Pengelolaan Instagram @bawasludkijakarta Sebagai Bentuk Kegiatan Digital PR


Fahita Putri Putri Salsabila(1*), Enok Risdayah(2), Dyah Rahmi Astuti(3)

(1) Ilmu Komunikasi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung, Indonesia
(2) Ilmu Komunikasi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung, Indonesia
(3) Ilmu Komunikasi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Bawaslu of DKI Jakarta Province is a non-ministerial government agency that focuses on the electoral field. Instagram @bawasludkijakarta management is part of digital PR activities in the 5.0 era which previously did not get interest from the public. This study aims to describe the stages of Instagram management managed by the Public Relations of the Bawaslu Province of DKI Jakarta. The concept in this study uses The Circular Model of Some, constructivism paradigm, interpretive approach, and uses descriptive methods. The results of the research prove that the Instagram @bawasludkijakarta management process run by the Public Relations of the Bawaslu Province of DKI Jakarta is carried out in four stages (1) share which includes the process of disseminating information through the aspects of participate, connect, and build trust. (2) optimize through communication planning & message optimization. (3) manage through media monitoring & evaluation process. (4) engage to measure the achievement of content to the public.

Full Text:

PDF

References


Alfiyaty, Rizqy., Lampe, Ilyas., Fitri. (2021). Penyebaran Informasi Kepada Stakeholders Melalui Pengelolaan Cyber PR TVRI Sulawesi Tengah (Sulteng). Jurnal Kinesik, 8(1).

Ayu, L.. (2020). Bawaslu Provinsi DKI Jakarta Meraih Penghargaan Keterbukaan Informasi Publik Tahun 2020 Predikat Informatif dari Bawaslu RI. Retrievied from Bawaslu Provinsi DKI Jakarta [Online] diakses 20 Februari 2022, dari https://www.jakarta.bawaslu.go.id/ho/210-bawaslu-provinsi-dki-jakarta-meraih-penghargaan-keterbukaan-informasi-publik-tahun-2020-predikat-informatif-dari-bawaslu-ri

Ayu, L. (2022)). Audiensi UNAS ke Bawaslu Provinsi DKI Jakarta. [Online] diakses 20 Februari 2022, dari https://jakarta.bawaslu.go.id/ho/302-audiensi-unas-ke-bawaslu-provinsi-dki-jakarta

Butterick, K. (2014). Pengantar Public Relations: Teori dan Praktik. Jakarta: Raja Grafindo Perkasa.

Cutlip, S., Center, A., Broom, G. (2018). Effective Public Relations. Jakarta: Kencana Prenada Group.

Dailey, Patrick R. (2009). Social Media: Finding Its Way Into Your Business Strategy and Culture. Burlington: Lingakage.

Gassing, S. dan S. (2016). Public Relations. CV. Andi Offset.

Ghazali, Miliza. (2016). Buat Duit Dengan Facebook dan Instagram: Panduan Menjana Pendapatan dengan Facebook dan Instagram. Malaysia: Publishing House.

Hanifa, N., Y.A. Abidin, D.A. Astuti. (2020). Pengelolaan Digital Public Relations Melalui Media Internal Kontak PT KAI. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 4(1).

Instagram @bawasludkijakarta. (2022). Profil Utama, diakses 28 Februari 2022, dari https://www.instagram.com/bawasludkijakarta/?hl=en

Karnilah, Siti. (2015). Komunikasi Massa. Jakarta: Penerbitan Ut.

Karunianingsih, D.A., A.S. Utomo. (2019). Etika Komunikasi Publik Bagi Humas Pemerintah Dalam Bermedia Sosial. Jurnal Heritage, 8(1).

Kendek, V., F. Koagouw, I .A., Lotulung, Leviane J. H. (2022). Penerapan Cyber Public Relations Melalui Pengelolaan Website Pemerintah Kabupaten Toraja Utara. Jurnal Acta Diurna Komunikasi, 4(1).

Kotler, P. dan K. Keller. (2012). Marketing Management (Fourteenth edition). New Jersey: Prentice Hall.

Kusumastuti, F. (2004). Dasar-Dasar Humas. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Liliweri, A. (2014). Sosiologi dan Komunikasi Organisasi. Jakarta; PT Bumi Aksara.

Lee, M., G. Neeley, Srewart. 2012. The Practice of Government Public Relations. New York: Routledge.

Lister, M., (ed). (2009). New Media: A Critical Introduction, Second Edition. New York: Routledge.

Luttrell, R. (2015). Social media: How to engage, share, and connect. London: Rowman & Littlefield.

Mahfud, .M. (2000). Demokrasi dan Konstitusi di Indonesia: Studi tentang Interaksi Politik dan Kehidupan Ketatanegaraan. Jakarta: Rineka Cipta.

Manela, I Gede. (2022). Mahasiswa Jangan Apatis, Mahasiswa Harus Kritis. [Online] diakses 20 Februari 2022, dari https://jakarta.bawaslu.go.id/ho/303-mahasiswa-jangan-apatis-mahasiswa-harus-kritis

Mizanie, D., Irwansyah. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Strategi Kehumasan Digital Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Komunikasi, 13(2).

Mulyana, D. (2010). Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Meitsara, L.I, D. Eif. (2018). Pengelolaan Cyber Public Relations dalam Meningkatkan Citra. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 1(1).

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Rachmadi, F. 1992. Public Relations dalam Teori dan Praktek. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Rosdiana, L.A.. (2019). Ketidakefektifan Kalimat Pada Caption Instagram Mahasiswa Fakultas Pertanian Universitas Winaya Mukti. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 9 (2).

Rudy, T.M.. (2005). Komunikasi dan Hubungan Masyarakat Internasional. Bandung: PT. Refika Aditama.

Ruslan, R. (2004). Public Relation. Edisi Revisi ke-2. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Suprawoto. (2018). Government Public Relations. Jakarta: Kencana.

Winardi. (1996). Perilaku Organisasi (Organizational Behaviour). Bandung: Tarsito.

Wirawan. (2012). Evaluasi; Teori, Model, Standar, Aplikasi, dan Profesi. Depok: PT Raja Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v5i2.18054

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.