http://202.70.136.179/ http://103.88.229.68/pisang/ http://202.28.24.203/ http://203.162.246.123/ http://103.134.17.25/free/ https://storage.googleapis.com/sangpisang/index.html
Strategi Siaran Kolaborasi Radio Dakwah MQ FM Subang dalam Meningkatkan Atensi Pendengar | Wahyuni | Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam

Strategi Siaran Kolaborasi Radio Dakwah MQ FM Subang dalam Meningkatkan Atensi Pendengar


Ayu Sri Wahyuni(1*), Atjep Muhlis(2), Prita Priantini Nur Chidayah(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to explore the communication planner strategies, broadcast messages, and target audience of Radio Dakwah MQ FM Subang in enhancing listener attention. The research method employed descriptive method with a qualitative approach. The research theory utilized in this study is the Computer Mediated Communication (CMC) theory. The research findings indicate that the communication planner strategies of Radio MQ FM Subang to enhance listener attention consist of three aspects. Firstly, in the communicator planning, the focus is on determining the broadcaster, the broadcaster's communication approach to the listeners, and building closeness with the audience. Secondly, in message planning, the strategies include message selection and composition, presenting engaging information, and ensuring messages can influence the listeners. Thirdly, in audience targeting planning, there is demographic and psychographic analysis as well as providing broadcasts through online streaming.

Full Text:

PDF PDF

References


Annisa, N. (2022). Strategi Komunikasi Persuasif Radio Republik Indonesia (RRI) Mataram Dalam Mempertahankan Eksistensi Siaran Di Era Digital. (Skripsi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Mataram: Mataram). Diakses dari https://etheses.uinmataram.ac.id/4122/

Arnus, S. H. (2018). Pengaplikasian Pola Computer Mediated Communication (CMC) dalam Dakwah. Jurnalisa, 04(1), 191-203.

Asirotul, M. (2022). Strategi Penyiaran dalam Mempertahankan Minat Pendengar Pada Program Acara Gedang Agung di Lembaga Penyiaran Publik Lokal Radio Suara Lumajang Kabupaten Lumajang Tahun 2021. (Skripsi, Fakultas Dakwah, UIN Kiai Haji Achmad Siddiq: Jember). Diakses dari http://digilib.uinkhas.ac.id/7984/

Chidayah, P.P.N & Sutisna, D. (2022). Persepsi Mahasiswa Tentang Lagu “Man Ana” dan Keputusan Belajar Bahasa Arab dalam Al-Tadabbur : Jurnal Kajian Sosial, Peradaban dan Agama, 08(1), 81-89.

Ega Wardana. (2009). Sukses Menjadi Penyiar Radio Profesional. Yogyakarta : ANDI

Fakhruroji. M., (2017) Dakwah di Era Media Baru: Teori & Aktivisme Dakwah di Internet. Bandung: Simbiosa Rekatama Medika.

Fauzi, S. (2016). Model Radio Dakwah dalam Meningkatkan Pemahaman Keagamaan Masyarakat dalam Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 1(2), 89-110.

Haryanto Suyono, (2010). Belajar dan Pembelajaran . Jakarta: Remaja Rosdakarya. Hayati, K., & Ariestanty, C. (2023). Konstruksi Pendengar Radio pada

Masyarakat Indonesia (Studi Kasus pada Aplikasi Noice). Jurnal Global Komunika, 6(1), 9-18.

McQuail, D. (2011). Teori Komunikasi Massa McQuail. Jakarta: Salemba Humanika

Mumuh. (2016). Strategi penyiaran program dinamika wilayah radio Sonata 47 AM Bandung dalam meningkatkan jumlah pendengar (Skripsi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati:Bandung). Diakses dari https://digilib.uinsgd.ac.id/32078/

Pratiwi, D. (2023). Strategi RRI Cirebon Dalam Mempertahankan Khalayak Pendengar (Studi Deskriptif Tentang Program Berita Daerah Rri Cirebon, Jawa Barat). (Skripsi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati: Bandung). Diakses dari https://digilib.uinsgd.ac.id/80382/

Rahmaningsih, P. (2018). Respon Followers Terhadap Siaran Dakwah Dalam Program “Nuansa Pagi” Radio Streaming ARDAN 105,9 FM Bandung dalam Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 3(2), 204-222.

Ridwan, A. (2019). Commodification and Commercialization of Islamic Da'wah Practice on Indonesian Television dalam Ilmu Dakwah: Jurnal Akademik Kajian Homiletik, 13(1), 175-196.

Salman, M. (2022). Strategi Radio K-Lite Bandung dalam Menyajikan Berita untuk Mempertahankan Atensi Pendengar (Studi Deskriptif pada Program Soft Sensation). (Skripsi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati: Bandung). Diakses dari https://digilib.uinsgd.ac.id/65141/

Sarbini, A. (2018). The Content of Religious Broadcasting in the Mass Media and Its Implications for the Community dalam Ilmu Dakwah: Jurnal Akademik Kajian Homiletik, 12(2), 161-176.

Syarkawi. (2012). Implementasi Musyawarah Menurut Nomokrasi Islam. Jurnal Lentera, 12(1), 87-90




DOI: https://doi.org/10.15575/tabligh.v9i1.34956

Refbacks

  • There are currently no refbacks.