Pengembangan lkm berbasis inquiry untuk mengoptimalkan kemampuan penalaran adaptif

Yenni Yenni, Eka Rachma Kurniasi

Abstract


Kemampuan penalaran adaptif adalah salah satu unsur penting dalam menunjang keberhasilan mahasiswa untuk mencapai hasil belajar maksimal pada mata kuliah teori bilangan. Unsur ini berperan untuk meningkatkan kemampuan mahasiswa dalam memberikan alasan atau bukti terhadap kebenaran suatu pernyataan, menarik kesimpulan dari suatu pernyataan dan memeriksa kesahihan suatu argument. Agar dapat mengoptimalkan kemampuan ini, peneliti menyusun lembar kerja mahasiswa(LKM) berbasis Inquiry. LKM yang dilengkapi dengan langkah langkah Inquiry membuat mahasiswa aktiv berlatih mengikuti perintah dan urutan yang tertera pada LKM. Dengan sering berlatih mengisi LKM dan kewajiban mengkomunikasin hasil, kemampuan adaptif mahasiswa dapat terlatih dan pada akhirnya membantu mahasiswa meraih hasil maksimal pada belajar teori bilangan

Development of inquiry-based student worksheets to optimize adaptive reasoning abilities

The aim of this study is to produce Student Worksheets that can optimizing the ability of adaptive reasoning. The method used is development research. Adaptive reasoning ability is the focus of research because it is one of the important elements in supporting students' success in achieving maximum learning outcomes in number theory courses. This element has a role to improve the ability of students to provide reasons or evidence of the truth of a statement, draw conclusions from a statement and examine the validity of an argument. In order to optimizing this ability, researchers compiled Inquiry-based student worksheets. Student worksheet that are equipped with Inquiry steps make active students practice following the orders and sequences listed on the student worksheet. By often practicing questions that are indicators of adaptive reasoning, filling in student worksheets and the obligation to communicate results, adaptive abilities of students can be trained and ultimately help students achieve maximum results in learning number theory. Thus, number theory student worksheets compiled with inquiry are effective in optimizing adaptive reasoning abilities


Keywords


Penalaran Adaptif

References


Goos, M. (2004). Learning Mathematics in a Classroom Community of Inquiry. Jurnal for research in Mathematics Education, 35 (4), 258-291.

Khomsiatun Siti, Renawati Heri. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Penemuan Terimbing untuk Meningkatkan kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2 (1) , 92-106

Menezes, Canavarro, & Oliveira. (2012). Teacher Practice in Inquiry-Based Mathematics Classroom. Hellenic Mathematical Society, International Journal for Mathematics in Education. 4.

Pasini, Jackson M. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa Berbasis Masalah dan Proyrk Pada Matakuliah Analisis Data. Jurnal Pendidikan, 14 (2),.

Sudarwan Robert Edy, Retnawati Heri. (2015). Pengembangan Perangkat Assesment Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Geometrid dan Pengukuran SMP/MTs. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 2 (2), 251-261

Vajoczky, S. (2011). Inquiry Learning : Level, Dicipline, Class, Size, What Matters dalam International Journal for Schoolarship of Teaching and Learning [Online]. [http://www.georgia.southern.edu /ijsot

Yenni. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Statistika untuk Mengembangkan kamampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa Pendidikan anak Usia Dini pada Mata Kuliah Statistika. Journal of Mathematucs Education, Science & Teknology, 2 (1), 90-102

Zahro, dkk. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Fisika Dengan Menggunakan Strategi Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transfering, (REACT) brbasis Karakter Pada Pokok Bahasan Hukum Newton. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika,2 (1)

Zaini Ahmad, Marsigit (2014). Perbandingan keefektifan Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Matematika Realistik dan Konvensional ditinjau dari Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematik Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1 (2), 152-163




DOI: https://doi.org/10.15575/ja.v4i2.3201

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal Analisa has indexed by:

  
View My Stats

Mailing Address
3th Floor, Departement of Mathematics Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Handphone: +6285723885877/ +6281321122535
E-mail: jurnalanalisa@uinsgd.ac.id