INTENSITAS MUZAKKI DALAM MENYALURKAN ZAKAT MELALUI LEMBAGA AMIL ZAKAT RESMI JAWA BARAT


Azmi Fasa(1*)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to knowing the factors that affect muzakki in West Java to distribute zakat through the official amil zakat institutions. In this study, data were collected through questionnaires with convinince sampling. Respondents in this study are muzakki paying zakat through several LAZ in West Java namely: Rumah Zakat, DPUDT, Rumah Amal Salman, and LAZ Bina Muda. This research uses PLS-SEM analysis tool. The results of this study indicate a significant positive effect for attitudes, subjective norms, and perceive behavioral contro to intention of muzakki in distributing zakat through official LAZ. The model's ability to explain intention variables is 90.5%.

 

Keywords: attitude, subjective norms, perceptual behavior control, intention, muzakki,  the official Amil Zakat Institute


Full Text:

PDF

References


Aaker, D.A, Kumar, V. And Day, G.S., 2001, Marketing Research “(7th edition), New York, Wiley and Son Inc,

Ajzen, I, 1988, Attitudes, personality, and behavior, Chicago, Dorsey Press.

Ajzen, I., 1991, The theory of planned behavior, Journal of Organizational Behavior and Human Decisions Processes, 50, 179-211.

Ajzen, I., 2005, Attitudes, personality and behavior, New York. USA, Open University Press.

Azwar, S, 2013, Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya Ed. 2, Yogyakarta, Pustaka Pelajar.

Burhanudin, 2007, Theory of Planned Behavior : Aplikasi Pada Niat Konsumen untuk Berlangganan Surat Kabar Harian Kedaulatan Rakyat di Desa Donotirto, Kecamatan Kretek, Kabupaten Bantul, Universitas Janabadra Yogyakarta.

Chaplin, J. P., 1999, Kamus lengkap psikologi, Jakarta, PT. Raja Grafindo Persada.

Corsini, R., J., 2012, The dictionary of psychology, NewYork, Brunner-Routledge.

Dharmmesta, B.S., 1998, Theory of Planned Behavior dalam penelitian sikap, niat, dan perilaku konsumen, Kelola Gadjah Mada University, Bussiness Revisi Yogyakarta.

Ghozali, Imam & Hengky Latan, 2015, Partial Least Square: Konsep, Teknik, dan Aplikasi Menggunakan Program SmartPLS 3.0 ed 2. Badan Penerbit Universitas Diponogoro, Semarang.

Fishbein, M. S & Ajzen, I., 1975, Beliefs, attitude, intention, and behavior. Massachussets, Addison Wesley Publishing Company.

Hafidhuddin, Didin, 2002, Zakat dalam Perekonomian Modern, Jakarta, Gema Insani Press.

Hanna, Nessim, 2001, Consumer Behavior: An Applied Research, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Inc.

Hetanto, Widodo dan Kustiawan Teten, 2001, Akuntansi dan Manajemen Keuangan untuk Organisasi Pengelola Zakat, Bandung, Ass syamil Press dan grafika

Horton R. L., 1984, Buyer behavioral : a decision making approach, Ohio, A Bell & Howell Company.

Huda, Nurul dkk, 2015, Zakat Perspektif Mikro-Makro Pendekatan Riset, Jakarta, Prenada Media Group

Jumaizi dan Zainal A. Wijaya. 2011. Good Governance Badan Amil Zakat, Infak, dan Sedekah dan Dampaknya terhadap keputusan dan Loyalitas muzakki. Majalah Informatika Vol 2. No 3 September 2011

Jogiyanto, HM., 2008, Sistem Informasi Keprilakuan, Yogyakarta, Penerbit Andi.

Kotler, Philip, 2003, Manajemen Pemasaran, Jilid 1 dan 2. Jakarta, PT. Indeks Kelompok Gramedia

Kotler, Philip, Swee Hoon Ang, Siew Meng Leong, Chin Tiong Tan, 2003, Manajemen Pemasaran Sudut Pandnag Asia, Jakarta, Indeks.

Mahmudah, 2010, Pengantar Psikologi. Yogyakarta, Graha Indonesia.

Mukhlis. Ahmad dan Irfan Syauqi Beik. 2013. Analisa Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Kepatuhan Membayar Zakat: Studi Kasus Kabupaten Bogor. Jurnal Al-Muzara’ah Vol 1 No 1

Nadjat. Dadang Hilman. 2001. Identifikasi Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Muzakki dalam Mengeluarkan Zakat Mall melalui Lembaga Pengelola Zakat di Kota Bandung (Tesis). Bandung: ITB

Notoatmodjo, S, 2013, Pendidikan dan Perilaku Kesehatan, Jakarta, Rineka Cipta.

Nurhayati, Sri dan Wasilah, 2014, Akuntansi Syariah Di Indonesia, Jakarta, Penerbit Salemba Empat.

Ramdhani, N, 2008, Sikap dan Perilaku: Dinamika Psikologi Mengenai Perubahan Sikap dan Perilaku, Universitas Gajah Mada.

Rashid. Hafiz Majdi Abdul. 2010. Motivations of Paying Zakat on Income: Evidance From Malaysia. International Journal of Economics and Finance. Vol 2 No 3 August 2010

Sangadji, E.M. dan Sophiah, 2013, Perilaku Konsumen: Pendekatan Praktis Disertai : Himpunan Jurnal Penelitian. Yogyakarta, Penerbit Andi

Sarwono, Sarlito Wirawan, 2012, Psikologi Sosial Individu dan Teori-Teori Psikologi Sosial, Jakarta, Balas Pustaka.

Sarwono, S.W., 2009, Pengantar psikologi umum, Jakarta, Rajawali Pers.

Satrio. Eka dan Dodik Siswantoro. 2016. Analisis Faktor Pendapatan, Kepercayaan. dan Religiusitas dalam Mempengaruhi Minat Muzakki untuk Membayar Zakat Penghasilan Melalui LAZ. Simposium Nasional Akuntansi XIX.

Schiffman, L.G. & Kanuk, Lesley L., 2007, Consumer behavior, New Jersey, Perason Prestice Hall.

Sekaran Umar, 2011, Research Methods For Business ed. 4 Buku 1. Terjemahan Yon K, Jakarta, Salemba Empat.

Sudarsono, 1993, Kamus filsafat dan psikologi, Jakarta, Rineka Cipta.

Surhayat, Yayat, 2009, Hubungan Antara Sikap, Minat, dan Perilaku Manusia, UNISMA BEKASI

Tjahjono, Heru Kunianto, 2005, Kajian Niat Mahasiswa Manajemen Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Untuk Menjadi Wirausaha, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Umar, Husein, 2003, Metode Riset Akuntansi Terapan, Jakarta, Ghalia Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.15575/aksy.v2i2.9793

Refbacks

  • There are currently no refbacks.