The Da’wah Communication Strategy of Jamaah Tabligh in Sub-district of Tondo, Palu City
DOI:
https://doi.org/10.15575/idajhs.v14i2.10220Keywords:
Communication strategy, da'wah, Jamaah Tabligh.Abstract
This study aims to analyze the da'wah communication strategy of Jamaah Tabligh that includes planning, implementing and identifying agents of change in the Jamaah da’wah in sub-district of Tondo, Palu. The research used phenomenological method with interviews and observations as data collection techniques. The results showed that Jamaah Tabligh da’wah communication strategies include; first, planning with tafakud which means ensuring readiness. Second, the implementation of da'wah through khuruj emphasizes the practice of Intiqoli (Amal Intiqoli) and the practice of maqami (Amal maqami). Third, the agents of change in the da'wah communication process are individuals and groups. The Agents referred to are ahbab karkun and amir. The role of the changer is to change morals to be praiseworthy according to the guidance of the Prophet Muhammad SAW.
Penelitian ini bertujuan menganalisis strategi komunikasi dakwah yang mencakup perencanaan, pelaksanaan dan mengidentifikasi agen perubahan dakwah Jamaah Tabligh di Tondo, Kota Palu. Metode penelitian yang digunakan adalah metode fenomenologi dengan wawancara dan observasi sebagai teknik pengumpulan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi komunikasi dakwah Jamaah Tabligh meliputi; pertama perencanaan dengan tafakud yaitu memastikan kesiapan. Kedua pelaksanaan dakwah melalui khuruj, dengan memperhatikan amalan Intiqoli dan amalan maqami. Ketiga, agen pengubah dalam proses komunikasi dakwah Jamaah Tabligh yakni individu dan kelompok. Agen pengubah yang dimaksud adalah ahbab karkun dan amir. Peran pengubah ialah merubah akhlak menjadi terpuji sesuai tuntunan Rasulullah SAW.
References
Amin, E. (2012). Dakwah Rahmatan li Al-‘Alamin Jamaah Tabligh di Kota Jambi. Jurnal Komunikasi Islam, 2.
Ar-Rahim. (2012). Mushab Al-Quran dan Terjemahan. Bandung: Kementrian Agama RI.Mikraj Khazanah Ilmu.
Arifin, B. (2018). Strategi Komunikasi Dakwah Da’i Hidayatullah dalam Membina Masyarakat Pedesaan, Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 159–178. DOI: DOI :10.15575/cjik.v2i2.4940.
Asror, M. Z. (2018). Strategi Dakwah Gerakan Jamaah Tabligh di Kota Pancor, SOSIO EDUKASI Jurnal Studi Masyarakat Dan Pendidikan, 2(1), 39-45. DOI: 10.29408/se.v2i1.1194.
Aziz, M. A. (2004). Ilmu Dakwah. Jakarta Timur: Prenada Media.
Budimansyah, B. (2012). Gerakan Islam Jama’ah Tabligh dalam Tinjauan Maqâshid Al-Dîn, Al-’Adalah, 10(1), 255–265. https://media.neliti.com/media/publications/57416-ID-gerakan-islam-jamaah-tabligh-dalam-tinja.pdf.
Departemen Agama, R. I. (2005). Al-Qur’an dan terjemahan. Jakarta: PT Syaamil Cipta Media.
Effendi, D. I. (2020). The Identity Construction of Da’wah Leadership on Jama’ah Tabligh Movement, Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 14(1), 133–150. DOI :10.15575/idajhs.v14i1.9210.
Fahim, A. (2009). Inilah Kedok Jamaah Tabligh. Cetakan ke-11. Ttp:Yasa Ishaq, A, N. (2009). Khuruj Fisabilillah. Bandung: Al Ishlah.
Furqan, F. (2015). Peran Jama’ah Tabligh dalam Pengembangan Dakwah, Jurnal Al-Bayan: Media Kajian Dan Pengembangan Ilmu Dakwah, 21(2), 1-14. DOI: http://dx.doi.org/10.22373/albayan.v21i32.419.
