Candidate Electability on Social Media and Gen Z Voter Behavior in the 2024 Presidential Election


Totok Wahyu Abadi(1*), Zara Aprilia Sani(2), Poppy Febriana(3), Kenneth Lee Tze Wui(4)

(1) Department of Communication Sciences, Faculty of Business, Law and Social Sciences, Muhammadiyah University of Sidoarjo,Indonesia,  
(2) Universitas Muhammadiyah Sidoarjo,  
(3) Department of Communication Sciences, Faculty of Business, Law and Social Sciences, Muhammadiyah University of Sidoarjo,Indonesia,  
(4) Department of Mass Communication, Faculty of Creative Industries, Universiti Tunku Abdul Rahman, Malaysia,  
(*) Corresponding Author

Abstract


In the dynamic digital era, social media has become the main battleground in shaping public opinion and influencing voter behavior, especially Gen Z. This study aims to analyze and explain the effect of exposure to political information on social media on Gen Z voter behavior and electability of presidential and vice presidential candidates in the 2024 presidential election. This research method uses explanative quantitative. Simple random sampling was used to collect data from 213 GenZ respondents who are active students studying in Sidoarjo, East Java. The results of the analysis show the information exposure does not have significant influence on GenZ voter behavior. In contrast, news content of candidates electability and social media showed a significant influence.

Keywords


Electability; social media; youth voting behavior; Gen Z; digital citizenship

References


Abadi, T. W. (2021). Media dan Perilaku Pemilih Pemula pada Pilihan Presiden Tahun 2014 di Kabupaten Sidoarjo.

Abadi, T. W. H. S. (2022). Buku Ajar Statistika Deskriptif Untuk Riset Komunikasi oleh Totok Wahyu Abadi Hendra Sukmana.

Alnadya, H. (2020). Pengaruh Terpaan Informasi Politik Media Online Tempo.Co terhadap Literasi Politik Pemilih Pemula.

Aryadillah, A., & Fitriansyah, F. (2022). Strategi Kampanye Politik Anies Baswedan dalam Membangun Citra Politik pada Pemilihan Presiden Tahun 2024. Jurnal Public Relations (J-PR), 3(1), 87–92. https://doi.org/10.31294/jpr.v3i1.1150

Bagaskoro, A. (2023). Anomali Perilaku Pemilih Generasi Z di Kabupaten Kulon Progo. Prosiding Seminar Nasional Program Doktor https://proceedings.ums.ac.id/index.php/pdih/article/view/3335%0Ahttps://proceedings.ums.ac.id/index.php/pdih/article/download/3335/3157

Cisneros, M. A. (2020). On “Electability:” The Influence of Epistemic Injustice on the 2020 Primary Election. Yale University, 1(1), 1. https://cogsci.yale.edu/sites/default/files/files/2020ThesisCISNEROS.pdf

Crystallography, X. D. (2016). Theory Action Assembly. 1–23.

Darr, J. P., & Stiles, R. L. (2022). Should Campaigns Respond to Electability Arguments? Journal of Political Marketing, 21(1), 41–55. https://doi.org/10.1080/15377857.2018.1538923

Evita, N. (2023). Generasi Z dalam Pemilu: Pola Bermedia Generasi Z dalam Pencarian Informasi Politik. Tata Kelola Pemilu Indonesia, 5(1), 47–66. www.journal.kpu.go.id

Fadhli, R., Nurlidia, R. F., & Syam, R. Z. A. (2019). Generasi Z pada Pemilihan Gubernur Jawa Barat: Bagaimana Mereka Berperilaku dengan Informasi. Jurnal Ilmu Informasi, Perpustakaan, Dan Kearsipan, 21(1). https://doi.org/10.7454/jipk.v21i1.80

Fadiyah, D., & Simorangkir, J. (2021). Penggunaan Media Sosial Instagram dalam Membangun Citra Positif Presiden Joko Widodo pada Pilpres 2019. Journal of Political Issues, 3(1), 13–27. https://doi.org/10.33019/jpi.v3i1.48

