Karakteristik Tafsir Sufistik Indonesia


Muhammad Yahya(1*), Muhammad Rijal Maulana(2), Eni Zulaiha(3), Edi Komarudin(4)

(1) Universitas Hasanuddin, Indonesia
(2) Pesantren Almaghfiroh, Cibiru Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(4) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper aims to discuss Sufistic interpretations in Indonesia and try to explore the meaning of Sufism and Tarekat, then connect them to the understanding of the Qur'an. The method of this paper is qualitative with a literature study approach. In addition to discussing the influence of Sufism and tarekat, this article also discusses the mufasir figures from Indonesia. In summary, Sufism entered Indonesia around the 17th century based on the historical text pioneered by Hamzah Fansuri. Holistically, the distinctive form of Sufsitik interpretation is divided into two, namely, Isyari and Nazhari interpretations. However, among Indonesian scholars of interpretation who are also experts in the science of Sufism, none of them wrote their commentaries using Sufistic styles in the form of Isyari and Nadzari. This is because they separate the science of Sufism from the science of interpretation. Therefore, they still rely on the textual meaning and the rules of interpretation generally.


Full Text:

PDF

References


Akhyar, S., & AN, A. N. (2020). PEMIKIRAN TAFSIR SUFISTIK FALSAFI HAMZAH FANSURI TENTANG TARIKAT DAN SYARIAT. Al-I’jaz: Jurnal Kewahyuan Islam, 6(1).

Al-Bantani, N. (2006). Tafsir Marah Labid.

Al-Dhahabi, M. H. (1976). al-Tafsir wa al-Mufassirun. Dar al-Fikr.

Al-Dzahabi, M. H. (2012). Al-Tafsir Wa Al-Mufassirun. Dar al-Hadith.

Al-Munawwir, A. W. (1997). Kamus Al-Munawwir Arab-Indonesia Terlengkap. Yogyakarta: Pustaka Progressif.

Al-Zarqānī, M. al-‘Aẓīm. (1995). Manāhil al-‘Irfān fī ‘Ulūm al-Qur’ān. Cet. I.

Anwar, R., & Solihin, M. (2006). Ilmu Tasawuf. Pustaka Setia.

Asfar, K. (2020). Tafsir Sufistik (Al-Isyari) Perspektif Teoretis. Al-Wajid: Jurnal Ilmu Al-Quran Dan Tafsir, 1(1).

Atjeh, A. B. (1985). Pengantar Ilmu Tarekat. Uraian Tentang Mistik),(Solo: Ramadhani, Tt 2001), H, 41.

Awaludin, M. (2016). Sejarah Dan Perkembangan Tarekat Di Nusantara. El-Afkar: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Tafsir Hadis, 5(2), 125–134.

Azra, A. (2004). Jaringan ulama: Timur Tengah dan kepulauan Nusantara abad XVII & XVIII: akar pembaruan Islam Indonesia. Kencana.

Bahary, A. (2015). Tafsir Nusantara: Studi Kritis terhadap Marah Labid Nawawi al-Bantani. ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 16(2), 176–190.

Burchardt, T. (1994). Mengenal Ajaran Tasawuf, terj. Bachtiar Effendi Dan Azyumardi Azra, Jakarta: Pustaka Firdaus.

Chirzin, M. (1998). al-Qur’an dan Ulumul Qur’an. Jakarta, Dana Bhakti Prima Yasa.

Farhan, F., & Amaliyah, E. I. (2016). ISLAM DAN TASAWUF DI INDONESIA: KADERISASI PEMIMPIN MELALUI ORGANISASI ‘MATAN.’ ESOTERIK, 2(1).

Fathurrahman, O. (2008). Tarekat Shaṭāriyyah di Minangkabau. PPIM UIN Jakarta.

Faudah, M. B. (1987). al-Tafsīr wa Manāhijuhu, terj. Bandung: Pustaka.

Ginting, L. R., & Nadia, M. (2021). PEMBENTUKAN DAN PERKEMBANGAN TASAWUF FALSAFI. docx. Jurnal Bilqolam Pendidikan Islam, 2(1), 50–64.

Hasan Basri Talhas. (2001). Spektrum Saintifikasi al-Qur’an. Bale Kajian Tafsir al-Quran Pase.

Hasyim, A. (2011). Teologi ulama tasawuf di nusantara abad ke-17 sampai ke-19.

Hidayat, U. T. (2015). Tafsir Al-azhar: Menyelami Kedalaman Tasawuf Hamka . Buletin Al-Turas, 21(1), 49–76.

Izzan, A. (2011). Metodologi Ilmu Tafsir. tafakur.

Kartubi, K. (2007). Pemikiran Tasawuf Syekh Nawawi Banten dalam Tafsir Marah Labid. Kontekstualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 22(2), 37148.

