Internalisasi Nilai-nilai Spiritual pada Konsumen Produk HNI-HPAI (Studi kasus di Cordova Halal Mart)

Rahimah Andesmi

Abstract


Research conducted on HNI-HPAI consumers at Cordova Halal Mart aims to examine the effect of internalizing spiritual values applied by mentors.  The method used is a qualitative descriptive method.  Information on the influence of internalizing spiritual values was obtained from interviews, observations and documentation.  This research shows that the internalization carried out is effective, as evidenced by the inherent values taught to consumers.  There are four important aspects emphasized by the mentor, namely prayer, remembrance, infaq and alms.  In the process of course there are supporting factors including self-awareness, family environment, community environment and the scope of friendship.  While the inhibiting factors include work and the community environment.


Keywords


Consumer; Internalization; Spiritual; Values

Full Text:

PDF

References


Akhmad, Askrening, Hadi, I., & Ismail. (2019). Efektivitas Terapi Spiritual Shalat dan Dzikir Terhadap Kontrol Diri Klien Penyalahgunaan NAPZA. Health Information : Jurnal Penelitian, 11(2).

Al-Anquri, A. H. (2015). Nasihat Langit untuk Maslahat di Bumi. Zaman.

Anwar, S. (2014). Bimbingan dan Konseling Islam. Pustaka Pelajar.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung. http://digilib.uinsgd.ac.id/32855/

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Ediyono, E. (2020). Internalisasi Nilai-nilai Spiritual pada Diri Siswa di SMPN 2 Kota Bengkulu. Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 3(2).

Gulo. (2015). Metodelogi Penelitian. Grafindo.

Hasan, A. B. P. (2006). Psikologi Perkembangan Islami. PT. Raja Grafindo Persada.

Ismail, I. H. (2016). Bimbingan dan Konseling Islam (Aplikasi Terapi Gerakan Shalat dalam Bentuk Gerakan Relaksasi untuk Mengurangi Kecemasan). Jurnal Mimbar: Media Intelektual Muslim Dan Bimbingan Rohani, 2(1), 90–104.

Jalaluddin. (2016). Psikologi Agama. PT RajaGrafindo Persada.

Kasim, S. A. (2019). Proses Penanaman Nilai Spiritual Islami terhadap Kesehatan Mental pada Usia Remaja: Studi Deskriptif pada Remaja di Yayasan Bening Nurani Desa Margajaya Kecamatan Tanjungsari Kabupaten Sumedang. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Lexy J. Moleong. (2005). Metodelogi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Muhaimin. (2003). Pemikiran Pendidikan Islam: Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Operasionalnya. Remaja Rosda Karya.

Muhammad bin Qosim Al-Ghazi. (n.d.). Fathul Qorib al-Majid. Darul Ilmi.

Najati, M. U. (2005). Psikologi dalam Al-Quran (Cet. 1). Pustaka Setia.

Riyadi, A. (2013). Zikir dalam al-Quran sebagai Terapi Psikoneurotik (Analisis terhadap Fungsi Bimbingan dan Konseling Islam). Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(1), 41.

Rosyanti, L., Hadju, V., Hadi, I., & Syahrianti, S. (2018). Tinjauan Sistematis Pendekatan Terapi Spiritual Alquran pada Pasien Skizofrenia. Health Information : Jurnal Penelitian, 10(1), 51–64. https://doi.org/10.36990/hijp.v10i1.103

Sholeh, M. (2002). Mengubah Perilaku Maladjusted Akibat Stres dengan Terapi Shalat Dhuha. Ilmu Pendidikan, 9(4).

Soedijarto. (1993). Menuju Pendidikan yang Relevan dan Bermutu. Balai Pustaka.

Solihin, M. (2004). Terapi Sufistik. Pustaka Setia.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Tafsir, A. (1992). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Remaja Rosda Karya.

Ujam Jaenudin. (2012). Psikologi Transpersonal. Pustaka Setia.

Wulandari, E., & Nashori, H. F. (2014). Pengaruh terapi zikir terhadap kesejahteraan psikologis pada lansia. Jurnal Intervensi Psikologi, 6(2), 235–250.

Yeni, R. (2021). Wawancara.

Zaini, A. (2015). Shalat sebagai Terapi Pengidap Gangguan Kecemasan dalam Prespektif Psikoterapi Islam. Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(2), 319–334.




DOI: https://doi.org/10.15575/jpiu.14455

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Google Scholar Moraref