Herman, H. (2017). Strategi Komunikasi Pengelolaan Zakat, Infak, dan Sedekah (ZIS) Melalui Media Sosial, Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 171–190. DOI :10.15575/cjik.v1i2.4833.
Juwita, R. (2019). Artikel Konsep Dan Peranan Agen Perubahan.
Kafie, J. (1993). Psikologi Dakwah. Surabaya: Offset Indah.
Karim, H. A. (2018). Urgensi Halaqah dalam Akselerasi Dakwah, At-tahriq: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 2(2), 315–335. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/ath_thariq
Kayyo, R. B. (2007). Khatib Pahlawan, Manajemen Dakwah; Dari Dakwah Konvensional Menuju Dakwah Profesional. Jakarta: Amzah.
Khawiyu, A. (2019). Pemberian Nafkah Terhadap Keluarga (Studi Kasus Aktifitas Khuruj Jama’ah Tabligh Di Kota Kendari), Jurnal Syariah Hukum Islam, 2(1), 1–15. http://journal.iaialmawar.ac.id/index.php/JSHI/article/view/177
Mahdi, H. (2007). Interaksi Sosial Jamaah Tabligh di Kota Malang (Studi tentang Interaksi Sosial Jamaah Tabligh di Masjid Pelma dan Ponpes Jami’urrahman Malang), El-Qudwah., http://ejournal.uinmalang.ac.id/index.php/lemlit/article/view/2054/pdf.
Razak, Y. (2008). Jamaah Tabligh: Ajaran dan Dakwahnya. Disertasi Sekolah Pascasarjana Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah.
Rojiati, U. (2019). Manajemen Komunikasi Sosial Penganut Agama Baha’i. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 1–16. DOI :10.15575/cjik.v3i1.5033.
Rustandi, R. (2020). Dakwah Komunitas di Pedesaan dalam Perspektif Psikologi Komunikasi, Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 8(3), 301-322. DOI: 10.15575/irsyad.v8i3.2009.
Sakdiah, S. (2017). Masthurah dalam Dakwah Jamaah Tabligh (Analisis Metode dan Praktik), Al-Idarah: Jurnal Manajemen Dan Administrasi Islam, 1(1), 67–86. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/alidarah/article/view/1540.
Sendjaja, S. D. (2011). Komunikasi: Signifikansi, Konsep, dan Sejarah. Modul Pengantar Ilmu Komunikasi: Universitas Gunadarma.
Shahab, A. N. I. (2009). Khuruj fi Sabilillah. Bandung: Pustaka Al-Ishlah.
Shonhaji, S. (2012). Agama Sebagai Perekat Social Pada Masyarakat Multikultural, Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 7(2), 1–19. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/alAdyan/article/view/502.
Soekanto, S. (1992). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Subu, A., Arifuddin, A., & Jasad, U. (2017). Strategi Dakwah Jamaah Tablig dalam Realitas Konflik Sosial di Kecamatan Masamba Kabupaten Luwu Utara, Jurnal Diskursus Islam, 5(1), 30–42. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/diskursus_islam/article/view/9637/6740.
Sudarman, A. (2018). Strategi Komunikasi untuk Meningkatkan Kesadaran Masyarakat dalam Membayar Zakat Maal, Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 39–58. DOI: https://doi.org/10.15575/cjik.v2i1.5056.
Suherdiana, D., & Muhaemin, E. (2018). The Da’wah of Nahdlatul Ulama and Muhammadiyah in Social Media of Facebook, Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 12(2), 187–200. DOI: ttps://doi.org/10.15575/idajhs.v12i2.6176.
Supuani. (2004). Jamaah Tabligh di Palu. Pendidikan Sejarah. Palu: Jurusan Ilmu Pengetahuan Sosial. FKIP UNTAD.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).