Fitriyah, F. (2020). Partai Politik, Rekrutmen Politik dan Pembentukan Dinasti Politik pada Pemilihan Kepala Daerah (Pilkada). Politika: Jurnal Ilmu Politik, 11(1), 1–17. https://doi.org/10.14710/politika.11.1.2020.1-17

Gustafsson, N. (2012). The Subtle Nature of Facebook Politics: Swedish Social Network Site Users and Political Participation. New Media and Society, 14(7), 1111–1127. https://doi.org/10.1177/1461444812439551

Hady Surya, M. S., & Pratamawaty, B. B. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Twitter terhadap Partisipasi Politik Online Mahasiswa di Jawa Barat. Jurnal Politik Pemerintahan Dharma Praja, 15(2), 56–68. https://doi.org/10.33701/jppdp.v15i2.2978

Harahap, I. H. (2020). Kampanye Pilpres 2019 Melalui Media Sosial dan Pengaruhnya terhadap Demokrasi Indonesia. Komunikologi , 17(1), 1.

Hidayat, D. Z., & Mau, M. (2024). Terpaan Informasi Politik di Media Sosial terhadap Tingkat Partisipasi Politik Ibu-Ibu dalam Pemilihan Presiden Tahun 2024. Jurnal Representamen, 10(01), 76–89. https://doi.org/10.30996/representamen.v10i01.10705

Khainayya, R. P. (2022). Pengaruh Terpaan Informasi Instagram @kitabisacom terhadap Keputusan Followers Berdonasi Online di Masa Pandemi Covid-19. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/60495/1/rizfa%20putri%20khainayya%20yudisium-fdk.pdf.

Kurniawan, D. (2014). Pengaruh Hasil Survei Tentang Elektabilitas Capres-Cawapres 2014 terhadap Perilaku Pemilih di Surabaya. Jurnal Review Politik, 05, 126–151. http://digilib.mercubuana.ac.id/manager/t!@file_artikel_abstrak/Isi_Artikel_719652165867.pdf

Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2011). Theories of Human Communication.

Morah, D. N., & Nwafor, O. A. (2023). Beyond Tribal Politics for E-Participation and Development : Social Media Influence on Nigeria ’ S 2023 presidential general election. https://doi.org/10.1108/JIDT-08-2023-0004

Muqaffi, A. (2015). Penggunaan Media Sosial Instagram dalam Proses Rekrutmen Batch 3 MaharAgung Organizer. Syria Studies, 7(1), 37–72. https://www.researchgate.net/publication/269107473_What_is_governance/link/548173090cf22525dcb61443/download%0Ahttp://www.econ.upf.edu/~reynal/Civil wars_12December2010.pdf%0Ahttps://think-asia.org/handle/11540/8282%0Ahttps://www.jstor.org/stable/41857625

Oktama Andriyendi, D., & Fitria Dewi, S. (2023). Media Sosial dan Pengaruhnya terhadap Partisipasi Politik Pemilih Pemula pada Pilkada. Journal of Education, Cultural and Politics, 101(1), 2798–6020.

Puspita, A. S., Binastuti, S., & Fuad, M. (2022). Pengaruh Terpaan Informasi, Kualitas Informasi dan Motif Penggunaan Media Akun Instagram @anakmagang.id terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Lowongan Magang bagi Followers. Ug Jurnal, 16(12), 30–37.

Rahmayadi, G. E., Firman, R. R., & Danniswara, R. B. (2022). Persepsi Pemilih Pemula di Kota Bandung terhadap Desain Eposter Kampanye Pilpres Indonesia 2019 dan Pengaruhnya terhadap Minat Partisipasi Pemilu. JADECS (Journal of Art, Design, Art Education & Cultural Studies), 7(2), 162. https://doi.org/10.17977/um037v7i22022p162-181

Sellita. (2022). Media Sosial dan Pemilu: Studi Kasus Pemilihan Presiden Indonesia. Jurnal Lemhannas RI, 10(3), 1–16. https://doi.org/10.55960/jlri.v10i3.293

