Strategi Kreatif Film Maker Muslim dalam Mengemas Konten Dakwah Melalui Film Islami Cerita Hijrahku


Siti Sinta Fauziah(1*), Agus Ahmad Safei(2), Tata Sukayat(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the creative strategy of Muslim Film Maker in packaging da'wah content based on the person dimension, process dimension, and press dimension through the Islamic film Cerita Hijrahku. The research method uses descriptive method, which is a method of conducting research that produces descriptive data. This study shows that in the film Cerita Hijrahku there is a concept of developing creativity in packaging da'wah content which includes 4 dimensions of creativity. First, the Person dimension in the main initiator of the production of the film Cerita Hijrahku is the producer. Second, in the process dimension Muslim Film Maker does not have a regular meeting schedule. Third, in the press dimension, Muslim Maker Films have an internal drive. Fourth, the product dimension resulting from the arrangement of creativity is in the form of a full video of the film Cerita Hijrahku.

Full Text:

PDF

References


B, Syamsuddin. (2016). Pengantar sosiologi dakwah. Jakarta : Kencana.

Al Hadar, H. J. (2021). Tuhan ada di hatimu (Cetakan ke-8). PT. Mizan Publika.

Arifuddin, A. F. P. (n.d.). Film sebagai media dakwah Islam. Jurnal Aqlam, 2(2).

Aziz, M. A. (2004). Ilmu dakwah edisi revisi. Prenada Media.

David, F. R. (2012). Manajemen strategi konsep. Salemba Empat.

Effendi, O. U. (2011). Teori dan praktek ilmu komunikasi. PT. Remaja Rosdakarya.

Fachruddin, A. (2015). Cara kreatif memproduksi program televisi. CV Andi Offset.

Faiqah, F., dkk. (2016). Youtube sebagai sarana komunikasi bagi komunitas Makassarvidgram. Jurnal Komunikasi Kareba, 5(1).

Fatmawati. (2012). Da’i muda pilihan (DMP) ANTV dalam perspektif dakwah. Jurnal Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 6(1).

Hamka. (n.d.). Tafsir Al-Azhar jilid 5. Pustaka Nasional PTE LTD.

Harismunandar. (n.d.). Manajemen strategis berdasarkan konsep Fred R. David. Retrieved from http://harismunandar.com/manajemen-strategis-berdasarkan-konsep-fred-r-david/

Harahap, R., dkk. (2017). Manajemen produksi. Pusat Pengembangan Perfilman.

Hadi, S. (n.d.). Model manajemen strategi dakwah di era kontemporer. Jurnal Al-Hikmah, 17(2).

Hidayat, D. N. (2003). Paradigma dan metodologi penelitian sosial empiric klasik. Departemen Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Indonesia.

Ilaihi, W. (2010). Komunikasi dakwah. PT. Remaja Rosdakarya.

Ishak, S. (2015). Dakwah sambil ngenet. PT Elex Media Komputindo.

Katadata. (2020). Jumlah pengguna internet di Indonesia capai 196,7 juta. Retrieved from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/11/11/jumlah-pengguna-internet-di-indonesia-capai-1967-juta

Mabruri, A. K. N. (2013). Manajemen produksi program acara televisi format acara drama. PT. Grasindo.

Moleong, L. J. (2000). Metodologi penelitian kualitatif. Remaja Rosda Karya.

Morissan. (2018). Manajemen media penyiaran: Strategi mengelola radio & televisi (Edisi revisi). Kencana.

Nasrullah, R. (2013). Cyber media. Idea Press Yogyakarta.

Ningsih, M. K., & Fatmawati. (2020). Strategi komunikasi gerakan mukena bersih (GMB) dalam rekrutmen relawan. Jurnal Al-Tsiqoh (Dakwah dan Ekonomi), 5(2).

Nurmala, M., dkk. (n.d.). Proses kreatif Ubiet dalam mengembangkan puisi Senja di pelabuhan kecil. Jurnal Ilmiah Seni Budaya, 5(2).

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluative methods (3rd ed.). SAGE Publications.

Rohimi, P. (n.d.). Keragaman Islam dalam film Indonesia bertema Islam. Jurnal Dakwah, XVI(2).

Rusyad, D. (2020). Ilmu dakwah: Suatu pengantar. abQarie Press.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Syah, H. (n.d.). Dakwah dalam film Islam di Indonesia (antara idealisme dakwah dan komodifikasi agama). Jurnal Dakwah, XIV(2).

Umar, H. (2008). Strategic management in action. PT Gramedia Pustaka Utama.




DOI: https://doi.org/10.15575/tabligh.v6i4.22801

Refbacks

  • There are currently no refbacks.