Yesus Sebagai Guru Teladan dalam Masyarakat Berdasarkan Perspektif Injil Matius


Talizaro Tafonao(1*)

(1) Sekolah Tinggi Teologi KADESI Yogyakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


In this paper, the author studies Jesus as a model teacher in a society based on the perspective of the Gospel of Matthew. This study departs from the author's observation of the condition of the teachers at this time, where educators today no longer make Jesus as the main role model in carrying out their teaching duties. The method used is a qualitative research method, the author studies the text of Matthew's gospel to analyze the Bible's view of Jesus as a model teacher. The analysis process carried out by the author is to use a variety of reliable library and electronic sources to support the analysis of the author. The results of this study found that Jesus is a model teacher for the community with indicators Jesus teaches through His real life, Jesus in teaching is not boring, Jesus always starts teaching from the way of thinking His disciples and Jesus always has a good relationship with students his disciples.

Keywords


Jesus; Teacher; The Gospel of Matthew

Full Text:

PDF

References


Darmawan, I. P. A. (2014). Menjadi Guru yang Terampil. Bandung: Kalam Hidup.

Jonch, C. (2007). Yesus Sebagai Guru: Studi Injil Yohanes. Veritas: Jurnal Teologi Dan Pelayanan, 8(2), 257–276.

Kingsbury, J. D. (2000). Injil Matius Sebagai Cerita. Jakarta: BPK: Gunung Mulia, 2000.

Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Al Murabbi, 3(1), 69–80.

Kristianto, P. L. (2008). Prinsip dan Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Andi Offset.

Lebar, L. E. (2006). Education That Is Chistian. Malang: Gandum Mas.

Lie, T. G. (2005). “Yesus “Guru Agung” Sebagai Model Alkitabiah Bagi Guru Kristen Masa Kini “Sola Scriptura dan Pergumulannya Masa Kini.” Bandung: STT Bandung.

Moeliono, A. M., & Susanto, M. (Eds.). (2013). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa-Edisi Empat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Mursalin, Sulaiman, & Nurmasyitah. (2017). Peran Guru Dalam Pelaksanaan Manajemen Kelas Di Gugus Bungong Seulangakecamatan Syiah Kualakota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 105–114.

Nainggolan, J. (2010). Guru Agama Kristen sebagai Panggilan dan Profesi. Bandung: Media Informasi.

Nurdin, H. S. (2005). Guru Profesional & Implementasi Kurikulum. Jakarta: Quantum Teaching.

Prince, J. M. (2011). Yesus Guru Agung. Bandung: Lembaga Literatur Baptis.

Putra, A. (2018). Memahami Bangsa-bangsa Lain dalam Injil Matius. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 1(2), 243–252. https://doi.org/10.34307/b.v1i2.59

Rochman, N. (1979). Psikologi Pendidikan. Jakarta: CV. Mutiara.

Saud, U. S. (2011). Pengembangan Profesi Guru. Bandung: Alfabeta.

Siburian, T. (2018). Perspektif Kristologis mengenai “Yesus Guru Agung.” Jurnal Teologi Stulos, 16(2), 179–206.

Sidjabat, B. S. (2017). Mengajar secara Profesional. Bandung: Kalam Hidup.

Sinlae, R. Y. (2019). Kompetensi Pedagogik Tuhan Yesus dalam Injil Matius Pasal 5-7. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi, Dan Pendidikan, 4(1), 35–55.

Sumiati. (2018). Peranan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Tarbawi|, 3(2), 146–164. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Suprastowo, P. (2013). Kajian tentang Tingkat Ketidakhadiran Guru Sekolah Dasar dan Dampaknya terhadap Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 19(1), 31. https://doi.org/10.24832/jpnk.v19i1.106

Tafonao, T. (2018a). Peran Guru Agama Kristen Dalam Membangun Karakter Siswa di Era Digital. Journal BIJAK Basileia Indonesian Journal of Kadesi, 2(1), 1–214.

Tafonao, T. (2018b). Yesus Sebagai Guru Teladan dalam Perspektif Pantekosta Kharismatik. Jurnal Teologi Amreta, 1(2), 12–34.

Telaumbanua, A. (2018). Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 1(2), 219–231. https://doi.org/10.34081/fidei.v1i2.9

Tung, K. Y. (2016). Terpanggil Menjadi Pendidik Kristen Yang Berhati Gembala. Yogyakarta: Andi Offset.




DOI: https://doi.org/10.15575/kt.v2i1.8390

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Talizaro Tafonao

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.