Spesifikasi Tafsir dari Masa Sahabat hingga Masa Modern
DOI:
https://doi.org/10.15575/jpiu.25476Keywords:
Friends, Modern, Tabi'inAbstract
Efforts to dig up information about the history of the development of interpretation in terms of periodization, from the time of the Companions to the modern period is part of the aim of the discourse on the science of the Qur'an and interpretation. Then, the method used in this research is qualitative through literature study using a historical approach. This study describes the interpretation of the companion period, the tabi'in period and the modern period. This study concludes that there are differences in the development of interpretation in each period. The characteristic of the interpretation of the Companions period is that it does not interpret all verses and its interpretation is concise. The characteristics of the interpretations of the tabi'in period are the many interpretations that contain information from the scribes, there is fanaticism of the schools of thought, there are several tabi'in who only take interpretations from the desired companions. The hallmark of modern interpretation is interpretation which is linked to the social conditions of people's lives. This research provides constructive aspirations regarding the study of the science of the Qur'an and interpretation which is focused on the historical aspects of its development along with the figures of commentators according to their periodization.References
Abduh, M. (1989). Tafsir Al-Manar. Dar al-Fikri.
Abdullah, D. (2012). Pemikiran Syekh Muhammad Abduh dalam Tafsir Al-Manar. Al Daulah: Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 1(1), 33–42.
Affani, S. (2019). Tafsir Al-Qur’an dalam Sejarah Perkembangannya. Kencana.
Al-Tabari, M. bin J. (2001). Tafsir Al-Tobari: Jami’ Al-Bayan ‘an Ta’wil Ay Al-Qur’an. Dar Hijr.
Al-Thayyar, M. B. S. (1999). Fuṣūl FÄ« Uṣūl Al-TafsÄ«r. DÄr Ibn al-Jawzi.DÄr Ibn al-Jawzi.
An-Nasa’i, A., & Shu’ayb, A. I. (2020). Sunan an-Nasa’i. Studi Kitab Hadis: Dari Muwaththa’imam Malik Hingga Mustadrak Al Hakim, 89.
Az-Dzahabi, M. H. (2000). Tafsir Wa al-Mufassirun. Dar Al-Ma’arif.
Baidan, N. (2003). Perkembangan Tafsir Al-Qur’an di Indonesia. Tiga serangkai.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.
Firdaus, M. Y., Khaerani, I. F. S. R., & Salsabila, H. (2022). Diskursus Al-Qur’an dan Prosesi Pewahyuan. Madania: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(1), 1–6.
Firdaus, M. Y., Malik, N. H. A., Salsabila, H., Zulaiha, E., & Yunus, B. M. (2023). Diskursus Tafsir bi al-Ma’tsur. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(1), 71–77.
Handy, M. R. N. (2022). Penguatan Nilai Nasionalisme Dalam Sejarah Perjuangan Alri Divisi Iv Kalimantan Selatan Sebagai Sumber Belajar IPS.
Hidayatullah, T. (2021). Nilai Akhlak Ashab Fil Quran Berbagai Golongan dalam Al-Qur’an.
Hijriah, K. D. K. (2018). Historisitas Perkembangan Tafsir Pada Masa Kemunduran Islam: Abad. Jurnal Theologia, 29(1), 110.
Husni, F. (2019). Tipologi Tafsir Alquran di Indonesia Pasca Reformasi: Telaah Pribumisasi Al-Qur’an Karya M. Nur Kholis Setiawan. Mutawatir: Jurnal Keilmuan Tafsir Hadith, 9(2), 323–351.
Ilyas, H. (2015). Israiliyyat dalam Tafsir Jami’al-Bayan’An Ta’wil Ay al-Qur’an Karya al-Tabari (Kajian terhadap Kisah Para Nabi dan Rasul). Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Iqbal, M. (2010). Metode Penafsiran al-Qur’an M. Quraish Shihab. Tsaqafah, 6(2), 248–270.
Izzan, A. (2011). Metodologi Ilmu Tafsir. tafakur.
Kharlie, A. T. (2018). Metode Tafsir Muhammad Abduh dan Muhammad Rasyid Ridha dalam Tafsîr Al-Manâr.
