Digital Da'wah Communications for The Prosperous Justice Party During The Covid-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15575/idajhs.v15i1.13047Keywords:
semiotic analysis, TikTok account, digital da'wah, da'wah messageAbstract
This study aims to identify da'wah messages on the TikTok @pksejahtera account during the Covid-19 pandemic related to denotative, connotative, and mythical meanings in da'wah content on the TikTok @pksejahtera account limited to tausyiah content from da'i to mad'u with the hashtag #tausyiah , #habib, #Islam, #pkspelayanrakyat, #remembrance, #PKS, #Bertualangrasa, #tausyiahislam, #minitausyiah, #tausyiahhabibsalim, #ramadhan2021, and #syekhalijaber. This study uses a semiotic analysis method with a qualitative approach. The results showed that denotative Meaning could be observed from the choice of words and the arrangement of sentences in the text; connotative Meaning can be observed from the video images displayed in each scene. In contrast, the Meaning of myth can be found in the da'wah content on the TikTok @pksejahtera account by observing the preacher when delivering tausyiah.
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi pesan dakwah pada akun TikTok @pksejahtera selama pandemi Covid-19 terkait dengan makna denotatif, konotatif, dan mitos dalam Konten dakwah pada akun TikTok @pksejahtera dibatasi pada konten tausyiah dari da’i kepada mad’u dengan tagar #tausyiah, #habib, #Islam, #pkspelayanrakyat, #zikir, #PKS, #Bertualangrasa, #tausyiahislam, #minitausyiah, #tausyiahhabibsalim, #ramadhan2021, dan #syekhalijaber. Penelitian ini menggunakan metode analisis semiotika dengan pendekatan kualitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwa, makna denotatif dapat diamati dari pemilihan kata dan penyusunan kalimat dalam teks, makna konotatif dapat diamati dari gambar video yang ditampilkan dalam tiap adegan, sedangkan makna mitos dapat ditemukan dalam konten dakwah pada akun TikTok @pksejahtera dengan mengamati da’i saat menyampaikan tausyiah.
References
Achmad, A. (1985). Dakwah Islam dan Perubahan Sosial. Yogyakarta: PLP2M.
Amin, SM. (2008). Rekontruksi Pemikiran Dakwah Islam. Jakarta: Amzah.
An-Nabiry, FB. (2008) Meniti Jalan Dakwah. Jakarta: Amzah
Arifin, M. (2015) Psikologi Dakwah Suatu Pengantar Studi. Jakarta: Bumi Aksara.
Asroni, A., Yusup, M., &. Sofia, A. (2013). Dakwah dan Politik: Menakar Konstribusi Organisasi Islam Sayap Partai Politik Bagi Masyarakat Muslim Yogyakarta. Jurnal Dakwah. 14 (1).
Astuty, A. Karim, A. Nurliah. 2019. Analisis Semiotika Komunikasi Visual Melalui “Instagram†Dalam Gambar Postingan Akun @BANTU_DAKWAH. eJournal Ilmu Komunikasi, 7 (4)
Daulay, H. 2020. Dinamika Dakwah Dan Politik Islam Di Malaysia (Kajian Manajemen Dakwah dan Politik Partai Islam PAS). Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah. 2 (1).
Departemen Pendidikan Nasional. (2014) Kamus Besar Bahasa Indonesia. Cetakan ke delapan Belas Edisi IV. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Detikcom. (2021). Kronologi 2 Pasien Pertama Virus Corona COVID-19 di Indonesia. Diakses 16 Juni 2021, dari https://health.detik.com/berita-detikhealth/d4922758/kronologi-2-pasien-pertama-virus-corona-covid-19-di-indonesia
Effendy, O.U. (2008) Dinamika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Enjang., & Tajiri, H. (2009) Etika Dakwah: Panduan Para Juru Dakwah: (Suatu Pendekatan Teoritik Dan Aplikatif). Bandung: Widya Padjadjaran.
Fackhruroji, M. (2010). Dakwah Islam dan Inovasi Media: Peluang dan Ancaman Media Global Atas Dakwah Islam. Jurnal Komunika. 4 (1).
Fakhruroji, M. (2017). Model-Model Dakwah di Era Kontemporer. Mataram: LP2M UIN Mataram.
Ismail, I. (2018) The True da’wa: Menggagas Paradigma Baru Dakwah Era Milenia. Jakarta: Prenada Media.
