Strategi Pemasaran Biro Perjalanan Haji dan Umroh dalam Meningkatkan Minat Calon Jemaah


Mega Utami Maharani(1*), Dewi Sadiah(2), Abdul Mujib(3), Hilma Mulqiyah(4)

(1) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(4) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the marketing strategy and how to implement the marketing strategy carried out by Ghinasepti Tour and Travel in attracting the interest of prospective pilgrims. The method used is descriptive method with a qualitative approach. The results of this study indicate that first, the formulation of a marketing strategy which includes the vision and mission, analysis of the internal and external environment using SWOT analysis, and the determination of marketing strategies based on the marketing mix. Second, the implementation of a marketing strategy based on a marketing communication strategy. Third, the evaluation of the marketing strategy carried out by Ghinasepti uses two techniques: a. By evaluating the technical implementation of activities in disseminating information through marketing communication media that have been carried out, b. By evaluating the sources of information obtained by prospective pilgrims.


Full Text:

PDF

References


Alma, Bukhari. 2004. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung : Alfabeta.

Anoraga, Pandji. 2000. Manajemen Bisnis. Jakarta : PT Rieneka Cipta.

Assauri, Sofian. 2011. Manajemen Pemasaran Dasar Konsep dan Strategi. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Bagir, 2016. Muhammad. Fiqih Praktis i. Bandung :Mizan Publika.

Halim, Fitri dkk. 2021. Manajemen Pemasaran Jasa. Medan : Yayasan Kita Menulis.

Kemenag RI. 2011. Dinamika dan Perspektif Haji Indonesia. Jakarta : Dirjen PHU.

Firnsansyah, Anang. 2019. Pemasaran Dasar dan Konsep. Pasuruan : Penerbit Qiara Media.

Kristanto, Heru. 2009. Kewirausahaan Enterpreneurship. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Lexi, Moeleong J. 1996. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Musfar, Tengku Firli. 2020. Buku Ajar Manajemen Pemasaran : Bauran Pemasaran sebagau Materi Pokok dalam Manajemen Pemasaran. Bandung : CV Media Sains Indonesia.

Noviyanti, Desi. 2015. Pentingnya Implementasi Strategi Pemasaran Bagi Travel Haji dan Umroh di Banjarmasin dalam Jurnal Ilmu Dakwah Vol. 14 No. 28, 1.

Rachmat, 2014, Manajemen Strategik, Bandung : CV Pustaka Setia.

Sadiah, Dewi. 2015. Metode Penelitian Dakwah. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Saleh, A. Rosyad. 1997. Manajemen Dakwah Islam Cet.I. Jakarta : Bulan Bintang.

Sayyid, Mokhtar. 2020. Strategi Pemasaran Bisnis Farmasi. Sidoarjo : Zifatma Jawara

Shinta, Agustina. 2011. Manajemen Pemasaran. Malang : UB Press.

Sukayat, Tata. 2016. Manajemen Haji, Umrah dan Wisata Agama. Bandung : Simbiosa Rekatama Media.

Soepardi, Eddy Mulyadi. 2005. Pengaruh Perumusan dan Implementasi Strategi Terhadap Kinerja Keuangan (Survei padaBUMN yang menderta kerugian), Jurnal Sosial dan Pembangunan vol.XXI No.3 Juni-September.

Umar, Husein. 2010. Desain Pelatihan Strategik : Cara Mudah Neneliti Masalah-Masalah Manajemen Strategik Untuk Skrispsi, Tesis, dan Praktik Bisnis. Jakarta : Rajawali Press.

Wahyudi, Sri Agustinus. 1996. Manajemen Strategik, Pengantar Proses Berfikir Strategic. Jakarta : Binarupa Aksara.

Wibowo, Dimas Hendika, dkk. 2015. Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo) dalam Jurnal Administrasi Bisnis Vol. 29 No. 1, 3.

Yunus, Eddy. 2016. Manajemen Strategis. Yogyakarta : Penerbit Andi.




DOI: https://doi.org/10.15575/mjhu.v1i1.17528

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

 

 

 

 

 

 


Editorial Office:
S1 Program Studi Manajemen Haji dan Umrah
Fakultas Dakwah dan Komunikasi
UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jalan A.H. Nasution No. 105, Cibiru
Bandung, Jawa Barat, Indonesia, 40614
Phone: 022- 7802276