PENGARUH TADARUS Al-QUR’AN TERHADAP SIKAP MENGHARGAI SESAMA MANUSIA: Penelitian Eksperimen pada Kasus Bullying Siswa SD kelas 2 SDIT Bhakti Pertiwi Baleendah Bandung

Irma Yanti

Abstract


Mutual respect for fellow human beings needs to be applied since the child's early life, a design that can be applied is one of them with tadarus al-Quran. This study intends to gain knowledge about the effect of tadarus al-Qur'an on the attitude of respect for fellow human beings. Quantitative approach with one group pretest and one posttest experimental design used in this study. The data analysis process used the IBM SPSS Statistict 25 application. This study resulted in the opinion that the influential Qur'anic tadarus can increase the attitude of respect for fellow human beings in second grade students of SDIT Bhakti Pertiwi Baleendah Bandung with a probability of 0.000 < 0.05. That is, tadarus al-Qur'an can be an alternative way in developing mutual respect for fellow human beings in children. The entire sample in this study experienced an increase in respect for fellow human beings. As evidenced by descriptive statistical data, it is known that the difference in the average value of mutual respect, before and before learning treatment using the Qur'anic tadarus method for ten times of treatment. This study proves that mutual respect for fellow human beings can be improved through the Qur'anic tadarus learning method.


Keywords


Mutual respect; Tadarus al-Qur'an

Full Text:

PDF

References


Efendi, Z. M. (2019). Pola Pembelajaran Tahfidz al-Qur'an Mahasiswa UIN Antasari Banjarmasin. Banjarmasin: UIN Antasari Banjarmasin.

Fanhas, E., & Gina Muklis, N. (2017). Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini Menurut Q.S Lukman: 13-19. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 43.

Hanim, F. (2018). Upaya Peningkatan Sikap Menghargai Orang Lain Melalui Penerapan Metode Diskusi pada Anak di RA Babul Ilmi Rantauprapat. Medan.

Hermalia, S. (2020). Penerapan Strategi College Ball untuk meningkatkan Sikap Menghargai Pendapat pada Tema Indahnya Keberagaman di Negeriku Muatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 004 Padang Mutung Kecamatan Kampar Kabupaten Kampar. Pekanbaru: UIN Sultan Syarif Kasim.

Hidayati, E. F., & Wahyu, E. W. (2015). Nilai-nilai Toleransi dalam Islam pada Buku Tematik Kurikulum 2013. Islamica: Jurnal Studi Keislaman, 278.

Jaya, I. (2019). Penerapan Statistik untuk Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group.

Majid, M. F. (2020). Peran Guru Akidah Akhlak dalam Mengaktualisasikan Sikap Toleransi pada Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 67.

Marhaban, M. (2018). Konsep Qur'ani dalam Pemikiran Tasawuf Ibnu Qayim al-Jauziyah. Jurnal Al-Tibyan, 113.

Nugroho, S. (2016). Pengaruh Keistiqomahan Tadarus al-Qur'an terhadap Pembentukan Karakter Religius Mahasiswa di Pondok Pesantren Anwarur Huda Kota Malang. Kota Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim.

Payadnya, P. A., & Jayantika, G. A. (2018). Panduan Penelitian Eksperimen Beserta Analisis Statistik dengan SPSS. Yogyakarta: Grup Penerbitan CV Bidi Utama.

Psi, N. D. (Januari 2014). Pengantar Psikologi dan Pandangan Al-Qur'an Tentang Psikologi. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Rahayu, B. A., & Permana, I. (2019). Bullying di Sekolah: Kurangnya Empati Pelaku Bullying dan Pencegahan. Jurnal Keperawatan Jiwa, 237.

Retnowanti, D., Ali, M., & Lestari, S. (2017). Peningkatan Sikap Saling menghargai pada Anak Usia 5-6 Tahun di Paud Aisyiyah Melawi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2.

Sari, D. P. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis al-Qur'an. Islamic Counseling, 12.

Sartika, M., & Yandri, H. (2019). Pengaruh Bimbingan Kelompok terhadap Konformitas Teman Sebaya. Indonesia Journal of Counseling dan Development, 12.

Sausan, R. (2020). Pengaruh Verbal Bullying terhadap Kecerdasan Interpersonal Siswa Kleas V SD di Kelurahan Babakan Ciparay Kota Bandung. Kota Bandung: Universitas Pasundan.

Sejati, S. (2017). Tinjauan Al-Qur'an terhadap Perilaku Manusia dalam Perspektif Psikologi Islam. Jurnal Ilmiah Syi'ar.

Sholichah, A. S. (2019). Pendidikan Karakter Anak Prabalig Berbasis al-Qur'an. Jakarta: Institut PTIQ Jakarta.

Sit, M. (2015). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini Jilid I. Medan: Perdana Publishing.

Utama, A. (2017). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama terhadap Sikap Saling Menghargai Siswa dalam Bergaul dengan Teman Sebaya. Jurnal Konseling Komprehensif, 59.

Wirawan, R. A., & Rahman, M. Z. (2018). Hubungan Antar Pemahaman Diri dengan Sikap Saling Menghargai Siswa Kelas VIII SMP. Geography: Jurnal Kajian Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 11.

Yusriyyah, R. (2019). Implementasi Program Pembiasaan Tadarus al-Qur'an Siswa di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Jakarta Selatan. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.

Zuhri, M. N. (2015). Studi tentang Efektivitas Tadarus al-Qur'an dalam Pembinaan Akhlak Di SMPN 8 Yogyakarta. Cendikia, 14.

Zulaiha, S. (2015). Pengaruh Tadarus al-Qur'an terhadap kecerdasan Spiritual Di SDIT Gemolng Kabupaten Sregen. Naskah Publikasi, 14.




DOI: https://doi.org/10.15575/jpiu.14435

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Google Scholar Moraref