Dakwah Melalui Poster Media Sosial Instagram


M. Awaludin(1*), Chatib Saefullah(2), Tata Sukayat(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper aims to determine the presentation of da'wah messages through graphic design associated with its elements and the interpretation of da'wah messages distributed through the @jendelamuslim.id account poster. The method used in this study is a descriptive method which intends to make an explanation of the events that occurred. Descriptive research has the aim of creating a structured, objective and accurate explanation of the phenomena and characteristics of a particular society or group. Research shows that almost all of @jendelamuslim.id contains elements of graphic design including: line, shape, texture, dark and light, size, color, typography, and has the principle of visual communication: balance and unity. Da'wah messages contained in the @jendelamuslim.id Instagram account are messages that contain messages of faith, worship, and morals.

Full Text:

PDF

References


Anggraini, L., & Kirana, N. (2013). Desain komunikasi visual: Dasar-dasar panduan untuk pemula. Bandung: Nuansa Cendekia.

AS Enjang, & Aliyudin. (2009). Dasar-dasar ilmu dakwah. Bandung: Widya Padjajaran.

Bungin, B. (2011). Penelitian kualitatif. Jakarta: Kencana Predana Media Group.

Cenadi, C. S. (2000). Peranan desain kemasan dalam dunia pemasaran. Nirmana, 2(1), 92–103.

Ernawat. (2019). Analisis tanda pada karya desain komunikasi visual. Art and Design Journal, 2(1), 27–34.

Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2019). Panduan karya tulis ilmiah (penulisan skripsi dan makalah jurnal ilmiah). Bandung.

Hendratman, H. (2010). Tips and tricks computer graphic design. Bandung: Informatika.

Imampuro, R. (1989). Mengungkap dakwah K.H. Ahmad Dahlan dan K.H. MTs Hasyim Asy'ari Kalipucang Wetan Welahan Jepara. Semarang: Badan Penerbitan Fakultas Dakwah IAIN Walisongo.

Isabellita. (2018). Model penyajian pesan dakwah melalui media sosial Instagram: Analisis isi pesan dakwah pada desain grafis akun official @kartun.muslimah (Skripsi). Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Kusrianto, A. (2007). Pengantar desain komunikasi visual. Yogyakarta: Andi.

Mulyana, D. (2008). Ilmu komunikasi: Suatu pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Moeloeng, L. J. (2007). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Rosdakarya.

Morissan. (2013). Teori komunikasi: Individu hingga massa. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Pamungkas, M. I. (2012). Akhlaq Muslim modern membangun karakter generasi muda. Bandung: Marja.

Pujiriyanto. (2005). Desain grafis komputer teori grafis komputer. Yogyakarta: Andi.

Ridwan, A. (2009). Monologika: Retorika untuk tabligh Islam. Jurnal Ilmu Dakwah, 4(14).

Rohman, R. A. (2009). Menjaga akidah dan akhlak. Solo: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Rustan, S. (2009). Mendesain logo. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Shihab, M. Q. (1997). Membumikan Al-Qur’an: Peran dan fungsi Al-Qur’an dalam kehidupan masyarakat. Bandung: Mizan.

Suryabrata, S. (2012). Metodologi penelitian. Jakarta: Rajawali Pers.

Tinarbuko, S. (2003). Semiotika: Analisis tanda pada karya desain komunikasi visual. Nirmana, 5(1).

Wijaya, P. Y. (1999). Tipografi dalam desain komunikasi visual. Nirmana, 1(1).

Ya’qub, H. (1981). Publisistik: Teknik berdakwah dan leadership. Bandung: CV Diponegoro.

Yulius, Y. (2016). Peranan desain komunikasi visual sebagai pendukung media promosi kesehatan. Jurnal Seni Desain Dan Budaya, 1(2).

Zaidan, A. K. (1983). Dasar-dasar ilmu dakwah. Jakarta: Media Dakwah.




DOI: https://doi.org/10.15575/tabligh.v6i4.18397

Refbacks

  • There are currently no refbacks.