Pengelolaan Media Sosial Youtube Badan Pendapatan Daerah Jawa Barat Sebagai Media Informasi dan Publikasi


Zidan Addinul Akbar(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Public Relations of the West Java Bapenda actively uploads information regarding its programs, activities and policies, such as the activities of the Head of the West Java Bapenda, information regarding paying motor vehicle taxes, and also information regarding other services or programs involving the West Java Regional Revenue Agency. The concept used is The Circular Model of Some for Social Communication from Regina Luttrell. This research uses a constructivist paradigm with a qualitative approach and qualitative descriptive methods. Research data was collected through in-depth interviews and observations. This research aims to find out how the process of managing YouTube social media @BapendaJabar as information and publication starts from managing (share), optimizing, managing and engaging activities.

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. Z. (2015). Manajemen komunikasi: Filosofi, konsep, dan aplikasi. CV Pustaka Setia.

Adiatama, B. (2022). Pengelolaan media sosial dalam penyebaran informasi sebagai bentuk kegiatan online public relations (Skripsi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung).

Admin. (2023). Website Badan Pendapatan Daerah Jawa Barat. https://bapenda.jabarprov.go.id/tugas-pokok-dan-fungsi/

Alam, S. (2020). Peran influencer sebagai komunikasi persuasif untuk pencegahan Covid-19. Jurnal Spektrum Komunikasi, 8(2), 136-148.

Ardianto, E. (2013). Handbook of public relations. Simbiosa Rekatama Media.

Ardianto, E., & Soemirat, S. (2010). Dasar-dasar public relations. Remaja Rosdakarya.

Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Sage Publications.

Cutlip, S. M., Center, A. H., & Broom, G. M. (2006). Effective public relations (9th ed.). Prenadamedia Group.

Faiqah, F., Nadjib, M., & Amir, A. S. (2016). YouTube sebagai sarana komunikasi bagi komunitas Makassarvidgram. Jurnal Komunikasi KAREBA, 5(2).

Habibi, M. R., et al. (2020). Peran publik relations officer dalam menangani keluhan pelanggan Baso Aci Ganteng. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat.

Hajati, R. P., Perbawasari, S., & Hafiar, H. (2020). Manajemen aktivitas media sosial akun Instagram @indonesiabaik.id. Metacommunication: Journal of Communication Studies, 3(2).

Hastrida, A. (2021). Proses pengelolaan media sosial pemerintah: Manfaat dan risiko. Jurnal Penelitian Komunikasi dan Opini Publik, 25(2).

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Manajemen pemasaran (Jilid I, edisi ke-12). Erlangga.

Kriyantono, R. (2014). Teori-teori public relations: Perspektif barat dan lokal. Kencana.

Kriyantono, R. (2014). Teori-teori public relations perspektif barat & lokal: Aplikasi penelitian dan praktik. Kencana.

Laksamana, A. (2018). Public relations: In the age of disruption. Mizan Media Utama.

Lani, O. P., & Handayani, B. (2021). Peranan humas pemerintahan (government public relations) dalam menciptakan reputasi pemerintahan yang baik. Lontar: Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(2), 130-140.

Luttrell, R. (2015). Social media: How to engage, share, and connect. Rowman & Littlefield Publishing.

Machfoedz, M. (2010). Komunikasi pemasaran modern. Cakra Ilmu.

Nasrullah, R. (2017). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi. Simbiosa Rekatama Media.

Nasrullah, R. (2020). Media sosial. PT. Remaja Rosdakarya.

Ningtyas, T. (2018). Kepercayaan masyarakat (citizen trust) di Badan Pertanahan Nasional (BPN) II Surabaya. Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial, 2(1).

Nova, F. (2011). Crisis public relations: Bagaimana PR menangani krisis perusahaan. Raja Grafindo Persada.

Pakpahan, A. V. B., & Djuwita, A. (2019). Penggunaan circular model of SoMe melalui Instagram @trademark_bdg. E-Proceeding of Management, 6(2), 5197-5205.

Rizky, N., & Setiawati, S. D. (2020). Penggunaan media sosial Instagram Haloa Cafe sebagai komunikasi pemasaran online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2).

Robiana, R. D. N. (2022). Pengelolaan media sosial YouTube Kementerian Sekretariat Negara RI sebagai media informasi dan publikasi (Skripsi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung).

Rusdianto, U. (2014). Cyber CSR: A guide to CSR communications on cyber media. Graha Ilmu.

Ruslan, R. (2007). Manajemen public relations & media komunikasi. Raja Grafindo.

Satyadewi, A. J., Hafiar, H., & Nugraha, A. R. (2017). Pemilihan akun media sosial Instagram oleh Holiday INN Bandung. Jurnal The Messenger, 9(2).

Setyawan, N. P. (2022). Pengelolaan YouTube sebagai media informasi tentang kegiatan kepolisian Bogor Kota (Skripsi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Nasional Jakarta).

Sugiyono. (2014). Metode penelitian kualitatif & kuantitatif. Alfabeta.

Suprawoto. (2018). Government public relations: Perkembangan dan praktik di Indonesia. Prenada Media Group.

Syahputra, I. (2019). Media relations: Teori, strategi, dan intelijen. PT Rajagrafindo.

Umam, K. (2012). Manajemen organisasi. CV Pustaka Setia.

Wibawa, D. (2020). Hukum dan etika humas: Membina hubungan baik dengan wartawan. Simbiosa Rekatama Media.




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v6i2.33082

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.