Manajemen Krisis PT. Kereta Api Indonesia (Persero) Di Masa Pandemi COVID-19


Ari Panca Anggara(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine how crisis management is carried out by the Public Relations Unit (USP) of PT. Kereta Api Indonesia (Persero) during the COVID-19 pandemic. This research was conducted using a descriptive method with a qualitative approach, using primary and secondary data sources, and the data collection techniques used were observation, in-depth interviews, and documentation. The results obtained are the Public Relations Unit (USP) of PT. Kereta Api Indonesia (Persero) performs crisis management, namely by; 1) Crisis Identification: observation and data collection and data analysis; 2) Crisis Isolation: Preparing HR and Coordination with all units; 3) Post-Crisis Recovery: synergize with government programs, publications and promotions and evaluation of crisis control.

Full Text:

PDF

References


Alo, L. (2011). Komunikasi: Serba ada serba makna. Jakarta: Kencana.

Andriyani, K., & Nurdiarti, R. (2018). Pengelolaan manajemen krisis oleh humas pada instansi kesehatan di wilayah Yogyakarta tahun 2017. ETTISAL: Journal of Communication, 3(2), December 2018.

Ansoff, H. I. (1968). Corporate strategy: An analytic approach to business policy for growth and expansion.Harmondsworth, Middlesex, England: Penguin Books.

Arifin, Z. (2009). Evaluasi pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Astiti, P. A. I., Rusdiyana, E., Beywiyarno, D., & Maret, U. S. (2020). Aktivitas media monitoring di PT. Bisnis Indonesia Konsultan (Bisnis Indonesia Intelligence Unit). Jurnal Riset Teknologi, 1–6.

Ayun, P., et al. (2018). PR now: Praktik public relations di era disruptif. Yogyakarta, Indonesia: IPRC dan Penerbit Galuh Patria.

Cutlip, S. M., Center, A. H., & Broom, G. M. (2018). Effective public relations. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Ganiem, L. M., & Kurnia, E. (2019). Komunikasi korporat: Konteks teoritis dan praktis. Jakarta, Indonesia: Prenada Media.

Handoko, H. (2003). Manajemen personalia dan sumberdaya manusia (Cetakan Kesebelas). Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Hasibuan, M. (2005). Manajemen: Dasar, pengertian dan masalah. Jakarta: Bumi Aksara.

Kasali, R. (2008). Manajemen public relations. Jakarta, Indonesia: Grafiti.

Kasali, R. (1994). Manajemen public relations: Konsep dan aplikasinya di Indonesia. Jakarta: PT Pustaka Utama Grafiti.

Kriyantono, R., & Sos, S. (2015). Public relations, issue & crisis management: Pendekatan critical public relations, etnografi kritis & kualitatif. Jakarta: Kencana.

Muchtar, K., & Aliyudin, A. (2019). Public relations politik Partai Keadilan Sejahtera dalam Pemilukada Jawa Barat. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 61–78. https://doi.org/10.15575/cjik.v3i1.5047

Muhadjir, N. (1998). Metodologi penelitian kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin.

Nova, F. (2009). Crisis public relations: Bagaimana PR menangani krisis perusahaan. Jakarta: Grasindo.

Nova, F. (2011). Crisis public relations. Jakarta, Indonesia: Grasindo.

Putri, R. D., Christin, M., & Ilfandy, A. (2016). Strategi manajemen krisis public relations PT. KAI Commuter Jabodetabek pada penanganan kasus kecelakaan KRL lintas Jakarta-Bogor September 2015. eProceedings of Management, 3(2), August 2016.

Powell, J. P. (2005). Crisis – A leadership opportunity. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Qodariyah, A. S., & Agung, S. (2020). Analisis penerapan penggunaan metode diskusi dalam peningkatan hasil belajar siswa kelas 3 SD. Webinar Society 5.0: Peran Pendidikan pada Era Digital, 221-226.

Romadon, S., & Santoso, A. B. (2019). Manajemen krisis public relations pondok pesantren dalam merespon isu radikalisme dan terorisme (Studi kasus pada Pondok Pesantren Nurussalam Desa Kujang Kabupaten Ciamis). Jurnal Akrab Juara, 4(4), November 2019.

Silviani, I. (2020). Public relations sebagai solusi komunikasi krisis. Yogyakarta: Scopindo Media Pustaka.

Sekarbuana, M. W., Setyawati, I. G. A. A., & Pascarani, N. N. D. (2017). Strategi manajemen krisis public relations PT. Angkasa Pura I Bandara Internasional I Gusti Ngurah Rai Bali dalam menghadapi dampak erupsi Gunung Agung 2017. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Udayana, 1–12.

Sulasmi, S. (2006). Peran variabel perilaku belajar inovatif, intensitas kerjasama kelompok, kebersamaan visi dan rasa saling percaya dalam membentuk kualitas sinergi. Ekuitas, 13(2), June 2009, 219–237.

Suryani, I., & Sagiyanto, A. (2018). Strategi manajemen krisis public relations PT. Blue Bird Group. Communication, Jurnal Communication, 9(1), April 2018.

Susan, E. (2019). Manajemen sumber daya manusia. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 952-962. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v9i2.429

Soemirat, S., & Ardianto, E. (2010). Dasar-dasar public relations. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Syanizar, F., Sanusi, I., & Dulwahab, E. (2020). Manajemen krisis dalam menangani pipa gas meledak tahun 2015. Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 2(3), 261–280. https://doi.org/10.15575/reputation.v2i3.616

Tjiptono, F. (2014). Pemasaran jasa – Prinsip, penerapan, dan penelitian. Yogyakarta: Andi Offset.

Yulianti, W., & Boer, R. F. (2020). Manajemen krisis public relations dalam menangani penolakan imunisasi measles rubella. PRofesi Humas, 4(2).




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v6i1.20963

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.