Simbol Identitas Penggunaan Ayat Al-Qur’an dalam Film Indonesia (Kajian Semiotika Film Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck dan Makmum)


Suryana Alfathah(1*), Rizqi Akbar Maulana(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to identify the signs shown in the film Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck and the film Makmum where the focus of this research is on the use of verses from the Qur’an throughout the film. This research is qualitative in nature with a literature study using Charles Sanders Pierce's semiotic approach. The conclusion of this study is that film can be a medium of Islamic da'wah that contains Islamic messages. The Islamic identity contained in the two films includes cultural aspects, characters, clothing, and rituals performed. The use of verses from the Qur’an in the film Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck shows a message to study knowledge, social equality, serve parents, and believe in the power of Allah SWT. Meanwhile, in the film Makmum shows the attitude of human servitude for their weaknesses, asking for protection from Allah SWT, as well as signs of healing diseases through reciting verses from the Al-Quran.


Keywords


Film; Identity; Islam; Makmum; Semiotics; Symbols

Full Text:

PDF

References


Agustin, D. (2019). Makmum Angkat Cerita dari Film Pendek. Www.Republika.Co.Id. https://www.republika.co.id/berita/puqap7414/makmum-angkat-cerita-dari-film-pendek

At-Thabari, A. J. (2000). Jami’ Al-Bayan fi Ta’wil Qur’an. Muassatu ar Risalah.

Aulia, Y. (2020). Analisis Naratif sebagai Kajian Teks Pada Film. Jurnal Penelitian Pers Dan Komunikasi Pembangunan, 24(1), 71–83. https://doi.org/10.46426/jp2kp.v24i1.118

Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Gramedia Pustaka Utama.

Fauziyyah, N., & Irman, I. (2019). Nilai-Nilai Yang Terkandung Dalam Film Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck. Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 1(1), 69–78. https://doi.org/10.31958/istinarah.v1i1.1522

Gita, I. (2020). Sinopsis Film Tenggelamnya Kapal Van der Wijck, Akhir Kisah Cinta Hayati dan Zainuddin. Kompas.Com. https://www.kompas.com/hype/read/2020/05/24/124421266/sinopsis-film-tenggelamnya-kapal-van-der-wijck-akhir-kisah-cinta-hayati-dan

Hamka, B. (1988). Tafsir Al-Azhar. Pustaka Panjimas.

Imanto, T. (2007). Film Sebagai Proses Kreatif Dalam Bahasa Gambar. Jurnal Komunikologi, 4(1), 22–34.

Ivan Masdudin. (2011). Mengenal Dunia Film. Multi Kreasi Satudelapan.

Liliweri, A. (2003). Makna Budaya dalam Komunikasi Antar Budaya. LKiS.

Maharani, N. E. (2022). Sinopsis Film Horror Makmum di Netflix dan Cara Menontonnya. Tirto.Id. https://tirto.id/sinopsis-film-horor-makmum-di-netflix-dan-cara-menontonnya-godH

Mila Aulia. (2020). Film Islami sebagai Model Interpretasi atas Al-Qur’an dan Hadis: Kasus Film Ayat Tentang Cinta. Theologia, 31(1), 139–164.

Mudjiono, Y. (2011). Kajian Semiotika Dalam Film. Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 125–138. https://doi.org/10.15642/jik.2011.1.1.125-138

Mursid, A. (2020). Pengantar Teori Film. Deepublish.

Mustaqim, A. (2015). Metode Penelitian Al-Qur’an dan Tafsir. Idea Press Yogyakarta.

Musyafak, A. (2013). Film Religi Sebagai Media Dakwah Islam. Islamic Review : Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, 2(2), 327–338. http://journal.ipmafa.ac.id/index.php/islamicreview/article/view/59

Nurjuman, H., Restu, U., & Kususma, B. T. (2018). Konstruksi Islam sebagai Simbol Identitas melalui Representasi Perempuan Muslim pada Novel Religi. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 12(1), 61–81. https://doi.org/10.15575/idajhs.v12i1.1937

Pratiwi, A. F. (2018). Film Sebagai Media Dakwah Islam. Aqlam: Journal of Islam and Plurality, 2(2), 111–128. https://doi.org/10.30984/ajip.v2i2.523

Puspitasari, D. R. (2021). Nilai Sosial Budaya dalam Film Tilik (Kajian Semiotika Charles Sanders Peirce) Social-Cultural Values In Tilik Film (Semiotic Study Of Charles Sanders Peirce). Jurnal SEMIOTIKA, 15(1), 2579–8146. http://journal.ubm.ac.id/

Putri, N. W. E. (2019). Semiotika Pierce Pada Film Dokumenter ‘ Sexy Killers .’ Maha Widya Duta, 3(2), 89–100.

Rembang, M., Sudarto, A. D., & Senduk, J. (2015). Analisis Semiotika Film “Alangkah Lucunya Negeri Ini.” Acta Diurna, IV(1), 2.

Rusmana, D. (2014). Filsafat Semiotika. Pustaka Setia.

Shihab, Q. (2002). Tafsir Al Misbah. Lentera Hati.

Sobur, A. (2013). Semiotika Komunikasi. Remaja Rosdakarya.

Tim WowKeren. (2014). Penghargaan Piala Antemas Ini Diberikan Pada Sutradara Sunil Soraya Untuk Mengapresiasi “Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck” Sebagai Film Terlaris 2013. Wowkeren.Com. https://www.wowkeren.com/berita/tampil/00048991.html

Widyoseno, B. H. (2017). Representasi Islam Moderat dalam Film Bulan Terbelah di Langit Amerika. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 5(1), 1–15.

Wikipedia. (2014). Tenggelamnya Kapal van Der Wijck (film). Wikipedia. https://id.wikipedia.org/wiki/Tenggelamnya_Kapal_van_der_Wijck_(film)

Wikipedia. (2020). Makmum (film). Wikipedia. https://id.wikipedia.org/wiki/Makmum_(film)

Yuwita, N. (2018). Representasi Nasionalisme Dalam Film Rudy Habibie (Study Analisis Semiotika Charles Sanders Pierce). Jurnal Heritage, 6(1), 40–48.

Zahid, M. (2014). Penelitian dalam Komunikasi Massa. Nuansa, 11(1), 78–106.




DOI: https://doi.org/10.15575/jpiu.25467

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Suryana Alfathah, Rizqi Akbar Maulana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Google Scholar Moraref DimensionGaruda Crossref Copernicus Index Scilit OnesearchPKPROAD

Jl. Raya A.H. Nasution No. 105 Cibiru Kota Bandung, 40614
Contact: +6289686799077

Email: jpiu@uinsgd.ac.id

Lisensi Creative Commons

Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin are licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International