Analysis of Muallaf ‘Aisyiyah Da’wah Strategy

Casmini Casmini

Abstract


Muallaf has psychological and social problems, so he needs adequate proselytizing. The assistance of Muallaf requires management in a systematic, planned, and carried out by gradually. This study aims to explore the analysis of Muallaf 'Aisyiyah's da'wah was carried out to see the precision and speed of service according to the characteristics of the problems facing Muslim convert and strength Strengthening given by 'Aisyiyah to optimize the guidance and counseling services to convert to Islam. The study subjects numbered 55 muballighat from 23 provinces which were excavated through a self-report written in the preachers' training of Aisyiyah, a companion to a Muslim muallaf with instruments prepared as worksheets in the training. The research results describe that SWOT analysis be one solution in formulating appropriate planning and prompt assistance following the problems faced by muallaf. Strengthening the preachers' competence in implementing the mentoring strategy planning is important in efforts to set goals and targets according to the needs of converts. Steps in building of Islamic faith and Islamic, psychological and spiritual strengthening, strengthening family resilience and economic empowerment and well-being executed based on a thorough analysis.

 Muallaf memiliki permasalahan ideologis, psikologis dan sosial, maka dirinya membutuhkan bantuan yang memadai. Proses memberikan bantuan kepada muallaf membutuhkan pengelolaan secara sistematis, terencana dan dilakukan dengan secara bertahap. Penelitian ini bertujuan menggali  analisis dakwah muallaf ‘Aisyiyah yang dilakukan untuk melihat ketepatan dan kecepatan layanan sesuai karakteristik masalah yang dihadapi muallaf serta penguatan yang diberikan oleh ‘Aisyiyah dalam upaya optimalisasi layanan bimbingan dan konseling kepada muallaf. Subyek penelitian berjumlah 55 muballighat dari 23 provinsi yang digali melalui self-report yang dituliskan dalam pelatihan muballighat ‘Aisyiyah pendamping muallaf dengan instrumen yang disiapkan sebagai lembar kerja dalam pelatihan. Hasil penelitian mendeskripsikan bahwa analisis SWOT menjadi salah satu solusi dalam memformulasikan perencanaan pendampingan yang tepat dan cepat sesuai dengan permasalahan yang dihadapi oleh muallaf. Penguatan kompetensi muballighat dalam melaksanakan perencanaan strategi pendampingan menjadi  penting dalam upaya menyusun tujuan dan target sesuai kebutuhan muallaf.  Langkah-langkah dalam penguatan aqidah dan keislaman, penguatan psikologis dan spiritualitas, penguatan ketahanan keluarga dan pemberdayaan ekonomi dan kesejahteraan dijalankan berdasarkan pada analisis yang matang.


Keywords


Muallaf, 'Aisyiyah da'wah strategy, SWOT analysis

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. (2012). Analisis SWOT dakwah di Indonesia: Upaya merumuskan peta dakwah. Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 36(2), 409–426. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.30821/miqot.v36i2.125

Ali, K. (1999). The journey from the secular to the sacred: Experiences of native British converts to Islam. Social Compass, 46(3), 301–312.

Aziz, A. A., & Hidayat, N. (2010). Konversi agama dan intera(Aziz & Hidayat, 2010ksi komunitas Muallaf di Denpasar. Jurnal Penelitian Keislaman, 7(1), 175–200.

Bowers, J.L., and Hatch, P.A. (2002). The National Model for School Counseling Programs. ASCA (American School Counselor Association).

Charoenwong, S., Chirawatkul, S., & Manderson, L. (2017). Emotional well-being following religious conversion among women in Northeast Thailand. Journal of Religion and Health, 56, 118–129.

Daradjat, Z. (2003). Ilmu Jiwa Agama (cet. Ke-16.). Jakarta: Bulan Bintang.

Fitriyani, A., Renel, B., Darma,. & Subair. (2019). Pendampingan Dan Pembinaan Komunitas Muallaf Melalui Pembibitan Perangkat Syara’ Di Desa Wamana Baru Kec. Fena Leisela Kab. Buru, Maluku, Dialektika: Jurnal Pemikiran Islam dan Ilmu Sosial, 12(1), 11-25.

Guleng, M. P., Muhamat, R., Kawangit, & Mohamad, A. D. (2014). Penyesuaian diri Muallaf terhadap masyarakat dalam kalangan pelajar Institut Dakwah Islamiah PERKIM (ICIP). Al-Hikmah Jourrnal of Islamic Dakwah, 6(1), 78–93.

Hakiki, T., & Cahyono, R. (2015). Komitmen beragama pada muallaf: Studi kasus pada mualaf usia dewasa. Jurnal Psikologi Klinis Dan Kesehatan, 4(1), 20–28.

Hakim, R. (2013). Pola pembinaan Muallaf di kabupaten Sidrap Provinsi Sulawesi Selatan. Al-Qalam, 19(1), 85–96. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.31969/alq.v19i1.150

Hawi, A. (2014). Seluk Beluk Ilmu Jiwa Agama. PT. Grafindo Persada.

Hidayati, S. (2014). Problematika pembinaan Muallaf di Kota Singkawang dan solusinya melalui program konseling komprehensif. Jurnal Dakwah, Jurnal Media Komunikasi Dan Dakwah, 15(1), 111–136. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.14421/jd.2014.15106

Ismail, N., Rahman, A. A., & Hasan, Z. (2016). The conversion procedures of muallaf in Negeri Sembilan: Issues and Challenges. Journal of Global Business and Social Intrepreneurship, 2(3), 83–89.

