Moderasi Beragama Perspektif Pluralisme Abdurahman Wahid (Gus Dur)


Nurhidayah Nurhidayah(1), Andika Putra(2), Dion Pratama Putra(3), Mursyidatul Fadhliah(4), Yassirly Amrona Rosyada(5*)

(1) Program Studi Aqidah dan Filsafat Islam, Fakultas Ushuludin Adab dan Humaniora Institut Agama Islam Negeri Salatiga, Indonesia, Indonesia
(2) Program Studi Aqidah dan Filsafat Islam, Fakultas Ushuludin UIN Raden Fatah Palembang, Indonesia, Indonesia
(3) Program Studi Komunikasi Penyiaran Islam, Fakultas Ushukudin Adab dan Dakwah IAIN Bukit Tinggi, Indonesia, Indonesia
(4) Program Studi Ilmu Quran dan tafsir, Fakultas Ushuludin dan Pemikiran Islam IAIN Kendari, Indonesia, Indonesia
(5) Program Studi Aqidah dan Filsafat Islam, Fakultas Ushuludin Adab dan Humaniora Institut Agama Islam Negeri Salatiga, Indonesia, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to analyze religious moderation from the perspective of Abdurahman This study aims to analyze religious moderation from the perspective of Abdurahman Wahid's pluralism. This study uses a qualitative approach through descriptive-analytical methods. The result and discussion of this research is to try to find out the religious moderation of Gus Dur's pluralism perspective, because Gus Dur is dubbed as the father of national pluralism. This study concludes that religious moderation in Gus Dur's pluralism perspective is that religious moderation is a conception that can build tolerance and harmony in order to strengthen national unity and integrity. And it is recommended to further researchers to be able to further develop research like this to be even better so that it can complement the shortcomings that exist in this study.

Keywords


Abdurrahman Wahid; Pluralism; Religious Moderation

Full Text:

PDF

References


Abror, M. (2020). Moderasi Beragama dalam Bingkaian Toleransi (Kajian Islam dan Keberagaman). Rusydiah: Jurnal Pemikiran Islam, 1(1), 137–148.

Alzanaa, A. W., & Harmawati, Y. (2021). Pendidikan Pancasila sebagai Pendidikan Multikultural. Citizenship: Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(1), 51–57.

Arafah, S. (2020). Moderasi Beragama: Pengarusutamaan Kearifan Lokal Dalam Meneguhkan Kepelbagaian (Sebuah Praktik pada Masyarakat Plural). Mimikri: Jurnal Agama Dan Kebudayaan, 6(1), 58–73.

Arif, S. (2020). Moderasi Beragama dalam Diskursus Negara Islam : Pemikiran KH . Abdurrahman Wahid. Bimas Islam, 13(1), 74–104.

Asripa, & Susandi, D. H. M. A. (2021). Pluralisme Dalam Perspektif Pemikiran Gus Dur dan Nurcholis Majid. Studi Keislaman, 12(September 2021), 75–90.

Halimatus Sa’diyah1, S. N. (2019). Pendidikan Perdamaian Perspektif Gus Dur: Kajian Filosofis Pemikiran Pendidikan Gus Dur. Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 175–188. https://doi.org/10.19105/tjpi.

Islam, K. N. (2020). Moderasi Beragama di Tengah Pluralitas Bangsa: Tinjauan Revolusi Mental Perspektif Al-Qur’an. Kuriositas: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan Vol., 13(1), 39–59.

Lestari, G. (2016). Bhinnekha Tunggal Ika: Khasanah Multikultural Indonesia Di Tengah Kehidupan SARA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 28(1).

Lestari, J. (2020). Pluralisme Agama di Indonesia: Tantangan dan Peluang bagi Keutuhan Bangsa. Al-Adyan: Journal of Religious Studies, 1(1), 29–38.

Nashihin, H., & Dewi, P. A. (2020). Tradisi Islam Nusantara Perspektif Pendidikan Multikultural. Jurnal Islam Nusantara, 3(2), 417–438.

Santalia, I. (2002). K.H. Abdurrahman Wahid : Agama dan Negara, Pluralisme, Demokratisasi, dan Pribumisasi. Al-Adyan, 1(2), 138–146.

Sari, E. S., & Dozan, W. (2021). Konsep Pluralisme Pendidikan Islam di Indonesia dalma Perspektif K.H Abdurrahman Wahid (Gus Dur). Ta’limuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(02), 21–39.

Setiadi, Y. (2018). Gagasan Pluralisme Gus Dur dan Cak Nur Untuk Menangkal Gagasan Radikalisme. ICIGIs (International Conference on Islam and Global Issues), 1(1), 44–45.

Setiawan, E. (2005). Konsep Teologi Pluralisme Gus Dur dalam Meretas Keberagaman di Indonesia. Asketik, 1(1), 57–68.

Supriyadi. (2016). Community of Practitioners: Solusi Alternatif Berbagi Pengetahuan antar Pustakawan. Lentera Pustaka, 2(2), 83–93.

Sutrisno, E. (2019). Aktualisasi Moderasi Beragama di Lembaga Pendidikan Actualization of Religion Moderation in Education Institutions. Jurnal Bimas Islam, 12(1), 324–348.

Suwardiyamsyah. (2017). Pemikiran Abdurrahman Wahid tentang Toleransi Beragama. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(1), 151–163.




DOI: https://doi.org/10.15575/jpiu.15577

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nurhidayah Nurhidayah, Andika Putra, Dion Pratama Putra, Mursyidatul Fadhliah, Yassirly Amrona Rosyada

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Google Scholar Moraref DimensionGaruda Crossref Copernicus Index Scilit OnesearchPKPROAD

Jl. Raya A.H. Nasution No. 105 Cibiru Kota Bandung, 40614
Contact: +6289686799077

Email: jpiu@uinsgd.ac.id

Lisensi Creative Commons

Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin are licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International