Bimbingan Agama Islam dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual (SQ) Santri (Studi Kasus pada Santri di Pondok Pesantren Al-Islam Kemuja)


Nefa Utami Putri(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study deals with the implementation of religious guidance in improving the spiritual intelligence (SQ) of students in Islamic boarding schools. so that children can improve their spiritual intelligence through lessons in Islamic boarding schools, and so that children no longer behave negatively in Islamic boarding schools and can find their true life goals. This study was designed as a field research with a qualitative descriptive method. The results of the study indicate that the implementation of religious guidance uses exemplary methods, training, or habituation, educating through discipline, educating through independence, and mau'izah to improve the spiritual intelligence of students. The forms of spiritual intelligence of students in Islamic boarding schools are, consistent reading the Qur'an, night prayer, perpetuating ablution, fasting Monday-Thursday, bermuthola'ah with the teacher, and Pray with remembrance qalbun salim. To find out the results of religious guidance, it can be seen from the attitude of students who are characterized by students who have a sense of responsibility, are happy to help others, have good morals, and also have a humble nature.


Keywords


Islamic boarding school; religious guidance; spiritual intelligence

Full Text:

PDF

References


Al-Qur'an dan Terjemahnya. (2015). Bandung: Diponegoro.

Agustian, A. G. (2005). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual. Jakarta: Penerbit Arga.

Ahmad Syaekhu, Direktur KMI Pondok Pesantren Al-Islam. (2 Agustus 2021). Wawancara. Kemuja.

Al-Busthomi, Y. (2015). Cerdas Intelektual dan Spiritual dengan Mukjizat Puasa. Yogyakarta: Diva Press.

Al-Shareef, M. M. (2014). Buku Saku Ibadah Hati Mengerti Cara Hidup dan Tulus Selamat Dunia Akhirat. Jakarta: Zaman.

Amin, S. M. (2010). Bimbingan dan Konseling Islam. Jakarta: Amzah.

Arifin. (1982). Pedoman Pelaksanaan Bimbingan dan Penyuluhan Agama. Jakarta: PT Golden Terayon Press.

Arifin, I. Z. (2008). Bimbingan dan Penyuluhan Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Azhar, Ustadz Pondok Pesantren Al-Islam. (2 Agustus 2021). Wawancara. Kemuja.

Bisri, H. (2016). Ilmu Dakwah. Surabaya: Revka Petra Media.

Bungin, M. B. (2013). Metodelogi Penelitian Sosial dan Ekonomi; Format-format Kuantitatif dan Kualitatif untuk Studi Sosiologi, Kebijakan Publik, Komunikasi, Manajemen, dan Pemasaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Danah Zohar dan Ian Marshall. (2001). SQ; Memanfaatkan Kecerdasan Spiritual dalam Berpikir Integralistik dan Holistik untuk Memaknai Kehidupan. Bandung: Mizan.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (1995). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi ke-2. Jakarta: Balai Pustaka.

Edi, A. S. (2018). Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan Spiritual Santri di Pondok Pesantren Riyadus Shalihin Bandar Lampung (Doctoral Dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Erharnwilda. (2008). Konseling Islam. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hamidah, N. A. (26 Februari 2019). Metode Pelaksanaan Bimbingan Agama dan Implikasinya terhadap Perkembangan Emosi Anak di Panti Asuhan Yatim Muhammadiyah di Kabupaten Kenda, Skripsi. semarang: Fakultas Dakwah dan Komunikasi.

Handoko, H. T. (2008). Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Liberty.

Jalaluddin. (2015). Psikologi Agama. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Lestari, I. N. (2010). Bimbingan Agama Dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak di Sekolah Alam Depok, Skripsi. Jakarta: Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah.

Masyhud, M. S. (2008). Manajemen Pondok Pesantren. Jakarta: Diva Pustaka.

Moleong, L. J. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Monty P. Satiadarma dan Fedelis E Waruwu. (2003). Mendidik Kecerdasan. Jakarta: Pustaka Populer Obor.

Muhyidin, M. (2007). Misteri Shalat Tahajud. Yogyakarta: Diva Press.

Munzier Supatra dan Harjani Hefni . (2006). Metode Dakwah. Jakarta: Kencana.

Muriah, S. (2000). Metode Dakwah Kontemporer. Yogyakarta: Mitra Pustaka.

Parker, D. (2006). Menumbuhkan Kemandirian dan Harga Diri Anak. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Saputri, D. (2017). Bimbingan Agama terhadap Perilaku Santri di Pondok Pesantren Hasanuddin Kelurahan Kupang Teba Kota Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Sugiyono. (2011). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta.

Sukidi. (2002). Rahasia Sukses Hidup Bahagia. Kecerdasan Spiritual Mengapa SQ Lebih Penting dari pada IQ dan EQ. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Surya, M. (2003). Psikologi Konseling. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Sutoyo, A. (2014). Bimbingan Konseling Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Syaifullah, A. (2010). Ayat-ayat Motivasi Berdaya Letak Super Dahsyat. Yogyakarta: Diva Press.

Thouless, R. H. (2000). Pengantar Psikologi Agama. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.15575/jpiu.14428

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nefa Utami Putri Nefa Utami Putri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Google Scholar Moraref DimensionGaruda Crossref Copernicus Index Scilit OnesearchPKPROAD

Jl. Raya A.H. Nasution No. 105 Cibiru Kota Bandung, 40614
Contact: +6289686799077

Email: jpiu@uinsgd.ac.id

Lisensi Creative Commons

Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin are licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International