Komodifikasi Da'i di Media Sosial


Al-Lahla Zikri Mufadil(1*), Abdul Mujib(2), Ridwan Rustandi(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati, Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati, Bandung,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati, Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to understand how the meaning of commodification of da'i on the object dimension, and the meaning of commodification of da'i on the interpretant dimension contained in the da'wah content of the Lost Youth. This research method seeks in-depth information about the commodification of preachers found on the Lost Youth Youtube channel, using a qualitative approach and constructivism paradigm. The findings of this study indicate that the Pemuda Bersat youtube channel has several da'i commodification techniques, on the sign dimension, namely entertaining and comedic da'wah skills as the preacher's capabilities on social media, on the object dimension, namely the application of symbolic da'wah as da'wah content design on social media, and the interpretant dimension, namely the change in program format construction and the preacher's pernosification as a da'wah content design on social media.

Full Text:

PDF

References


Budiman, Kris. (2004). Semiotik Visual, Yoygakarta: Penerbit Buku Baik.

Cahyono & Hassani. (2019). Youtube: Seni Komunikasi Dakwah dan Media Pembelajaran. Al-Hikmah: Jurnal Dakwah. 13, (1).

Semiotija Model Roland Barthes. Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Datubara & Bianca. (2019). Instagram Tv: Konvergensi Penyiaran Digital dan Media Sosial. Jurnal MediaTor. 12, (2).

Dwi, Candra, Murti. (2013). Representasi Pakaian Muslimah Dalam Iklan (Analisis Semiotika Charles Sanders Pierce pada Iklan Kosmetik Wardah di Tabloid Nova). Jurnal Komunikasi Profetik. 6, (2).

Fakhruroji, Moch & Muhaemin, Enjang. (2017). Sikap Akademisi Dakwah Terhadap Internet Sebagai Media Dakwah, Jurnal Sosioteknologi. 16, (1).

Fatoni, Uwes, dkk, 2020, Pesan Dakwah Minoritas dalam Vlog, Tabligh: Komunikasi dan Penyiaran Islam, 5 (4).

Fatoni, Uwes, Muhlis, Atjep, dan Maulidah, Linda, 2018, Representasi Ukhuwah Islamiah dalam Film Pendek, Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 3 (4).

Fiardi, Haris, Muhammad. (2021). Peran Dakwahtainment Akun Channel Youtube Jeda Nulis Terhadap Pemuda Tersesat Oleh Habib Husein Ja’far. Jurnal Riset Mahasiswa Dakwah dan Komunikasi. 3, (2).

Hafidhuddin, Didin. (1998). Dakwah Aktual, Jakarta: Gemas Insani Press.

Hamdan, Mahmuddin. (2021). Youtube sebagai Media Dakwah. Pelita: Journal of Social Religion Research. 6, (1).

Hanifah, Putri, & Vinda. (2021). Komodifikasi, Spasialisasi, dan Strukturasi dalam Instagram (Studi Deskriptif Ekonomi Politik Komunikasi Vincent Mosco pada Instagram Anies Baswedan Terkait Covid-19). Jurnal Komunikatio. 7, (1).

Haryadi, Toto, 2016, Analisis Iklan Televisi Samporena Hijau Versi “Es Kacang Ijo” Dengan Pendekatan Semiotika Charles S. Pierce, JADECS (Journal of art, design, art education & culture.

Haryadi, Toto, 2016, Analisis Iklan Televisi Samporena Hijau Versi “Es Kacang Ijo” Dengan Pendekatan Semiotika Charles S. Pierce, JADECS (Journal of art, design, art education & culture.

Haryono, Gatot Cosmas. (2019). Kajian Ekonomi Politik Media: Komodifikasi Pekerja dan Fetisisme Komoditias Dalam Industri Media. Sukabumi: Cv Jejak.

Idi Subandy Ibrahim & Bachruddin Ali Akhmad. (2014). Komunikasi dan Komodifikasi. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Ismail, Ilyas, 2018, The True Da’wa: Menggagas Paradigma Baru Dakwah Era Millenial Edisi Pertama, Prenadamedia Group, Jakarta.

Karyaningsih, Dewi, Ponco, 2018, Ilmu Komunikasi, Yogyakarta, Penerbit Samudera Biru

Kifayah, Nurul & Tslatsa, Wahib, Abdul, M. (2021). Etika Stand Up Comedy dalam Proses Penyampaian Dakwah. Jurnal Ilmu Dakwah. 41, (2).

Karyaningsih, Dewi, Ponco, 2018, Ilmu Komunikasi, Yogyakarta, Penerbit Samudera Biru

Kifayah, Nurul & Tslatsa, Wahib, Abdul, M. (2021). Etika Stand Up Comedy dalam Proses Penyampaian Dakwah. Jurnal Ilmu Dakwah. 41, (2).

Lase, Juitan, Formas. (2014). Komodifikasi Konten Humor dalam Program Yuk Keep Smile di Trans Tv. Sociae Polites. 15, (2).

Muchsin, Effendi. (2006). Psikologi Dakwah, Jakarta: Kencana.

Nase, Aliyudin, Mukhlis, Rahmawati, Fitriani, 2021, Dimensi Dakwah Dalam Tradisi Hajat Laut, Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 6, (2).

Nuraeni, Asri & Mentari, Rona. (2013). Komodifikasi Da’i di Televisi: Kajian Ekonomi Politik Media. Jurnal Komunikator. 5 (2).

Nurasih, Siti, Mukaram, Siti, Tresnawaty, Betty, 2018, Representasi Kearifan Lokal dalam Tayangan My Trip My Adventure Trans Tv, Jurnal Ilmu Jurnalistik, 3, (1).

Oktaviani, Selly. (2019). Citra Diri Seorang Da’i di Media Sosial. Mediakita. 3 (2).

Pangestu, Putra, Perdana & Ulum, Bachrul, Muhammad. (2021). Konten Pemuda Tersesat dan Pengaruhnya Terhadap Efektivitas Dakwah Masa Kini. Medina-Te: Jurnal Studi Islami. 18, (1).

Paramitha, Parjna, Aghfanny. (2022). Konsep Toleransi Habib Husein Ja’far Al-Hadar pada Kanal Youtube Jeda Nulis Perspektif Semiotika Charles Sanders Pierce. Skripsi Sajrna, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Purnamasari, Mita & Thoriq, Mulyawan, Arief. (2021). Peran Media dalam Pengembanagan Dakwah Islam. Jurnal Muttqien. 2 (2).

Pusat Data dan Analisis Tempo. (2021). Youtube: Situs Berbagi Video Pengganti Televisi, Jakarta: Tempo Publishing.

Rohmadi, Arif. (2016). Tips Produktif Ber-Social Media. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Rohman, Abdul, Dudung. (2019). Komunikasi Dakwah Melalui Media Sosial. Jurnal Balai Diklat Keagamaan Bandung. 13, (2).

Rustandi, Ridwan & Hendrawan, Andri. (2022). Konstruksi Simbolik Mubaligh Pop pada Film Sang Pencerah. Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah). 22, (1).

Rustandi, Ridwan, 2018, Analisis Wacana Kritis Komodifikasi Da’i Dalam Program Televisi, Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2, (2).

Rustandi, Ridwan. (2018). Analisis Wacana Kritis Komodifikasi Da’I dalam Program Televisi. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi. 2, (2).

Sari, Wasvita. (2020). Fenomena Ekonomi Politik Komunikasi di Indonesia (Studi Kasus Komodifikasi Hijab dalam Iklan Hijab Fresh Body & Lotion Unilever). Jurnal Penelitian Pers dan Komunikasi Pembangunan. 24 (1).

Sudarsono, Budiman, Achmad, 2018, Komodifikasi Pekerja Media Dalam Industri Hiburan Televisi, Jurnal Oratio Directa, 1 (2).

Wardani, Kusuma, Mega, 2018, Komodifikasi Citra Perempuan Muslim dalam Dunia Fashion (Analisis Semiotika Tayangan Dua Hijab Trans 7, Muharrik – Jurnal Dakwah dan Sosial, 1, (1).

Watie, Setya, Dwi, Errika. (2011). Komunikasi dan Media Sosial (Communication and Social Media). The Messenger. 3, (1).

Wibowo, Ari. (2018). Kebebasan Berdakwah di Youtube: Suatu Analisis Pola Partisipasi Media. Mawa’izh: Jurnal Dakwah dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan. 9, (2).

Wulandari, Sovia & Siregar, D, Erik. (2020). Kajian Semiotika Charles Sanders Pierce: Relasi Trikotomi (Ikon, Indkes dan Simbol) Dalam Cerpern Anak Mercusuar Karya Mashidar Zainal. Titian: Jurnal Ilmu Komunikasi. 4, (1).

Zaman, Badrus, Roja, Akhmad, and Assarwani, Muqaddam, Mahin, 2021, Habib Husein Jafar Al-Hadar’s Da’wa Content Commodification on Youtube (The Peity Expression and New Discourse in Religiousness Contestation in the Contemporary Era, Kominika: Jurnal dakwah dan Komunikasi, 15, (1).

Zulkarnaini, 2015, Dakwah Islam Di Era Modern, Jurnal Risalah, 26, (3).




DOI: https://doi.org/10.15575/tabligh.v7i2.24829

Refbacks

  • There are currently no refbacks.