Strategi Marketing Public Relations Melalui Pelayanan Digital Kabayan Pasti


Lulu Khoerunnisa(1*), Abdul Aziz Maarif(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe the public relations marketing strategy of the Ministry of Law and Human Rights of West Java through the Kabayan Pasti digital service. The research method used is descriptive qualitative method. The results show that the marketing public relations strategy implemented by the Public Relations of the Ministry of Law and Human Rights of West Java is through three strategies, namely 1) pull strategy (attract public attention) through providing information about Kabayan Pasti and the use of social media, 2) push strategy (strategy to encourage public interest) by providing research facilities in using Kabayan Pasti and being responsive to the community, 3) through strategies (influence strategies to form opinions) through stakeholder relationships and community satisfaction surveys.

Full Text:

PDF

References


Abadi, S. (1994). Marketing public relations: Upaya memenangkan persaingan. Jakarta: Lembaga Manajemen FEUI.

Abdillah. (2017). Efektivitas marketing PR dalam membangun citra perusahaan telekomunikasi. Jurnal Ecodemica, 1(1).

Alifahmi, H. (2008). Marketing communication orchestra: Harmonisasi iklan, promosi, dan marketing public relations. Bandung: Examedia Publishing.

Amir, M. T. (2011). Manajemen strategik. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Anwari, S. M. (2021). Pengelolaan cyber public relations dalam meningkatkan reputasi pimpinan: Studi deskriptif pada media sosial Instagram, Facebook, dan YouTube protokol dan komunikasi pimpinan Sekretariat Daerah Kabupaten Subang (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Arifin, H. (2009). Nongkrong asyik di internet dengan Facebook. Jakarta: Buku Kita.

Arief. (2007). Pemasaran jasa & kualitas pelayanan. Malang: Bayumedia Publishing.

Chairunisa, A. R. (2017). Program marketing public relations PT Angkasa Pura solusi dalam upaya meningkatkan kualitas pelayanan: Studi kasus pada Saphire Lounge di Terminal 3 Ultimate Bandara Internasional Soekarno-Hatta (Bachelor’s thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Cholidah, L. I. (2015). Citra tubuh perempuan ideal dalam iklan televisi. Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah, 14(2).

Cutlip, S. M., Center, A. H., & Broom, G. M. (2016). Effective public relations. Jakarta: Kencana.

Effendy, O. U. (1989). Ilmu komunikasi: Teori dan praktek. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Fahri. (2018). Strategi marketing public relations Go-Food dalam pembentukan citra perusahaan di kota Surabaya. Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2).

Harris, L. T. (1991). Marketer guide to public relations. New York: John Wiley & Sons Inc.

Hasibuan, M. S. P. (2008). Dasar-dasar perbankan. Jakarta: Bumi Aksara.

Hermawan, A. (2012). Komunikasi pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Indrajit, R. E. (2004). E-Government: Strategi pembangunan dan pengembangan sistem pelayanan publik berbasis teknologi digital. Yogyakarta: Andi Offset.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2008). Manajemen pemasaran (12th ed.). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P. (1993). Manajemen pemasaran: Analisis, perencanaan, implementasi, dan pengendalian. Jakarta: FE Universitas Indonesia.

Moleong, L. J. (2009). Metode penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Morissan. (2008). Manajemen public relations: Strategi menjadi humas profesional. Jakarta: Kencana.

Mukarom, Z., & Laksana, M. W. (2015). Manajemen pelayanan publik. Bandung: CV Pustaka Setia.

Murdaniati, K., et al. (2018). Strategi marketing public relations Matos Mall dalam menjaga mitra bisnis. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 7(1).

Nasrullah, R. (2017). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Purba Bonaraja, S. G., et al. (2020). Ilmu komunikasi: Sebuah pengantar. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Rangkuti, F. (2017). Customer care excellence: Meningkatkan kinerja perusahaan melalui pelayanan prima. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Robbins, S. P. (2001). Perilaku organisasi (8th ed.). Jakarta: Prentice Hall.

Royan, D. S. (2020). Strategi marketing public relations Grab melalui pembayaran OVO (Diploma thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Ruslan, R. (2007). Kiat dan strategi kampanye public relations. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Ruslan, R. (2007). Manajemen public relations dan media komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2010). Consumer behaviour (10th ed.). New Jersey: Pearson Prentice Hall.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian kualitatif & kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Tsitsi, E. A. (2013). The adoption of social media marketing in South African banks. European Business Review, 25(4), 366–376. https://doi.org/10.1108/09555341311329069




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v6i3.20789

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.