Khaer, A. 2014. Dakwah Manifesto Masyarakat Madani Partai Politik: Studi Kasus Partai Gerindra. At-Turas: Jurnal Studi Keislaman, 1 (2).
KKBI.com (2012). Kamus versi online/daring (dalam jaringan). Diakses 20 Juni 2021 dari https://kbbi.web.id/denotasi
Kompas.com. (2008). Jumlah Pengguna Aktif Bulanan TikTok Terungkap. Diakses 20 Juni 2021, dari https://tekno.kompas.com/read/2021/04/19/14020037/jumlah-pengguna-aktif-bulanan-tiktok-terungkap
Kumparan.com. (2021). TikTok Jadi Tempat Saling Berbagi Ilmu dan Menginspirasi. Diakses 20 Juni 2021, dari https://kumparan.com/beritabojonegoro/tiktok-jadi-tempat-saling-berbagi-ilmu-dan-menginspirasi-1uRrwit57eS/full
Kumparan.com. (2020). Munas, PKS Luncurkan Logo dan Tagline Baru. Diakses 20 Juni 2021. https://kumparan.com/tugumalang/munas-pks-luncurkan-logo-dan-tagline-baru-1ugS0nEQpSQ
Kusuma, BMA. Octastefani, T. (2017). Negosiasi Dakwah Dan Politik Praktis: Membaca Orientasi Organisasi Sayap Keagamaan Islam Pada Partai Nasionalis. Al-Balagh: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 2 (1).
Lestari, P.P. (2020). Dakwah Digital Untuk Generasi Milenial. Jurnal Dakwah. 21 (1).
Marlina. (2020). Pemanfaatan Sosial Media Sebagai Media Dakwah Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Qaulan, 1 (2).
Mufid, M. Herlina. (2019). Analisis Hermeneutika-Semiotik Terhadap Kajian Keislaman di Media Sosial. Jurnal Kordinat, 18 (2).
Munawwir, AW. (1984) Kamus Al-Munawwir. Yogyakarta: Pustaka Progresif.
Natsir, M. Fiqhud Dakwah. (1978) Jakarta: Dewan Dakwah Islamiyah
Partai Keadilan Sejahtera.id. (2021). AD ART PKS, diakses 15 Juni 2021, dari https://pks.id/file/ad-art-pks
Putri, KMK. Unde, AA. Nadjib, Muhammad. 2015. Semiotika Pesan Instagram Ani Yudhyono Dalam Perspektif Etika Komunikasi. Jurnal KAREBA, 4 (1).
Rahmat, J. (2010) Retorika Modern. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rebuplika.co.id. (2018). Berkelindan Dengan Dakwah Digital. Diakses 15 Juni 2021 dari https://www.republika.co.id/berita/qlvtur318/berkelindan
Sayang, AG. Rahardjo, T. (2018). Perilaku Humblebrag Sebagai Penyajian Diri Di Media Sosial Instagram (Studi Semiotika Pada Akun Media Sosial Instagram), Jurnal Interaksi Online. 6 (4).
Setyowati, S. Cahya, A. (2020). Peran Dakwah Daring Untuk Menjaga Solidaritas Sosial Di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Academica, 4 (2).
Sobur, A. (2004) Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Sukirman. (2018) Seri Pendidikan Orang Tua: Mendidik Anak di Era Digital (Edisi Revisi). Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Keluarga Direktorat Jendral Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Tajiri, H. (2015) Etika dan Estetika Dakwah (Perspektif Teologis, Filosofis dan Praktis). Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Tempo.com. (2008). Jumlah Terbanyak Pengunduh Aplikasi TikTok di Dunia. Diakses 20 Juni 2021, dari https://data.tempo.co/data/766/jumlah-terbanyak-pengunduh-aplikasi-tiktok-di-dunia
Tubbs, S.L., & Moss, S. (1996) Human Communication; penerjemah, Deddy Mulyana, Gembirasari. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ujang, S. Mukarom, Z. Sadiah, D. (2018). Perencanaan Dakwah Partai Politik Islam. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 3 (1).
Umar, AM. (2008) Mu`jam al-Lughah al-Arabiyah al- Muashirah. Mesir: Alamul Kutub.
Wahid, N. (2019). Jejak Dakwah Partai Keadilan Sejahter (PKS) Memasuki Muhamadyah: Mencermati Kasus di Yogyakarta sebagai Fenomena Politik Dakwah, Jurnal Sosiologi Agama, 13 (2).
William, F. Rice, RE. Rogers, EM. (1988) Research Methods and The New Media. New York. Free Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).