Madjid, N. (1994). Sejarah awal penyusunan dan pembakuan hukum Islam. Kontekstualisasi Doktrin Islam Dalam Sejarah. Jakarta: Paramadina.
Madyunus, E. (2021). Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Muhammad Abduh. Didaktika Aulia. Didaktika Aulia, 1(2), 72–89.
Malik, R. K. (2019). Hermeneutika Al-Qur’an dan Debat Tafsir Modern: Implementasinya dengan Masa Kini. AT-TURAS: Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 56–76.
Maulana, M. (2021). Perkembangan Tafsir Timur Tengah Zaman Nabi Sampai Kontemporer. Falsafah: Jurnal Kajian Filsafat, Teologi Dan Humaniora, 6(2), 118–138.
Muchtar, A. R. (2022). Kajian Pada Kitab Tafsir Al-Gayo (Karya Abdurrahim Daudy). FU.
Muhtasaby, A. M. A. S. (1982). Ittijahat al-tafsir fi al-ashr al-hadits. Dar al-Fikri.
Murrad, M. (2009). Kisah Hidup Ali Ibn Abi Thalib. Serambi Ilmu Semesta.
Nurfauziah, A. (2022). Asbab Al-Ikhtilaf Fi Tafsiri Al-Salaf: Memahami Sebab-Sebab Perbedaan Penafsiran di Kalangan Ulama Salaf. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 2(3), 443–450.
Pratomo, H. (2020). Historiografi Tafsir Era Klasik: Dinamika Penafsiran Al-QurAn Dari Masa Nabi Hingga Tâbi’în. Syariati: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Hukum, 6(01), 1–16.
Raihanah, R. (2015). Israiliyyat Dan Pengaruhnya Terhadap. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 5(1).
Rofiqoh, M. (2020). Fanatisme mazhab dalam penafsiran: studi tafsir sektarian atas ayat ahkam dalam tafsir Ahkam Al-Qur’an karya Al-Kiya Al-Harrasi. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Rokim, S. (2017). Mengenal Metode Tafsir Tahlili. Al - Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 2(03), 41–56. https://doi.org/10.30868/at.v2i03.194
Rozak, M. S. A., Albar, D., & Yunus, B. M. (2021). Metodologi Khusus dalam Penafsiran Al-Qur’an oleh Al-Alusi Al-Baghdadi dalam kitab Tafsir Ruh Al-Ma’ani. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 1(1), 20–27.
Sakni, A. S. (2013). Model Pendekatan Tafsir Dalam Kajian Islam. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, Dan Fenomena Agama, 14(2), 61–75.
Suaidah, I. (2021). Sejarah Perkembangan Tafsir. Al Asma: Journal of Islamic Education, 3(2), 183–189.
Subhan, S. (2018). Eksistensi Tafsir Al-Manar Sebagai Tafsir Modern. Al-Din: Jurnal Dakwah Dan Sosial Keagamaan, 4(2).
Syafi’i, I., & Nugroho, I. Y. (2021). Wawasan Al-Qur’an Dalam Moderasi Beragama: Perkembangan Paradigma. Jurnal Islam Nusantara, 5(2), 52–66.
Syamsuddin, S. (2006). Integrasi Hermeneutika Hans Georg Gadamer ke dalam Ilmu Tafsir? Sebuah Proyek Pengembangan Metode Pembacaan Alquran pada Masa Kontemporer. Dalam Makalah Dipresentasikan Pada Annual Conference Kajian Islam Yang Dilaksanakan Oleh Ditpertais DEPAG RI Pada Tanggal, 26–30.
Syurbasyi, A., & Rahman, Z. (1999). Study Tentang Sejarah Perkembangan Tafsir Al-Qur’an Al Karim.
Wijaya, A. (2016). Sejarah Kenabian: dalam Perspektif Tafsir Nuzuli Muhammad Izzat Darwazah. Ircisdo.
Zuhry, S., & Islamiyah, I. (2021). Asil Al-Qur’an Dengan Pendapat Sahabat Dan Tabi’in. Tarbiya Islamia. Tarbiya Islamia: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 11(2), 32–41.
Zulfikar, E. (2019). Manahij Tafsir Tabi’in Mujahid Bin Jabar Dan Penafsirannya. Al-Dzikra: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur’an Dan Al-Hadits, 13(1), 1–26.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).