Policy Implementation of Curriculum Implementation Guidelines in Education Units Under Special Conditions in Madrasah Tsanawiyah Ma'had Al-Zaytun, Gantar District, Indramayu Regency


Lu’lu Adninnafi’ah(1*), Mukarto Siswoyo(2), Heriyani Agustina(3)

(1) Universitas Swadaya Gunung Jati, Cirebon, Indonesia
(2) Universitas Swadaya Gunung Jati, Cirebon, Indonesia
(3) Universitas Swadaya Gunung Jati, Cirebon, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The COVID-19 pandemic in Indonesia has caused the government to issue policies to prevent the spread of this pandemic, which affects all sectors in Indonesia, one of which is the education sector. Schools that were originally face-to-face or offline, must be carried out online. This causes the curriculum that has been arranged in such a way, cannot be implemented properly. However, the policy is considered unable to overcome learning loss so it needs to be refined. Therefore, the government has set a policy on Guidelines for Curriculum Implementation in the Framework of Learning Recovery which is more commonly referred to as the Independent Curriculum (Kurikulum Merdeka). This study aims to find out how the policy is implemented in Madrasah Tsanawiyah Ma’had Al-Zaytun, the factors that support its implementation, as well as the factors that hinder it. This research uses a qualitative approach with qualitative descriptive methods. Selection of resource persons using purposive sampling techniques. The result of the research is that the implementation of the policy runs in accordance with the rules that have been set, most of the factors support the running of the policy implementation process, but needs attention in socio-economic conditions and budgeting funds.


Keywords


Implementation Policy, COVID-19, Independent Curriculum.

Full Text:

PDF

References


Anwar, R. (2020). Sejarah Perjalanan Kurikulum Pendidikan Indonesia. Retrieved from: https://binus.ac.id/character-building/2020/12/sejarah-perjalanan-kurikulum-pendidikan-indonesia//

Elfachmi, A. K. (2016). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Erlangga.

Hardani, H., Andriani, H., Ustiawaty, J., & Utami, E. F. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Ilmu Group

Hariatiningsih, A. N. (2016). Implementasi Kebijakan Kurikulum 2013 (Studi Deskriptif Peraturan Menteri Pendidikan Nomor 160 Tahun 2014 tentang Pemberlakuan Kurikulum Tahun 2006 dan Kurikulum 2013 Tingkat SMA dan SMK di Kabupaten Blitar) (Doctoral Dissertation, Universitas Airlangga).

Haryadi, D., & Mahmudah, F. (2021). Implementasi Kurikulum Darurat Covid-19. Journal EVALUASI, 5(2), 94.

Hidayat, S. (2015). Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ibeng, P. (2022). Pendidikan: Pengertian, Tujuan, Fungsi Menurut Para Ahli. Retrieved from: https://pendidikan.co.id/pengertian-pendidikan

Iqbal, M., Nurfadillah, L., Hia, A. R., Purba, S. L. B., & Naufal, A. (2023). Implementasi Kebijakan Pendidikan Full Day School di SMP-IT Nurul Ilmi. Journal on Education, 5(2), 3228-3338.

Kamaruddin, Z. (2013). Implementasi Kebijakan Standar Nasional Pendidikan di Sekolah Menengah Atas (SMA) Negri 2 Maros (Tesis Universitas Muhamadiyyah Makasar).

Karyono, S. (2022). Apa Saja Teknik Pengumpulan Data dan Proses Pengerjaanya?. Retrieved from: https://www.linovhr.com/teknik-pengumpulan-data/

Kasim, S. S. (2022). Implementasi Kebijakan Pemerintah dalam Pembangunan Pendidikan pada Daerah Kepulauan Kecamatan Laonti Kabupaten Konawe Selatan Provinsi Sulawesi Tenggara. Jurnal dalam Journal Publicuho, 5(4), 978-994.

Keputusan Direktur Jendral Pendidikan Islam No. 3211 Tahun 2022 tentang Capaian Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab Kurikulum Merdeka pada Madrasah.

Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, Asesmen, dan Pendidikan Nomor 008 Tahun 2022 tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka.

Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, Asesmen, dan Pendidikan Nomor 033 Tahun 2022 tentang Perubahan Atas Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka.

Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 56 Tahun 2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran.

Keputusan Menteri Agama Republik Indonesia No. 347 Tahun 2022 tentang Pedoman Implementasi Kurikulum Merdeka pada Madrasah.

Khoirurrijal, dkk. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka. Malang: Literasi Nusantara Abadi.

Kurniasih, I. (2023). A-Z Implementasi Kurikulum Merdeka. Surabaya: Penerbit Kata Pena.

Maliki, W. (2012). Analisis Implementasi Kebijakan Kurikulum Seni Budaya Keterampilan di Sekolah Dasar Nasional 1, Bekasi, Jawa Barat (Tesis Program Pascasarjana Universitas Indonesia).

Mazmanian, D. A. (1983). Implementation and Public Policy. Glenview, III: Scot, Foresman.

Mesiono, M., Aziz, M., & Syafaruddin, S. (2019). Implementasi Kebijakan Pengembangan Kurikulum Madrasah Aliyah Qismul’Aly Medan. Ta'dib, 22(2), 57-66.

Nugroho, T. C. (2021). Implementasi Kebijakan Program Gerakan "Mappadeceng" dalam Bidang Pendidikan di Kabupaten Soppeng. Makassar: Universitas Hasanuddin

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 47 Tahun 2008 tentang Wajib Belajar.

Prawiro, M. (2018). Pengertian Pendidikan: Definisi, Tujuan Fungsi, dan Jenis Pendidikan. Retrieved from: https://www.maxmanroe.com/vid/umum/pengertian-pendidikan.html

Salmaa. (2021). Desain Penelitian: Pengertian, Jenis, dan Contoh Lengkap. Retrieved from: https://penerbitdeepublish.com/desain-penelitian/

Sanjaya, J. B., & Rastini, R. (2020). Implementasi Kurikulum Darurat di Masa Pandemi COVID-19 Dalam Upaya Pemenuhan Hak Pendidikan. JIL: Journal of Indonesian Law, 1(2), 161-174.

Satria, A. (tt). Implementasi Kebijakan Publik (Definisi, Pengertian, Teori dan Konsep Menurut Para Ahli). Retrieved from: https://www.materibelajar.id/2016/03/implementasi-kebijakan-publik-definisi.html

Sejati, D. F. (tt). Observasi Partisipatif. Retrieved from: https://monevstudio.org/observasi-partisipatif

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syafiie, I. K., Tandjung, D., & Modeong, S. (1999). Ilmu Administrasi Publik. Jakarta: Rineka Cipta.

Syafri, W. (2012). Studi Tentang Administrasi Publik. Jakarta: Erlangga

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yamin, M. (2016). Implemetasi Kebijakan Penyelenggaraan Pendidikan di Kabupaten Cirebon. Cirebon: Universitas Swadaya Gunung Jati.




DOI: https://doi.org/10.15575/jpan.v15i3.32107

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Lu’lu Adninnafi’ah, Mukarto Siswoyo, Heriyani Agustina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

PUBLICA: Jurnal Pemikiran Administrasi Negara
Has Been Indexed on:

  Harvard Library  
    
     
    

 

 

 

1st Floor, FISIP Building, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

A.H. Nasution Street No. 105 Cibiru, Bandung, 40614

E-mail: publica@uinsgd.ac.id

 


 Publica : Jurnal Pemikiran Administrasi Negara is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International