these convergent media, SMS Tauhiid is increasingly expanding its reach and impacting the development of da'wah going forward.

Salah satu fenomena dakwah melalui SMS dilakukan oleh Abdullah Gymnastiar yang akrab disapa Aa Gym. SMS Tauhiid merupakan layanan SMS gratis dengan konten keagamaan baik bersumber pada Al-Qur’an, Hadits maupun taushiyah Aa Gym. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif. Sementara itu, metode yang digunakan dalam penelitian adalah metode deskriptif analisis. Data primer diperoleh dari wawancara dengan Pengelola SMS Tauhiid dan dokumen yang mereka miliki. Tujuan dari penelitian adalah untuk memperoleh pemahaman dan teori dakwah melalui media baru dan mengetahui kifrah dakwah Abdullah Gymnatiar melalui layanan SMS. Penelitian ini menggunakan teori dakwah tabligh dan teori media konvergen. Berdasarkan hasil penelitian di lapangan ditemukan suatu kesimpulan bahwa dakwah melalui media cetak dan teknologi informasi sebagaimana yang dilakukan oleh SMS Tauhiid dapat memudahkan akses bagi masyarakat untuk mendapatkan ilmu dan asupan spiritual tanpa terkendala oleh faktor waktu, jarak, biaya atau kondisi lainnya. Melalui sejumlah media konvergen ini, SMS Tauhiid semakin memperluas jangkauannya dan berdampak terhadap pengembangan dakwah ke depan.


Keywords


Da'wah Strategy, Cellular Media, SMS Tauhid.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, I. (2009). Kontruksi dan Reproduksi Kebudayaan, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Afrina, M. dan Ibrahim, A. (2015), Pengembangan Sistem Informasi SMS Gateway Dalam Meningkatkan Layanan Komunikasi Sekitar Akademika Fakultas Ilmu Komputer Unsri, Jurnal Sistem Informasi (JSI), 7(2): 852-864. https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jsi/article/view/2265/1114.

Bennett, A. (2005) Culture and Everyday Life, London: Sage Publications.

Fakhrurroji (2019). Digitalizing Islamic lectures: Islamic apps and religious engagement in contemporary Indonesia. Springer Contemporary Islam 13, 201–215 (2019). https://doi.org/10.1007/s11562-018-0427-9.

Fakhruroji, M. (2012), SMS Tauhid: Mediatisasi Agama dalam Telepon Seluler. Makalah pada Dakwah Annual Conference di UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Fakhruroji, M. (2015) SMS Tauhid sebagai Layanan Pesan Pesan Agama, dalam Jurnal Dakwah, Media Komunikasi dan Dakwah, 16 (1): 139-166. https://doi.org/10.14421/jd.2015.161.

Hjarvard, S. (2011). “The Mediatisation of Religion: Theorising religion, media and social change,” dalam Journal Culture and Religion, 12 (2):119-135. https://doi.org/10.1080/14755610.2011.579719

Hoover, SM. & Clark, LS. (ed.). (2002). Practicing Religion in the Age of the Media: Explorations in Media, Religion, and Culture, New York: Columbia University Press.

Katz, JE. & Aakhus, M.(ed.). (2004). Perpetual Contact: Mobile Communication, Private Talk, Public Performance, Combridge, UK: Combridge University Press.

Ling, R. (2008). New Tech, New Ties: How Mobile Communication is Reshaping Social Cohesion. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

Nurfalah, R. (2017). Strategi Pimpinan KBIH Nurul Huda dalam Optimalisasi Rekruitmen Jamaah Haji, Jurnal Anida, 17(2):127-146. ) DOI: https://doi.org/10.15575/anida.v17i2.5070

Rafi’udin & Djaliel, MA. (2001). Prinsip dan Strategi Dakwah, Bandung: Pustaka Setia.

Sadiah, D. (2018). Strategi Dakwah Penanaman Nilai-nilai Islam dalam Menangkal Paham Radikalisme di Kalangan Mahasiswa, Jurnal Anida, (18) 2: 219-238. DOI: https://doi.org/10.15575/anida.v18i2.5064

Sambas, S. (2019). Dakwah Islam Multikultural Pada Komunitas Sunda, Arab Alawi dan Arab Irsyadi, Jurnal Anida, 19(1): 83-98. DOI: https://doi.org/10.15575/anida.v19i1.5067.

Suryanto, (2011). Iklan dan Komodifikasi Agama, Tesis. Yogyakarta: UGM.

Silverstone, R. & Hirsch, E. (2005). Consuming Technologies: Media and Information in Domestic Spaces, London: Routledge.

Sumijati, S. (2004).Urgensi Pengembangan Komunikasi dan Penyiaran Islam,” dalam Kusnawan, Komunikasi & Penyiaran Islam: Mengembangkan Tabligh Melalui Mimbar, Media Cetak, Radio, Televisi, Film, dan Media Digital. Bandung: Benang Merah Press.

Syobah, N. (2013). Kontruksi Media Massa dalam Dakwah, Jurnal Dakwah Tabligh, 14 ( 2). DOI: https://doi.org/10.24252/jdt.v14i2.324

Yasser, G. Art. (2016), Mobile Phone: Sejarah, Tuntutan Kebutuhan Komunikasi, Hngga Prestise, Jurnal Ilmu Dakwah, 15(30). DOI: http://dx.doi.org/10.18592/ alhadharah.v15i30.1222.




DOI: https://doi.org/10.15575/anida.v19i2.7283

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stat View MyStat