Setiaman, A., & Girsang, S. A. (2023). Elektabilitas Calon Presiden: Realitas atau Penggiringan Opini? Jurnal Kajian Budaya dan Humaniora, 5(2), 221–227. https://doi.org/10.61296/jkbh.v5i2.148

Setiandini, A. (2015). Pengaruh Terpaan Berita Negatif Joko Widodo di Media Massa dan Faktor Demografi (Usia, Jenis Kelamin, dan Tingkat Pendidikan) terhadap Citra Joko Widodo sebagai Presiden RI oleh : Asty Setiandini (14030111140144). Inter, 3(4), 1–9.

Sri Rejeki Anggraeni Kartodinoto, Daru Purnomo, dan Alvianto Wahyudi Utomo. (2024). Analisis Instagram sebagai Ruang Publik terhadap Respon Generasi-Z dalam Kontestasi Pilpres 2024 (Studi Pada Generasi-Z di Kota Salatiga). Jurnal Niara, 17(1), 20–29. https://doi.org/10.31849/niara.v17i1.19877

Suryatna, U. (2011). Pengaruh Terpaan Media Iklan Politik terhadap Perilaku Pemilih Pemula. Jurnal Sosial Humaniora, 2(2), 134–144.

Wahidin, D. T. (2020). Partai Politik dan Perilaku Pemilih di Indonesia. 4(1), 131–144.

Yansahrita, Y., Fauzi, F., & Irviani, R. (2023). Digital Marketing: sebagai Strategi Pemasaran Produk Home Industry di Wilayah Oku Timur. ECo-Buss, 6(1), 410–417. https://doi.org/10.32877/eb.v6i1.887

Yusran, I. I., & Sapar. (2022). Pengaruh Media Sosial dan Perilaku Pemilih dalam Memprediksi Partisipasi Pemilih pada Pemilu 2024. Darma Agung, 30(1), 187–203.

Zahriyah, A., & Parmono, A. (2017). Ekonomitrika. Pengantar dan Aplikasinya Disertai. Panduan Eviews. Yogyakarta: UPP STIM YKPN

Website:

DPR RI.(2021). Sesuai Amanat UU, Pemilu Serentak Dilaksanakan 2024. https://www.dpr.go.id/berita/detail/id/34416/

Rahel NC. (2021). Survei Elektabiltas Capres 2024, Ganjar Urutan Pertama Diikuti Prabowo dan Anies Baswedan.

https://nasional.kompas.com/read/2021/10/25/13070201/survei-elektabiltas-capres-2024-ganjar-urutan-pertama-diikuti-prabowo-dan?page=all

Matius AH. (2024). Elektabilitas AMIN vs Prabowo-Gibran vs Ganjar-Mahfud Sepekan Jelang Coblosan. https://news.detik.com/pemilu/d-7182357/elektabilitas-amin-vs-prabowo-gibran-vs-ganjar-mahfud-sepekan-jelang-coblosan/3

Pierre R. (2023)Media Sosial Andalan Akses Informasi Politik: Gen-Z TikTok, Milenial Facebook. https://goodstats.id/article/media-sosial-andalan-akses-informasi-politik-gen-z-tiktok-milenial-facebook-xbij8

Eristo S. (2023) Ramai ramai Gugat Batas Usia Capres dan Cawapres. https://kompaspedia.kompas.id/baca/infografik/kronologi/ramai-ramai-gugat-batas-usia-capres-dan-cawapres

Anwar Johannes M. (2023) Ada Hubungan Keluarga dengan Pemohon, Ketua MK Dimna Mundur dari Persidangan Batas Usia Capres. https://www.kompas.tv/nasional/451688/ada-hubungan-keluarga-dengan-pemohon-ketua-mk-diminta-mundur-dari-persidangan-batas-usia-capres?page=all




DOI: https://doi.org/10.15575/cjik.v8i2.40732

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Zara Aprilia Sani, Totok Wahyu Abadi, Poppy Febriana, Kenneth Lee Tze Wui

Creative Commons License

Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stat View MyStat