Commodification and Commercialization of Islamic Da'wah Practice on Indonesian Television


Aang Ridwan(1*)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to understand and analyze the relationship between da'wah's practice, especially in the form of Islamic broadcasting on television media, and the presence of popular culture in society. This research is qualitative research using descriptive and holistic research methods. Data collection was carried out through interviews, observation, and documentation techniques. Besides, researchers also use critical discourse analysis methods as data analysis methods. The use of analytical techniques that combines various approaches in critical discourse analysis, such as textual analysis, sociological macro analysis, as well as the use of ideological and power relations theories, is assumed to be the right technique in formulating meaning and understanding the practice of da'wah on television more critically. This research wants to answer how the construct of da'wah practice on television and the role of television media in the commodification and commercialization of Islamic da'wah from the perspective of critical discourse analysis.

 

Penelitian ini bertujuan untuk memahami dan menganalisis bagaimana relasi antara praktik dakwah, terutama dalam bentuk penyiaran Islam di media televisi, dengan kehadiran budaya populer di masyarakat. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan metode penelitian deskriptif dan holistic. Pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi dan dokumentasi. Selain itu, peneliti juga menggunakan metode analisis wacana kritis sebagai metode analisa datanya. Penggunaan teknik analisa dilakukan untuk analisis tekstual, analisis makro sosiologis, juga penggunaan teori ideologi dan relasi kuasa, diasumsikan sebagai teknik yang tepat dalam merumuskan makna dan memahami praktik dakwah di televisi secara lebih kritis. Penelitian ingin menjawab bagaimana konstruk praktik dakwah di televisi dan peran media televisi dalam hal komodifikasi dan komersialisasi dakwah Islam dalamperspektif analisis wacana kritis.

 

 


Keywords


commocification; commercialization; Islamic broadcasting practice; television

Full Text:

PDF

References


Arnus, S.H., & Utomo, A.P. (2018). Komodifikasi Agama Pada Tayangan Reality Show Dan Sinetron Pada Stasiun Televisi Swasta Indonesia, dalam Al-Munzir, 2(2), 1-12.

Barker, C. (2008). Cultural Studies: Theory and Practices. London: Sage Publishing.

Barker, C. (2011). Cultural Studies, Teori dan Praktik, Cet. ke-7. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

Dijk, T.A.V. (2000). Ideology and Discourse, A Multidisciplinary Introduction. Barcelona: Pompeu Fabra University.

Dijk, T.A.V. (2008). Discourse and Context, A Sociocognitive Approach. New York: Cambridge University Press.

Fathulmubin. (2012). Konstruksi Budaya Populer dalam Kegiatan Dakwah di Televisi; Muslihat Berkedok Agama, dalam Analisis, 12(1).

Hoover, S.M. (2008). Media and Reliigon. Colorado: University of Colorado.

Huda, M. (2018). Komodifikasi Pesan Dakwah Pada Iklan Pertamina Versi Tabungan Terbaik di Televisi, dalam Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 3(2), 137-150.

Kailani, N. (2011). Kepanikan Moral dan Dakwah Islam Populer (Membaca Fenomena ‘Rohis’ di Indonesia), dalam Analisis, 11(1), 1-16.

Manggaga, I.P. (2018). Komodifikasi Konten Televisi dalam Perspektif Ekonomi Politik Media, dalam Jurnal Tabligh, 19(2), 257-276.

Mayaningrum, H.Q. (2016). Komodifikasi Hijab dalam Iklan Kosmetik Sophie Paris Versi Natural & Halal di Televisi, dalam Channel, 4(2).

Murfianti, F. (2012). Komodifikasi Dakwah dalam Religiotainment di Stasiun Televisi Indonesia, dalam Pendhapa, 3(1), 107-115.

Nazaruddin, M. (2009). Menonton Sinetron Religius, Menonton Islam Indonesia, dalam Millah, 7(2), 311-328.

Nuraeni, A., & Mentari, R. (2013). Komodifikasi Dai di Televisi: Kajian Ekonomi Politik Media, dalam Komunikator, 5(2), 70-82.

Rustandi, R. (2018). Analisis Wacana Kritis Komodifikasi Daí dalam Program Televisi, dalam Communicatus, 2(2), 197-222.

Ruth Wodak, R., & Meyer, M. (ed). (2009). Methods for Critical Discourse Analysis. London: Sage Publishing.

Surette, R. (1992). Media, Crime, and Criminal Justice: Images and Realities, California: Brooks/Cole Publishing.

Syahputra, I. (2007). Komodifikasi Religiusitas: Pandangan Aktifis Islam Kota Medan terhadap Tayangan Religius di Televisi, dalam Jurnal Komunikasi, 2(1).

Yaum, K. (2012). Konstruksi Budaya Populer dalam Gaya Hidup Da’i; Kajian Fenomenologis tentang Potret Gaya Hidup Da’i di Surakarta, dalam Analisis, 12(1).

Yusuf, M.F. (2016). Komodifikasi: Cermin Retak Agama di Televisi: Perspektif Ekonomi Politik Media, dalam Inject: Interdisciplinary Journal of Communication, 1(1), 25-42.




DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v13i1.4930

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office:

4th Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614

Telp. (022) 7810788 Fax. (022) 7810788

E-mail: jurnal.ilmudakwah@uinsgd.ac.id

View My Stats