Charting the Course for Bureaucratic Reform: The Path to Progress in Purwakarta Regency


Iwan Satibi(1*)

(1) Universitas Pasundan, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The policy of preparing a bureaucratic reform road map for the Government of Purwakarta Regency is a strategic decision in line with the strengthening demands and needs of the community. The presence of an institutional bureaucratic reform road map has provided an opportunity for regional governments, including the Purwakarta Regency Government, to ensure the creation of improved governance. Comprehensively, the focus of changes in bureaucratic reform within the Purwakarta Regency Government includes 8 areas of bureaucratic reform, namely apparatus mentality, supervision, accountability, governance institutions, human resources for the state civil apparatus, laws and regulations, and public services. The results of the study found that in order to improve the quality of the policy road map for bureaucratic reform to be designed, there are three main things that must be updated, including; first, the road map for bureaucratic reform must project more on matters that are implementative in nature rather than matters that are merely formalities. Second, programs and activities that are designed must be realistic, so that they can be implemented up to work units. Third, policy analysis related to governance must be carried out in a more holistic, comprehensive and anticipatory manner so as to be able to capture real progress, challenges and problems of bureaucratic reform.


Full Text:

PDF

References


Abduh, T., & Suriani, S. (2022). Reformasi Birokrasi Dalam Pelayanan Publik Persepektif Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia Polri.

Dwiyanto, A. (2011) Mengembalikan Kepercayaan Publik Melalui Reformasi Birokrasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Gafar, T. F., Octavia, S., Zamhasari, Z., & Suryaningsih, S. (2022). Reformasi Birokrasi dan Pembangunan Zona Integritas Menuju Wilayah Bebas Korupsi (WBK) dan Wilayah Birokrasi Bersih dan Melayani (Wbbm) Diindonesia. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 1(10), 2253-2264.

Geiger, E. P. (2022). Privatization and Deregulation: Needed Policy Reforms for Agribusiness Development

Mardiasmo. (2006). Perwujudan transparansi dan akuntabilitas publik melalui akuntansi sektor publik: suatu sarana good governance. Jurnal Akuntansi Pemerintah, 1, 1-17.

Mubarok, R. (2019). Pelaksanaan Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. Al-Rabwah, 13(01), 27-44.

Nugroho, A. A., Noor, M., & Christiani, C. (2021). Evaluasi Perencanaan Dan Evaluasi Program Reformasi Birokrasi di Indonesia (Reformasi Birokrasi Tematik). Jurnal Media Administrasi, 6(2), 17-30.

Peraturan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 12 Tahun 2011 tentang Pedoman Penataan Tatalaksana (business process).

Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 37 Tahun 2013 Tentang Pedoman Penyusunan Road Map Reformasi Birokrasi Pemerintah Daerah

Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 25 Tahun 2020 Tentang Road Map Reformasi Birokrasi Tahun 2020-2024

Peraturan Presiden Nomor 8 Tahun 2020 tentang Rencana Pembangunan Jangka Menengah Nasional (RPJMN) Tahun 2020-2024

Peraturan Presiden Nomor 81 Tahun 2010 tentang Grand Design Reformasi Birokrasi 2010-2025

Pernanda, F. I. (2022). Reformasi Birokrasi Dalam Pelayanan Publik Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kabupaten Dharmasraya. Jurnal Niara, 15(1), 47-53.

Pratama, M. A., Wiliani, A., & Sari, A. D. (2020). The Solution to the Ambivalence of the Presence of Foreigners to the Indonesian Public Welfare: Inevitability of Immigration Toward WBK/WBBM. Jurnal Ilmiah Kajian Keimigrasian, 3(2), 36-50.

Rahman, A., & Bakri, R. (2019). Penataan pengelolaan Aparatur Sipil Negara (ASN) melalui dynamic governance. Jurnal Konstituen, 1(1), 1-22.

Satibi, I. (2012), Manajemen Publik dalam Perspektif Teoritik dan Empirik. Bandung: Unpas Press

Sedarmayanti. (2006). Reformasi Administrasi Publik, Reformasi Birokrasi, dan Kepemimpinan Masa Depan: Mewujudkan Pelayanan Prima dan Kepemerintahan Yang Baik. Bandung: Refika Aditama

Sembiring, S. (2020). Pelayanan Perizinan Secara Elektronik Sebagai Upaya Memberikan Kepastian Hukum Dalam melakukan Investasi. Arena Hukum, 13(3), 528-549.

Widiyastomo, R. P. (2020). Percepatan implementasi reformasi birokrasi di pemerintah kabupaten/kota periode tahun 2020-2024. Mimbar Administrasi, 17(2), 84-103.

Wulandari, D. A. (2021). Merajut Reformasi Birokrasi Melalui Pelayanan Publik Berkualitas, Asisten Bidang Pemeriksaan Laporan Ombudsman Republik Indonesia Perwakilan Jawa Tengah - Mahasiswa S2 Magister Ilmu Politik FISIP UNDIP.

Yasa, A., Suswanta, S., Rafi, M., Rahmanto, F., Setiawan, D., & Fadhlurrohman, M. I. (2021). Penguatan reformasi birokrasi menuju era society 5.0 di indonesia. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 20(1), 27-42.




DOI: https://doi.org/10.15575/jbpd.v5i3.29285

DOI (PDF): https://doi.org/10.15575/jbpd.v5i3.29285.g9518

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Iwan Satibi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Ministrate: Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah
Has Been Indexed on:

Indeks Harvard    
    
      

 


Ministrate : Jurnal Birokrasi dan Pemerintahan Daerah is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International