Kontribusi A.D. Pirous dalam Perkembangan Seni Lukis Kaligrafi di Indonesia (1970-2003)


Annisa Nur Fadhila(1*), Suparman Jassin(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This article describes the calligraphy art in Indonesia. The focus of this study describes the contribution of A. D. Pirous in the development of calligraphy painting in Indonesia ranging from 1970-2003. The method used in this writing is a historical research method, which includes heuristics, criticism, interpretation and historiography. The result of this paper is the contribution of A. D. Pirous, in the form of a new calligraphy school (a mixture of painting and calligraphy), inspiring the use value of calligraphy painting as well as the name of calligraphy as the identity of Islamic art that is coupled with Indonesian local wisdom.


Full Text:

PDF

References


Arsip/Dokumen:

Dokumentasi Dewan Kesenian Jakarta, Pameran Seni Lukis Indonesia 1974: 18 s/d-31 Desember 1974, 1974.

Jurnal/Artikel:

Al-Turāṡ, Peta Perkembangan Kaligrafi Islam di Indonesia, Sirojuddin A. R., (Jurnal: Vol. XX No. 1, Januari 2014).

Aminudin T. H. Siregar, A. D. Pirous, (Tulisan lepas: Januari 2012, hlm. 4).

Ekspres, Senilukis Indonesia: Ada dan Tiadanja, (Artikel: 17 Maret 1972, hlm. 21).

Kompas, A. D. Pirous, Lokomotif Lukisan Kaligrafi Islam, (Artikel: 1 April 2007, hlm. 12).

Kompas, Energi yang Tak Habis-habis, (Artikel: 13 Februari 2006, hlm. 18).

Kompas, Ke Timur, Pirous, (Artikel: 18 Maret 2012, hlm. 21)./

Kompas, Pameran Retrospektif A. D. Pirous: Kembali ke Aceh, (Artikel: 23 Maret 2002, hlm. 30).

Media Indonesia, A. D. Pirous dan Kaligrafi Kontemporer, (Artikel: 31 Maret 2002, hlm. 16).

Media Indonesia, Berkesenian itu Mencari Kebenaran, (Artikel: 7 September 2003,

Suara Karya, Muhibah 20 Pelukis Menjelang Pameran Asia, (Artikel: 11

September 1994, hlm. 5).

Tempo, Khat, Kekunoan, dan Antikekerasan, (Artikel: 14 Maret 2002, hlm. B8)

Tempo, Wajah Seni Rupa Asia Pasifik, (Artikel: 16 Oktober 1993, hlm. 58).

Buku

A.R, Sirojuddin., 1985, Seni Kaligrafi Islam, Jakarta: Pustaka Panjimas.

Al-Faruqi, Ismail Raji dan Lois Lamya Al-Faruqi, 2003, Atlas Budaya Islam:

Menjelajah Khazanah Peradaban Gemilang, Bandung: Mizan.

George, Kenneth M dan Mamannoor, 2002, A. D. Pirous: Vision, Faith, and

a Journey in Indonesian Art 1955-2002, Bandung: Yayasan Serambi Pirous. Jakarta: Darul Ulum Press.

George, Kenneth M., 2004, Politik Kebudayaan di Dunia Seni Rupa

Kontemporer: A. D. Pirous dan Medan Seni Indonesia, Terjemahan Fadjari I. Thufail dan Atka Savitri, Yogyakarta: Yayasan Seni Cemeti.

------------------------., 2010, Picturing Islam Art and Ethics in A Muslim

Lifeworld, UK: Wiley-Blackwell.

Pirous, A. D., 2003, Melukis itu Menulis, Bandung: Institut Teknologi

Bandung.

Sumber Lisan:

Rekaman (Lisan)

A.D. Pirous, Laki-laki, 86 Tahun, Seniman Lukis Kaligrafi, Kota Bandung:

Bukit Pakar Timur, Dago, pada 22 April 2017.

Sumber Visual:

Sirojuddin AR, “Kaligrafi dalam Karya Lukis Indonesia Mutakhir di Antara

Modifikasi Gaya Kaligrafi Tradisional”, pada Sarasehan Kaligrafi Islam, SCTV (15 November 1995), Galeri Cipta, Taman Ismail Marzuki, Jakarta.




DOI: https://doi.org/10.15575/hm.v2i2.9159

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Historia Madania: Jurnal Ilmu Sejarah is Indexed By:

       OpenAIRE                             

All publications by Historia Madania: Jurnal Ilmu Sejarah are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License