Pengelolaan Media Sosial Instagram @Finansialku_com dalam Membangun Citra Perusahaan


Della Kurnia Putri(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe the process of managing Instagram social media in building a corporate image carried out by Finansialku through Instagram @finansialku_com. The researcher describes the social media management process starting from fact finding, planning, implementation, and evaluation. This study uses the four-step public relations concept from Cutlip, Center, and Broom. The paradigm used in this research is constructivism. The approach used is qualitative. The method used in this research is descriptive analysis. Data collection techniques used were in-depth interviews, passive participant observation, and documentation.

Full Text:

PDF

References


Anggraini, R. D. (2013). Transparansi, partisipasi, dan akuntabilitas pengelolaan anggaran dana BOS dalam program RKAS di SDN Pacarkeling VIII Surabaya. Kebijakan Dan Manajemen Publik, 1(2), 201–208.

Cutlip, S. M., Center, A. H., & Broom, G. M. (2006). Effective public relations. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Damayanti, F. L., Sudarmanto, R. G., & Rusman, T. (2013). Penerapan model diskusi kelompok dengan menggunakan media handout untuk meningkatkan aktivitas dan kreativitas siswa. Jurnal Studi Sosial, 1(1).

Dwijayanti, J., & Kusumastuti, Y. I. (2018). Hubungan antara cyber public relations dalam mengkomunikasikan etika bisnis dan citra Burgreens. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 16(2), 186–203.

Firdaus, F., & Lawati, S. (2019). Keterjangkauan informasi dalam pelayanan publik. Journal PPS UNISTI, 2(1), 1–7.

Kusuma, L. P., & Sutanto, J. E. (2018). Peranan kerjasama tim dan semangat kerja terhadap kinerja karyawan Zolid Agung Perkasa. Jurnal PERFORMA, 3, 417–424.

Maulida, S. (2022). Analisis pelaksanaan standard operating procedure pelayanan operasional dimasa pandemi Covid-19 pada Bank BJB Cabang Kota Sukabumi. Jurnal Intelektiva, 3(11), 1–12.

Nirwana, M., Mirnawati, & Zukarnaen. (2021). Manajemen humas dalam meningkatkan partisipasi masyarakat. Kabilah: Journal of Social Community, 6(1).

Novianita, R., & Pratiwi, C. Y. (2020). Peran humas PT Pertamina (Persero) dalam membangun komunikasi dua arah yang efektif. Journal Communications, 2(2), 25–38.

Nuarita, R. (2021). Implementasi media relations melalui keberadaan media center. Reputation, 4(3), 1–18. https://doi.org/10.15575/reputation.v4i3.1447

Permasih, I., Abidin, Y. Z., & Ma’arif, A. A. (2018). Pengelolaan media sosial Instagram humas pemerintah Provinsi Jawa Barat. Journal Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 1(1), 25–46.

Podomi, V. V., Sumendap, S. S., & Runtuwene, A. (2018). Manfaat penggunaan search engine untuk sarana belajar siswa di perpustakaan SMA Negeri 9 Manado. Jurnal Unsrat, 7(3), 1–18.

Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan media sosial sebagai media promosi. Jurnal Common, 3.

Ricko, & Junaidi, A. (2019). Analisis strategi konten dalam meraih engagement pada media sosial YouTube (Studi kasus Froyonion). Jurnal Prologia, 3, 231–237.

Rosyidi, I., Mukarom, Z., Fatkhurrohman, R., & Jaelani. (2021). Social media da’wah literacy on the West Java Saber Hoaks Program. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 15, 81–102.

Setiadi, A. (2014). Pemanfaatan media sosial untuk efektivitas komunikasi. Jurnal Ilmiah Matrik, 16(1).

Solahudin, D., & Fakhruroji, M. (2020). Internet and Islamic learning practices in Indonesia: Social media, religious populism, and religious authority. Religious, 9, 281–289.

Štajner, T. (2012). Diversity through social media. Journal Academia, 1–64.

Sulistyaningtyas, I. D. (2010). Riset sebagai ujung tombak keberhasilan program public relations. Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2), 171–186.

Sumarni, Y. (2018). Matematika dalam ilmu manajemen. Journal Education, 1, 11–24.

Tardian, A. (2019). Manajemen strategik mutu sekolah: Studi kasus di SD Al Irsyad Al Islamiyyah 02 Purwokerto. Jurnal Pendidikan, 7(2), 192–203.

Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi pemasaran melalui media sosial Instagram (Studi deskriptif pada akun @Subur_Batik). Sekretari Dan Manajemen, 2(2), 271–278.

Widodo, M. P., & Cahyono, A. B. (2021). Pengembangan aplikasi pelaporan progress-plan-problem untuk manajemen tugas dan penentuan OKR di Krafthaus Indonesia. Jurnal Automata UII, 2.




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v6i4.20604

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.