Filtering Communication Media as an Antidote to the Spread of Hoax News: Study of Takhrij and Syarah Hadith


Ghina Salsabila(1*), Muhammad Farhan Fauzan Latif(2)

(1) Department of Al-Qur'an and Interpretation, Faculty of Ushuluddin, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Maritime Logistics Management, Dokuz Eylul Üniversite, Turkey
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to discuss how communication media filter the spread of hoax news. This study uses a qualitative approach by applying a descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about the spread of hoax news in communication media on hadith narrated by Ibnu Majah No. 30. The results and discussion of this study indicate that the status of quality hadith hasan li ghairihi fulfills the qualifications of maqbul ma'mul bih for Islamic practice. This study concludes that the hadith narrated by Ibn Majah No. 30 relevant is used as motivation, creativity, innovation, and development of the field of communication in filtering news or information.


Keywords


Hadith; Hoax; Takhrij

Full Text:

PDF

References


Al-Ayyubi, M. Z. (2019). Etika Bermedia Sosial Dalam Menyikapi Pemberitaan Bohong (Hoax) Perspektif Hadis. Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis, 19(2), 148–166.

Bandung, U. I. N. S. G. D. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi. Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2018). Paradigma pemikiran hadis. Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.

Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis Untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.

Nasuki, A. (2022). Hoaks dalam perspektif hadis dan strategi penanggulangannya.

Novita, S. (2017). Departemen Agama RI, Muqqadimah al-Qurandan Terjemahnya, (Semarang : CV.Toha Putra,1989),h.27.

Pareno, S. A., & Ma’ruf, A. (2003). Manajemen Berita antara Idealisme dan Realita. Papyrus.

Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Retrieved from Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka Website: Https://Store. Lidwa. Com/Get.

Samudra, R. G. (2020). hoaks di teknologi dan informasi dalam hadits.

Soetari, E. (1994). Ilmu Hadits. Bandung: Amal Bakti Press.

Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.

Soetari, E. (2015a). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

Soetari, E. (2015b). Syarah dan kritik hadits dengan metode takhrij. Teori Dan Aplikasi.

Susanto, A. S. (1976). Filsafat komunikasi. Binacipta.

Zikri, A. (2019). Fitnah (Hoax); Etika Berbicara dalam Pandangan Hadits di Era Digital. Toleransi: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 11(2), 102. https://doi.org/10.24014/trs.v11i2.10624

Al-Ayyubi, M. Z. (2019). Etika Bermedia Sosial Dalam Menyikapi Pemberitaan Bohong (Hoax) Perspektif Hadis. Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis, 19(2), 148–166.

Bandung, U. I. N. S. G. D. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi. Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2018). Paradigma pemikiran hadis. Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.

Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis Untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.

Nasuki, A. (2022). Hoaks dalam perspektif hadis dan strategi penanggulangannya.

Novita, S. (2017). Departemen Agama RI, Muqqadimah al-Qurandan Terjemahnya, (Semarang : CV.Toha Putra,1989),h.27.

Pareno, S. A., & Ma’ruf, A. (2003). Manajemen Berita antara Idealisme dan Realita. Papyrus.

Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Retrieved from Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka Website: Https://Store. Lidwa. Com/Get.

Samudra, R. G. (2020). hoaks di teknologi dan informasi dalam hadits.

Soetari, E. (1994). Ilmu Hadits. Bandung: Amal Bakti Press.

Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.

Soetari, E. (2015a). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

Soetari, E. (2015b). Syarah dan kritik hadits dengan metode takhrij. Teori Dan Aplikasi.

Susanto, A. S. (1976). Filsafat komunikasi. Binacipta.

Zikri, A. (2019). FITNAH (HOAX); Etika Berbicara dalam Pandangan Hadits di Era Digital. TOLERANSI: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 11(2), 102. https://doi.org/10.24014/trs.v11i2.10624




DOI: https://doi.org/10.15575/jth.v2i1.23268

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ghina Salsabila, Muhammad Farhan Fauzan Latif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.