Perkembangan Asrama Al-Fathoniah Thailand Garut Dari Tahun 2012 – Sekarang


Sultan Muhamad Rizky(1*)

(1) , Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The region of Southeast Asia is place with religious developments, particulary Islam scattered across Indonesia. However, ther is minority Muslim community in Thailand. In Southern Thailand the Muslim majority was in the Province of Pattani. Pattani was a colony of Thailand because it was intended to unite the country into one religion, one language, and one culture, Siam. Therefore, Pattani came to Indonesia to desive astrategy to rescue Pattani from the Thai government. Muslim Pattani came to Garut in Tarogong Kidul District, Village of Cibunar, Housing Jati Putra Asri teak after living in Bandung. On the 2014 collapse of Thailand’s al-Fathoniyah Dorm, on account of many Pattani Muslims Living here. The Dorms have grown well until now. 

Full Text:

PDF

References


Aslan, Aslan, Hifza Hifza, and Muhammad Suhardi. (2020). ‘Dinamika Pendidikan Islam Di Thailand Pada Abad 19-20’, Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 3.1 (2020), 38–54 <https://doi.org/10.31538/nzh.v3i1.476>

Hasbullah, M. (2003). Asia Tenggara Konsentrasi Baru Kebangkitan Islam (Bandung: Fokus Media.

Hidayat, Asep A, Fauzan Januri, Asep A Sahid.(2018). Fakultas Adab, Fakultas Syariah, Fak. Ilmu Sosial, and others, ‘DERADICALIZATION OF RELIGION MODELS : COMPARATIVE STUDY OF JAMAAH TABLIG MOVEMENT IN THE REGION OF Meskipun Akar Radikalisme Telah Muncul Sejak Lama , Namun Peristiwa Peledakan Bom Akhir-Akhir Ini Seakan Mengantarkan Fenomena Ini Sebagai " Musuh Kontempor’, Historia Madania, 2.2 , 179–96

Ilaihi, Wahyu, and Harjani Hefni Polah.(2018). Pengantar Sejarah Dakwah. Jakarta: Kencana.

Jamaludin, Jamaludin. (2017). ‘Gerakan Pembebasan Islam Patani Di Thailand

Selatan Studi Terhadap Patani United Liberation Organization (1968-1993)’,

Intelektualita, 6.1, 117 <https://doi.org/10.19109/intelektualita.v6i1.1304>

Mania. (2019). ‘Perkembangan Sosial Islam Di Thailand’, Al Ma’arief, 1.1, 80–101

Purwanta, H, and J Sumardianta, Sejarah (Jakarta: PT. Grasindo) <https://books.google.co.id/books?id=hgtVFGCJkj0C&pg=PA69&dq=Sejarah+ islam+di+thailand&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjc8PjnqpntAhWQ8XMBHbX 9AnMQ6AEwCHoECAcQAg#v=onepage&q=Sejarah islam di thailand&f=false>

Rosana Jehma, Sumardi, Sugiyanto.(2017). ‘The Nationalism Movement of Islam for Independence of Patani Southern Thailand’, Jurnal Historica, 1.1 (2017), 71

Sanurdi, ‘Islam Di Thailand’, Tasamuh, 10.September (2018), 379–90

Subchi, Imam. (2016). Sejarah Kebudayaan Islam. Semarang: PT. Karya Toha Putra.

Wayeekao, Mr. Niaripen, ‘Berislam Dan Bernegara Bagi Muslim Patani:Perspektif Politik Profetik’, IN Right: Jurnal Agama Dan Hak Azazi Manusia, 5.2 (2016), 352– 406

Yuniarto, Paulus Rudolf. (2005). ‘MINORITAS MUSLIM THAILAND Asimilasi, Perlawanan Budaya Dan Akar Gerakan Separatisme’, Jurnal Masyarakat Dan Budaya, 7.1 , 89–118 <http://jmb.lipi.go.id/index.php/jmb/article/view/213>

Sumber Lisan

Wawancara dengan Bapak Dr. Asep Achmad Hidayat, M. A. Pada tanggal 20 November 2020 di rumah Bapak Dr. Asep Achmad Hidayat, M. A. (dipinggir Asrama Al-Fathoniyah Thailand).

Wawancara dengan H. Lukman (Ustadz sekaligus sahabat Dr. Asep Achmad Hidayat, M. A. di Pondok Pesantren Zawiyah Darussufi Garut) Pada tanggal 20 November 2020 di Pondok Pesantren Zawiyah Darussufi Garut.

Wawancara dengan Irsan Kemal Zaenudin, S. Pd. Pada tanggal 20 November 2020 di Pondok Pesantren Zawiyah Darussufi Garut.

Wawancara dengan Mr. Bulian Shaleh, S. Pd. I. Pada tanggal 17 November 2020 di Asrama Al-Fathoniyah Thailand.

Wawancara dengan Mr. Hassan Lohma Pada tanggal tanggal 17 November 2020 di Asrama Al-Fathoniyah Thailand.

Wawancara dengan Raushan Fikran El-Verous, S. Hum. Pada tanggal 20 November 2020 lewat panggilan Aplikasi Whatsapps.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Priangan: Journal of Islamic Sundanese Culture



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.