KBBI. (2018). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Republik Indonesia, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. kbbi.kemdikbud.go.id

Khamid, A. (2020). Interpretasi Sufistik Atas Teks Al-Qur’an: Memahami Analisis Nadzari dan Isyari. Al Irfani: Journal of Qur’anic and Tafsir [JQT], 1(02), 47–61.

Maladi, Y., & Barkia, Z. R. (2021). Ideologi Tafsir Era Reformasi. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 1(1), 28–31.

Marhaban, M. (2018). Konsep Qur’ani Dalam Pemikiran Tasawuf Ibnu Qayim Al-jauziyah. Jurnal At-Tibyan, 3(1), 269108.

Muhamad bin Mukram, I. M. (n.d.). Lisan Al-’Arab juz 11. Dar as-Shadir.

Muhibudin, I. (2018). Tafsir Ayat-Ayat Sufistik (Studi Komparatif Tafsir Al-Qusyairi Dan Al-Jailani).

Musadad, A. N. (2015). Tafsir Sufistik dalam Tradisi Penafsiran Al-Qur’an (Sejarah Perkembangan dan Konstruksi Hermeneutis). Farabi, 12(2), 106–123.

Nurdin, E. S. (2020). Pengantar Ilmu Tasawuf. ASLAN GRAFIKA SOLUTION.

Qusyairī, A. al-K. (1957). al-Risālah al-Qusyairiyyah. Beirut: Dār Al-Kitāb Al-’Arabī.

Rahman, Abdul, M. Yunus, B., & Zulaiha, E. (2020). Corak Tasawuf dalam Kitab-Kitab Tafsir Karya K.H. Ahmad Sanusi. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Rahman, Arivaie. (2018). Tafsir Tarjumân Al-mustafîd Karya ‘Abd Al-rauf Al-fanshuri: Diskursus Biografi, Kontestasi Politis-teologis dan Metodologi Tafsir. Miqot, 42(1), 1–22.

Rahman, M. Taufiq. (2016). Rasionalitas Sebagai Basis Tafsir Tekstual (Kajian atas Pemikiran Muhammad Asad). Al-Bayan: Jurnal Studi AL-Quran Dan Tafsir, 1(1), 63–70. https://doi.org/https://doi.org/10.15575/al-bayan.v1i1.1668

Rahman, Mohamad Taufiq, & Setia, P. (2021). Pluralism in the Light of Islam. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 1(2), 204–210.

Rahmatiah, S. (2019). Gerakan Dakwah Syekh Yusuf Al-Makassari. Jurnal Sulesana, 13(1).

Rivauzi, A. (2017). Landasan Filosofis Pemikiran Tasawuf Abdurrauf Singkel Tentang Allah, Manusia, dan Alam. Jurnal Theologia, 28, 299–328.

Rofi’ie, A. H. (2010). Wahdat al Wujud dalam Pemikiran Ibnu Arabi. Ulul Albab: Jurnal Studi Islam, 11(2), 131–141.

Rosyad, R. (2021). Pengantar Psikologi Agama dalam Konteks Terapi. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Rosyad, R., Wahyudin, D., Hamim, M., Sonjaya, A., & Alam, A. S. (2020). Sacred Calendar and Expression of Religion in Indonesia. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(09).

Schimmel, A., & Damono, S. D. D. (2000). Dimensi mistik dalam Islam. Pustaka Firdaus.

Shihab, M. Q. (2011). Membumikan Al-Qur’an Jilid 2 (Vol. 2). Lentera Hati Group.

Shihab, M. Q. (2017). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan dan keserasian al-Qur’an (Vol. 2). Lentera Hati.

Subhan. (2011). Metode Dan Corak Penafsiran Abdul Rauf Al-Singkili. UIN Riau.

Suherman, M. A. (2019). PERKEMBANGAN TASAWUF DAN KONTRIBUSINYA DI INDONESIA. Jurnal Ilmiah Research Sains Vol, 5(1).

Ulfah, N. M., & Istiyani, D. (2016). Etika Dalam Kehidupan Modern: Studi Pemikiran Sufistik Hamka . Esoterik: Jurnal Akhlak Dan Tasawuf, 2(1), 95–109.

Ulya, U. (2015). TASAWUF DAN TAREKAT: KOMPARASI DAN RELASI. ESOTERIK, 1(1).

Wahyudi, W., & Wahyudin, W. (2021). Wajah Tafsir Sufistik di Indonesia. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 1(2).

Yunus, B. M. (2017). Pendekatan Sufistik Dalam Menafsirkan Al-Quran. Syifa Al-Qulub, 2.

Yusuf, M. Y. (2003). Corak pemikiran kalam Tafsir al-Azhar: sebuah telaah atas pemikiran Hamka dalam teologi Islam. Penamadani.

Zulaiha, E., Putra, R. A., & Gani, R. A. (2021). Selayang Pandang Tafsir Liberal di Indonesia. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 1(2).




DOI: https://doi.org/10.15575/jis.v2i1.15786

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JIS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.>

 

Published by: Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung