Logika Desain Pesan pada Konten Dakwah Akun Instagram @cerita.jarrah


Witriani Siti Safarina(1*), Aep Wahyudin(2), Nase Nase(3)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determ; a) expressive logic in messages on the da'wah content of the @cerita.jarrah Instagram account, b) conventional logic in messages on the da'wah content of the @cerita.jarrah Instagram account, c) rhetorical logic in messages on the da'wah content of the @cerita.jarrah Instagram account. The research method used is descriptive qualitative method, which includes observation, interview, and document analysis. The theory used is the theory of message design logic proposed by O'Keefe about different ways of thinking in shaping a message. The da'wah content on @cerita.jarrah displays the characteristics of expressive logic is designed with non-formal language and focusing on the emotional aspects and desires of the communicator. Meanwhile, conventional logic is the inclusion of Quranic verses, Hadith, or character quotes. Messages that use rhetorical logic are generally in the form of slogans and use cause and effect patterns.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. Q. (2019). Pengantar Ilmu Dakwah. Pasuruan: CV Penerbit Qiara Media.

Awanda, V. S. (2021). Logika Desain Pesan Dakwah pada Konten Akun Instagram @saridezra, jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam, Dakwah dan Ilmu Komunikasi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.

Chanifah. (2019). Produksi Logika Desain Pesan pada Akun Instagram Selebgram dalam Menciptakan Konten Life Style, jurusan Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta.

Diskominfo. (2020). Memaksimalkan Penggunaan Media Sosial Dalam Lembaga Pemerintah. Jakarta: Direktorat Jenderal Informasi dan Komunikasi Publik, Kementerian Komunikasi dan Informatika.

Fakhruraji, M. (2011). Islam Digital: Ekspresi Islam di Internet. Bandung: Sajjad Publishing.

Harahap. (2020). Penelitian Kualitatif. Medan: Wal Ashri Publishing. Hikmawati, F. (2020). Metodologi Penelitian. Depok: Rajawali Pers.

Ismail, N. dkk. (2018). Pesan Dakwah tentang Nikah di Media Sosial Instagram dalam Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 3 (1), 22-45.

Littlejohn, S. W. & Karen. (2011). Theoris of Human Communication. Long Grove Amerika: Waveland Press.

Morissan. (2013). Teori Komunikasi Individu hingga Massa. Jakarta: Kencana. Permana, D. A. & Alfian. (2020). Strategi Pengelolaan Pesan Dakwah Kepada

Mad’u dalam Film “Guru-guru Gokil” dalam Jurnal Al-Din: Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 8 (1).

Rabbani, A. (2020). Pengertian Pesan, Unsur, Proses Pengiriman, dan Jenisnya, diakses 17 Maret 2024, dari https://www.sosial79.com/2020 /08/pengertian- pesan-unsurproses.html?m=1.

Rahayu, F. S. (2022). Perlunya konten dakwah di Media sosial, diakses 20 Maret 2024, dari https://fpscs.uii.ac.id/blog/2022/08/18/media-sosial-media-dakwah/

Ridwan, A. (2022). Filsafat dan Etika Dakwah. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Ridwan, A. (2011). Ragam Khitobah Ta’tsiriyah; Sebuah Telaah Ontologis dalam

Jurnal Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 5 (17), 197-232.

Rustandi, R. (2022). The tabligh language of the millenial generation in social media: Analysis of popular Islamic account framing dalam Jurnal Ilmu Dakwah, 42 (1), 1-21.

Salam, A. A. dkk. (2021). Media Sosial Penyampai Pesan Dakwah di Era Digital.

Parepare: IAIN Parepare Nusantara Press.

Sobur, A. (2014). Ensiklopedia Komunikasi A-I. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Vardiansyah, D. (2004). Pengantar Ilmu Komunikasi. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Wahyudin, A. (2012). Efisteme Dakwatologi Komunikasi (Menakar Komunikasi Islam dalam Epsitemologi Triangular Relationship), dalam Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 6 (2). doi: 10.15575/idajhs.v6i2.334.




DOI: https://doi.org/10.15575/tabligh.v8i2.34938

Refbacks

  • There are currently no refbacks.