Artificial Intelligence's Impact on the Development of Islamic Religious Education Learning at a Public Junior High School of Cilegon, Indonesia


Wasehudin Wasehudin(1*), Aslihah Aslihah(2), Rumbang Sirojudin(3), Yuttana Yuttana(4)

(1) ID Scopus: 57224361569 UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
(2) UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
(3) UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
(4) Prince of Songkla University, Pattani, Thailand
(*) Corresponding Author

Abstract


This study was conducted with the aim of knowing the existence of Artificial Intelligence (AI) in improving the quality of learning in Islamic Religious Education subjects. This study used a qualitative approach by using field observations and interviews to collect data. The research shows that educational institutions have felt the impact of technological advances and AI and have used these tools to improve the teaching and learning process. Education professionals recognize that these advancements are very beneficial in making the learning process more efficient and effective. Personalized learning, automated assessments, virtual tutoring, smart content, and presentation translation are some examples of the benefits of AI for education.

Keywords


digital era; information technology; learning process; quality of learning; religious teaching.

Full Text:

PDF

References


Aisyah, E. S. N., Hardini, M., & Riadi, B. (2021). Peran Teknologi Dalam Pendidikan Agama Islam Pada Globalisasi Untuk Kaum Milenial (Pelajar). Alfabet Jurnal Wawasan Agama Risalah Islamiah, Teknologi Dan Sosial, 1(1), 65–74.

Anas, I., & Zakir, S. (2024). Artificial Intelligence: Solusi Pembelajaran Era Digital 5.0. J-SAKTI. Urnal Sains Komputer Dan Informatika, 8(1), 35–46.

Arkan, M., Rezak, A., Fitria, N. U., Muyassar, F. A., Daulay, A., Hakim, M. F., & Jumail, J. (2024). Webinar & Workshop Peran Artificial Intelligence dalam Analisis Big Data Untuk Mendukung Sektor Bisnis E-Commerce. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi IPTEKS, 2(1), 228–236.

Devianto, Y., & Dwiasnati, S. (2020). Kerangka kerja sistem kecerdasan buatan dalam meningkatkan kompetensi sumber daya manusia Indonesia. IncomTech: Jurnal Telekomunikasi Dan Komputer, 10(1), 19–24.

Dewi, L. S. (2024). Peranan Artificial Intelligence dalam Meningkatkan Produktivitas Industri. Circle Archive, 1(5), 1–12.

Hakim, L., & Azizi, M. R. (2023). Otoritas Fatwa Keagamaan dalam Konteks Era Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence/AI). Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 21(2), 164–174.

Hanila, S., & Alghaffaru, M. A. (2023). Pelatihan Penggunaan Artificial Intelligence (AI) Terhadap Perkembangan Teknologi Pada Pembelajaran Siswa Sma 10 Sukarami Kota Bengkulu. Jurnal Dehasen Mengabdi, 2(2), 221–226.

Hasanah, A., & Budiyono, S. (2024). Pemanfaatan Model Pembelajaran Futuristik Berbasis Artificial Intelligence (AI) dalam Dunia Pendidikan. Al-DYAS, 3(2), 615–625.

Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2758–2771.

Kurniawan, M. A. S., Arap, N. A., Irawan, A., Fitriana, A., & Azizah, N. (2023). Digitalisasi Pendidikan Berbasis Teknologi Abad 21 (AI, AR, VR, Iot, Blockchain, Drones, Gamification, Machine Learning, Robotics, 3D Printing). Jurnal Literasi Digital, 3(3), 230–241.

Lukman, L., Agustina, R., & Aisy, R. (2023). Problematika Penggunaan Artificial Intelligence (AI) untuk Pembelajaran di Kalangan Mahasiswa STIT Pemalang. Madaniyah, 13(2), 242–255.

Mahmudah, R. (2023). Peluang dan Tantangan Penggunaan Articial Intelligence dalam Pembelajaran Biokimia. Hybrid: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains, 2(2), 20–29.

Marwantika, A. I. (2023). Dakwah di Era Artificial Intelligence: Proses Adopsi Inovasi, Limitasi, dan Resistensi. In Proceeding of Conference on Strengthening Islamic Studies in The Digital Era, 3(1), 228–245.

Mustari, M. (2023). Teknologi informasi dan komunikasi dalam manajemen pendidikan. Sunan Gunung Djati Publishing.

Sriyanti, E. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar Negeri 1 Sukapura Di Era Revolusi Industri 4.0. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(1), 163–172.

Sulaeman, S., Anggraini, R., Paramansyah, A., Fata, T. H., & Judijanto, L. (2024). Peran Artificial Intelligences Sebagai Alat Bantu Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Di Era Disruptif. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 5206–5216.

Wiranto, E. B., & Suwartini, S. (2022). Artificial Intelligence And Trustworthy Principles In Global Islamic Education. In Ushuluddin International Conference (USICON), 6, 64–87.

Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan pendidikan merdeka belajar (telaah metode pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136.

Yunita, O., Prasetyo, V. R., Kom, S., Lukas, I., & MAI, C. (2023). Health Intelligence: Aplikasi Artificial Intelligence untuk Akuisisi dan Digitalisasi Informasi Herbal. Deepublish.

Zahara, S. L., Azkia, Z. U., & Chusni, M. M. (2023). Implementasi Teknologi Artificial Intelligence (AI) dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan (JPSP), 3(1), 15–20.

Zufiroh, L., & Basri, S. (2023). Tantangan guru pendidikan agama islam dalam menghadapi era society 5.0. JURNAL AN-NUR: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 9(01), 75–89.




DOI: https://doi.org/10.15575/hanifiya.v7i2.37787

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Wasehudin Wasehudin, Aslihah Aslihah, Rumbang Sirojudin, Yuttana Yuttana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License..

___

View MyStat View MyStat

Hanifiya: Jurnal Studi Agama-Agama is Indexed By: