Implementation of Da'wah Training Management in Improving the Competence of Da'i Nagari West Sumatra
DOI:
https://doi.org/10.15575/idajhs.v15i1.13006Keywords:
Management, da'wah training, da'i competence.Abstract
This study aims to analyze the process of planning, organizing, implementing, and supervising da'wah training in the Da'i Nagari program under the guidance of BAZNAS, Tanah Datar Regency, West Sumatra. The research uses a qualitative approach through a descriptive study. Data were collected through observation, interviews, and literature study. The study results concluded that there was an implementation of the management function in the Da'i Nagari program. This can be reviewed in the planning aspect through the analysis process of the analysis of the training objectives, training participants, the budget allocated for running the program, training facilities and infrastructure, as well as the time and schedule of training activities; the organizing aspect is carried out through a small team as the person in charge consisting of three people; implementation aspects concerning the planning of training programs; and aspects of supervision by involving parties who act as supervisors of training activities. This research has implications for an increase in the competence of preachers both in intellectual, social, and spiritual aspects.
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis proses perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan, dan pengawasan pelatihan dakwah pada program Da’i Nagari binaan BAZNAS Kabupaten Tanah Datar Sumatera Barat. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif melalui studi deskriptif. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dan studi pustaka. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa terdapat implementasi fungsi manajemen pada program Da’i Nagari. Hal ini dapat ditinjau pada aspek perencanaan melalui proses analisis analisis tujuan pelatihan, peserta pelatihan, anggaran biaya yang diperuntukan untuk menjalankan program, sarana dan prasarana pelatihan, serta waktu dan jadwal kegiatan pelatihan; aspek pengorganisasian yang dilakukan melalui tim kecil sebagai penanggungjawab yang terdiri dari tiga orang; aspek pelaksanaan dengan merujuk pada perencanaan program pelatihan; dan aspek pengawasan dengan melibatkan pihak yang berperan sebagai pengawas kegiatan pelatihan. Penelitian ini berimplikasi pada adanya peningkatan kompetensi da’i baik pada aspek intelektual, sosial, dan spiritual.
References
Badan Pusat Statistik (BPS) Kabupaten Tanah Datar. (2021). Kabupaten Tanah Datar dalam Angka 2021, diakses pada laman https://tanahdatarkab.bps.go.id/publication pada tanggal 26 April 2021.
Dilawati, R., Darmawan, D., Hernawan, W., Waluyojati, R. R. S. R., & Darmalaksana, W. (2020). Analisis Keberagamaan Pemuda Hijrah Komunitas Shift Perspektif Emik-Etik, Jurnal Perspektif, 4(1), 54-65. http://perspektif.uinsgd.ac.id/index.php/JP/article/view/61/47.
Elfrianto. (2016). Manajemen Pelatihan Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Mutu Lulusan, Jurnal EduTech, 2(2), 46-58. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/596.
Fatkhurrohman, R., Machendrawaty, N., & Yuliani. (2018). Manajemen Pelatihan Corp Dakwah Santri Al-Jawami dalam Meningkatkan Kemampuan Calon Da’I, Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 3(1), 18-33. https://jurnal.fdk.uinsgd.ac.id/index.php/tadbir/article/view/155/63.
Handoko, H. (2001). Manajemen Edisi II. Yogyakarta: BPFE.
Hasibuan, M.S.P. (2013). Manajemen SDM. Edisi Revisi, Cetakan Ketigabelas. Jakarta : Bumi Aksara.
Kusnawan, A. (2008). Manajemen Pelaksanaan Pelatihan Dakwah, Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 4(12), 335-370.
DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v4i12.398.
Kusnawan, A., & Firdaus, A. (2009). Manajemen Pelatihan Dakwah. Jakarta: Rineka Jaya.
Kusnawan, A., & Rustandi, R. (2021). Menemukan Moderasi Beragama dalam Kaderisasi Dakwah: Kajian pada Pemuda Persatuan Islam Jawa Barat, NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 5(1), 41-61. DOI: 10.23971/njppi.v5i1.2900.
Moleong, J. L. (2008). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mubasyaroh. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia (MSDM) Da’i Melalui Pelatihan Dalam Pengembangan Dakwah Islam. TADBIR: Jurnal Manajemen Dakwah 1 (1): 41–57. https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/tadbir/article/view/2383.
Nawawi, A. (2018). Pengajian Remaja dan Kontribusinya Dalam Pembentukan Akhlak Generasi Muda di Bulak Setro Surabaya, dalam Syaikhuna, 9(1). http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/syaikhuna/issue/view /746
Nurkamilah, D., Kusnawan, A., & Sa’diah, D. (2019). Penerapan Manajemen Pelatihan Dakwah dalam Meningkatkan Mutu SDM Pondok Santri Pesantren, Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 4(3), 247-266. https://jurnal.fdk.uinsgd.ac.id/index.php/tadbir/article/view/1802/346.
Rustandi, R. (2020). Dakwah Komunitas di Pedesaan dalam Perspektif Psikologi Komunikasi, Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling dan Psikoterapi Islam, 8(3), 301-322. DOI 10.15575/irsyad.v8i3.200.
Rustandi, R., & Hanifah, H. (2019). Dinamika Dakwah Komunitas Remaja Islam di Kecamatan Pangalengan, ANIDA (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 19(2), 199-224. DOI :10.15575/anida.v19i2.7540.
Sa’diah, D. (2015). Metode Penelitian Dakwah: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Sarbini, A., Rahman, A., Herman., & Rustandi, R. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Optimalisasi Sertifikasi Pembimbing Manasik Ibadah Haji, https://digiliib.uinsgd.ac.id diakses pada 30 April 2021.
Silalahi, B. (2000). Manajemen Sumberdaya Manusia. Jakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen LPMI.
Terry, G. R. (1996). Prinsip-prinsip Manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).