Jasni, bin S. (2014). The implications of religious conversion towards Muslim inheritance under Malaysian law. International Journal of Liberal Arts and Social Science, 2(9), 122–135.

Johari, F., Ab Aziz, M. R., Ibrahim, M. F., & Mohd Ali, A. F. (2014). Zakat distribution and programme for sustaining Muallaf belief and thought. Jurnal Teknologi (Social Science), 66(1), 35–43.

Johari, F., Mohd Ali, A. F., & Ab. Aziz, M. R. (2018). The role of Zakat and success factor for Muallaf conditions: An analysis in Selangor, Malaysia.' Ulum Islamiyyah The Malaysian Journal of Islamic Science, 24, 11–23.

Johari, F., Mohd Ali, A. F., Ab Aziz, M. R., & Ahmad, N. (2014). The importance of zakat distribution and urban-rural poverty incidence among muallaf (new convert). Canadian Center of Science and Education, 10(21), 42–53. https://doi.org/doi:10.5539/ass.v10n21p42

Kreitner, Robert & Kinicki, & Angelo. (2003). Perilaku Organisasi, Terjemahan Erly Suiandy (Edisi Pertama). Salemba Empat.

Lubis, M. Z. M. (2019). Strategi pengembangan ekonomi muallaf di kota Padang. Jurnal Ilmiah Syiar, Jurnal Dakwah, FUAD IAIN Bengkulu, 19(2), 199–211.

Majid, M. A., Shaharuddin, S. A., Usman, A. H., & Sungit, F. (2016). The conversion of Muallaf to Islam in Selangor: Study on behavior and encouragement. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(3 S1), 19. https://doi.org/DOI: 10.5901 / mjss.2016.v7n3s1p19

Masnih, binti M., Syarmimi, N. A. bin A., & Kalsom, binti A. (2017). Management of da’wah towards muallaf: A case study at Kompleks al-Saadah, Seremban. 11–28.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif: Penterjemah Tjetjep Rohendi R). Universitas Indonesia Press.

Muchtar, K., Koswara, I., & Setiaman, A. (2016). Komunikasi Antar Budaya dalam Persefektif Antropologi. Jurnal Manajemen Komunikasi, 1(1), 113–124.

Muhamat, R., Kawangit, Don, A. G., & Muhammad, A. D. (2012). Dakwah kepaga golongan Muallaf orang asli Kelantan. Jurnal Al-Hikmah, 4, 87–105.

Muhdhori, H. (2017). Treatment dan kondisi psikologis muallaf. Jurnal Edukasi Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 16–39.

Mulyono, N. K. (2007). Proses pencarian identitas diri pada remaja Muallaf, Thesis. Universitas Diponegoro.

Nisak, Z. (2013). Analisis SWOT untuk menentukan strategi kompetitif. Jurnal Ekbis, 1–8.

Rahmawati, I., & Desiningrum, D. R. (2018). Pengalaman menjadi Mualaf: Sebuah interpretative phenomenological analysis. Empati, 7(1), 92–105.

Ramadhanu, A., & Widiastuti, T. (2017). Model pemberdayaan ekonomi mualaf oleh Lembaga Amil Zakat: Studi kasus LAZ BMH pada Mualaf Suku Tengger. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 4(4), 281–296. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.20473/vol4iss20174pp281

Robbins, S. P. (2000). Perilaku Organisasi, Konsep, Kontroversi, Aplikasi, Jilid II, Alih Bahasa Hadayana Pujaatmaka dan Benyamin Molaan (Jilid II).

Rustandi, R., & Sahidin, S. (2019). Analisis Historis Manajemen Dakwah Rosulullah Saw dalam Piagam Madinah, Tamaddun: Jurnal Sejarah dan Kebudayaan Islam, 7(2), 362-387.

Sabian, Sadiani, Hartati, Z., & Khair, A. (2019). The Muallaf nurturing, between in map and fact. Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 97–111.

Saprillah, S. (2016). Pengelolaan Muallaf dan problematikanya di Kota Palu. Jurnal Al-Fikr, 20(2).

Setiawati, R., & Romli, K. (2019). Pembinaan keagamaan dan ekonomi bagi mualaf oleh Dewan Dakwah Islamiyah Indonesia di Lampung. Jurnal Dakwah Risalah, 30(2), 154–167. https://doi.org/DOI: 10.24014/jdr.v30i2.8368

Shihab, Q. (1999). Wawasan Al-Quran. Bandung: Mizan.

Sinta, A. D., & Isbah, M. F. (2019). Filantropi dan Strategi Dakwah terhadap Mualaf: Kolaborasi Mualaf Center Yogyakarta, Dompet Dhuafa, dan Rumah Zakat di Yogyakarta, Komunika: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 13(1), 15-31.

Supriadi. (2018). Problematika Muallaf dalam melaksanakan ajaran agama Islam di Desa Tumbang Runen Kecamatan Kampang Kabupaten Katingan. Jurnal Hadratul Madaniyah, 5(1), 41–44.

Umam, K. (2014). Pengalaman konversi agama pada Muallaf Tionghoa. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 2(3), 1–9.




DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v14i1.9238

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office:

4th Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614

Contact +6281321553313 Telp. (022) 7810788 Fax. (022) 7810788

E-mail: jurnal.ilmudakwah@uinsgd.ac.id

View My Stats