http://202.70.136.179/ http://103.88.229.68/pisang/ http://202.28.24.203/ http://203.162.246.123/ http://103.134.17.25/free/ https://storage.googleapis.com/sangpisang/index.html
Muhadharah Sebagai Media Membangun Kompetensi Mubaligh | Fakhira | Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam

Muhadharah Sebagai Media Membangun Kompetensi Mubaligh


Nadiya Nadha Fakhira(1*), Siti Sumijaty(2), Rojudin Rojudin(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to find out how skills, knowledge and expertise regarding muhadharah are held at the Al-Ihsan Cibiru Hilir Bandung Islamic Boarding School as a medium for building missionary competence. This research uses the Rhetoric theory of Marcus Tulius Cicero. The research method used is a qualitative research method. The results of this research concluded that in the skills stage the students in muhadharah activities displayed their respective styles and characteristics in tabligh. In the knowledge stage, muhadharah has an impact on increasing the faith of the students, getting to know each other and strengthening ties in the dormitory environment. And finally, in the skills stage, muhadharah provides students with various skills such as expertise in the field of material, communication skills, rhetorical skills, and most importantly, skills in reading or understanding mustami'.

Full Text:

PDF

References


Afrizal, D. (2018). Implementasi Kegiatan Muhadoroh Dalam Menumbuhkan Life Skill Siswa SMK Muhammadiyah 2 Gresik. Jurnal TAMADDUN - FAI UMG, 39.

Agha, A. M. (2023). Lancar Public Speaking. Yogyakarta: Checklist.

Ali, M. (1995). Lembaga-Lembaga Islam di Indonesia. Jakarta: Grafindo Persada.

Ardianto, E. (2007). Filsafat Ilmu Komunikasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Berliani, A. A. (2017). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakulikuler Muhadharah Untuk

Mengembangkan Kemampuan Public Speaking Siswa Di SMP Al Islam Kartasura Sukoharjo Tahun Pelajaran 2016/2017. Skripsi, 21-22.

Dalyono. (2005). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Dhofier, Z. (1983). Tradisi Pesantren: Studi tentang Pandangan Hidup Kyai. Jakarta: LP3S.

Edwards, W. (2010). Motor Learning and Control; From Theory to Practice. California: Sacramento.

Ghazali, M. B. (2001). Pendidikan Pesantren Berwawasan Lingkungan: Kasus Pondok Pesantren An-Nuqayah Guluk-Guluk Sumenep, Madura. Jakarta: Pedoman Ilmu.

Hidayatun, M. (2018). Manajemen pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Junaedi, J. (2012). Minat dan Bakat Mahasiswa Dakwah Pada Kegiatan Khithabah. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 127.

Kencana, W. N. (2011). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Reneka Cipta.

Marzuqi, I. (2019). Keterampilan Berbicara. Surabaya: CV Istana.

Mastuhu. (1994). Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren: Suatu Kajian tentang Unsur dan Nilai Sistem Pendidikan Pesantren. Jakarta: INIS.

Modi, L. S. (2019). Pembelajaran Keterampilan menulis. Academia, 1.

Mufid, M. (2010). Etika dan Filsafat Komunikasi. Jakarta: Kencana.

Mujahidin, I. (2021). Peran Pondok Pesantren Sebagai Lembaga Pengembangan Dakwah. Syiar: Jurnal Konunikasi dan Penyiaran Islam, 36-37.

Munawir. (2023). Muhadharah Sebagai Training Public Speaking Santri (Kajian Pengaruh Muhadharah Terhadap Kemampuan Berpdato Santri di Kabilah Thalibul Jihad Bireueun). Jurnal An-Nasyr, 76.

Mushlihin. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurlatifah, N. (2015). Implementasi Muhadharah Dalam Melatih Keterampilan Berpidato Bahasa Arab. Doctoral Dissertasion, 22.

Pane, G. S. (2023). Program Muhadharah dan Kemanpuan Public Speaking Mahasantri (Studi Pada Mahad Al-Jamiah UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan). Al-Jamahiria : Jurnal Komunikasi dan Dakwah Islam, 140.

Ridwan, A. (2011). Ragam Khitobah Ta'tsiriyah; Sebuah Telaah Ontologis. Jurnal Ilmu Dakwah, 212.

Ridwan, A. (2011). Ragam Khitobah Ta'tsiriyah; Sebuah Telaah Ontologis. Jurnal Ilmu Dakwah, 208.

Rijal, S. (2022). RETORIKA: Teori dan Praktik Keterampilan Berbicara. Samarinda: Mulawarman University Press.

Rodgers, C. (2002). Defining Reflection: Another Look at John Dewey and Reflective Thinking. Teachers College Record, 845.

Rumpoko, H. (2012). Panduan Pidato Luar Biasa . Yogyakarta: Mega Books.

Sambas, S. (2009). Dimensi Ilmu Dakwah. Bandung: Widya Padjajaran.

Santoso, E. (2021). Starategi Estrakulikuler Muhadharah dalam Melatih Kemampuan Public Speaking Siswa MI . Naturalistic; Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pengembangan, 102-1039.

Sapitra, D. (2022). Manajemen Muhadharah Untuk Meningkatkan Kualitas Santri Dalam Berdakwah Di Pondok Pesantren Modern Al-Hidayah Kota Jambi. Qaulan Baligha : Jurnal Ilmu Manajemen Dakwah, 31.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kulaitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Sutrisno, I. (2014). Kajian Retorika Untuk Pengembangan Pengetahuan dan Ketrampilan Berpidato. Jurnal Ilmu Komunikasi, 75.

Usman. (2002). Konteks Implementasi Berbasis Kurikulum. Bandung: CV Sinar Baru.




DOI: https://doi.org/10.15575/tabligh.v9i1.37487

Refbacks

  • There are currently no refbacks.