Optimalisasi Media Sosial Untuk Mendukung Strategi Pemasaran: Kelompok Usaha Bersama (KUB) Keripik Rumpies di Samarinda
Abstract
Abstrak
Digital marketing atau penggunaan media sosial sebagai pemasaran memiliki peranan cukup besar dalam kehidupan. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk melaksanakan strategi pengoptimalan media sosial sebagai pendukung pemasaran pada produk Keripik Rumpies di Samarinda. Keripik Rumpies merupakan produk dari Kelompok Usaha Bersama (KUB) yang sebelumnya masih menggunakan metode konvensional untuk memasarkan produknya dikarenakan kurangnya pemahaman terhadap teknologi digital khususnya media sosial untuk pemasaran. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Participatory Action Research (PAR) dimana kegiatan yang dilakukan berupa pendampingan secara langsung dengan masyarakat Kelompok Usaha Bersama (KUB) Keripik Rumpies di Samarinda. Dari penelitian ini ditemukan adanya peningkatan penjualan sebagai hasil dari pengoptimalan media sosial untuk mendukung strategi pemasaran pada KUB Keripik Rumpies di Samarinda. Adanya pemanfaatan media sosial dalam strategi pemasaran sangat berpengaruh dan meningkatkan jumlah impresi dari pelanggan melalui beberapa platform media sosial yang digunakan.
Kata kunci : Kelompok Usaha Bersama, Media Sosial, Pemasaran Digital
Abstract
Digital marketing or the use of social media as marketing has a fairly large role in life. This study was conducted with the aim of implementing a social media optimization strategy as a marketing supporter for Keripik Rumpies products in Samarinda. Keripik Rumpies is a product of the Joint Business Group (KUB) which previously still used conventional methods to market its products due to a lack of understanding of digital technology, especially social media for marketing. The method used in this study is Participatory Action Research (PAR) where the activities carried out are in the form of direct assistance to the community of the Keripik Rumpies Joint Business Group (KUB) in Samarinda. From this study, it was found that there was an increase in sales as a result of optimizing social media to support the marketing strategy at the Keripik Rumpies KUB in Samarinda. The use of social media in marketing strategies is very influential and increases the number of impressions from customers through several social media platforms used.
Keywords: Joint Business Group, Social Media, Digital Marketing
References
Abidin Achmad, Z., Zendo Azhari, T., Naufal Esfandiar, W., Nuryaningrum, N., Farah Dhilah Syifana, A., & Cahyaningrum, I. (2020). Pemanfaatan Media Sosial dalam Pemasaran Produk UMKM di Kelurahan Sidokumpul, Kabupaten Gresik. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1), 17–31. https://doi.org/10.15642/jik.2020.10.1.17-31
Ageng, D., Nurul, S., Sari, I., Auhaina, I., Diana, K., Sari, E., Sakhara, I., Kustiningsih, N., Akuntansi, J., Tinggi, S., & Mahardhika, I. E. (2020). Optimalisasi Media Sosial Terhadap Pemasaran Di Usaha Mikro Kecil Menengah. Equilibrium: Jurnal Ekonomi-Manajemen-Akuntansi, 16(1), 37–46.
Alimuddin, M. (2023). Strategi Peningkatan Pemasaran Melalui Digital Marketing Pada The Clean Solution Makassar. SEIKO: Journal of Management & Business, 6(1), 962–969. https://doi.org/10.37531/sejaman.v6i1.3096
Anggraini, N. P. N., Rustiarini, N. W., & Satwam, I. K. S. B. (2022). Optimalisasi Pemasaran Digital Berbasis Media Sosial Untuk Meningkatkan Penjualan Umkm. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(6), 4888. https://doi.org/10.31764/jmm.v6i6.11216
Fachmy, R. N., Barkah, C. S., Herawaty, T., & Aulina, L. (2021). Strategi Optimalisasi Media Sosial Melalui Konten Humor dalam Peningkatan Penjualan Produk UMKM Di Tengah Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Pada Toko Sikece). JEMMA (Journal of Economic, Management and Accounting), 4(2), 183. https://doi.org/10.35914/jemma.v4i2.784
Fadhilah, F., Satyanegara, D., & Pertiwi, W. N. B. (2023). Optimalisasi Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial bagi UMKM Kopi Dadaman Desa Citaman Banten. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Universitas Al Azhar Indonesia, 6(1), 13. https://doi.org/10.36722/jpm.v6i1.2268
Lubis, K. S., Edi Winata, & Ade Rahma Ayu Siregar. (2024). Pengembangan Usaha Melalui Kelompok Usaha Bersama (KUB)Produsen Tape Di Medan Tuntungan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Akademisi, 1(1), 34–41. https://doi.org/10.54099/jpma.v1i1.85
Putri, R. A., & Sembiring, S. B. (2021). Implementasi Aplikasi Desktop Publishing untuk Desain Flyer dan Kartu Nama dengan Metode Participatory Action Research (PAR). Jurnal IPTEK Bagi Masyarakat, 1(1), 1–7.
Putri, S. I., Lusianingrum, F. P. W., & Winadi, A. I. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Untuk Optimalisasi Pemasaran Desa Wisata. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(4), 3139. https://doi.org/10.31764/jmm.v6i4.9444
Rindyah, H. (2017). Konsep Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Dalam Menjaga Keseimbangan Lingkungan Sekitar Hutan Ekonomi Lingkungan. Ilmiah Ilmu Pemerintahan, vol 3 No 2, 99–107.
Robiandi, F., Saatrawan, F. D., & Shoodiqin, D. M. (2021). Sosialisasi Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Dan Branding Produk Pada Umkm Food Street Prapatan Kelurahan Telaga Sari Balikpapan. SEPAKAT: Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 1–5. https://journal.itk.ac.id/index.php/sepakat/article/view/521
Safitri, Y., Effendi, A., & Tarohman, R. F. (2024). Penyuluhan Optimalisasi Media Sosial untuk Pemasaran Produk UMKM Halal Food di Karanganyar 2023. 6, 401–410. https://doi.org/10.36407/berdaya.v6i3.937
Taradiva Adisty, & Rusdi Hidayat Nugroho. (2023). Strategi Optimalisasi Digital Marketing Sebagai Media Pemasaran Pada Bisnis Bakery. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 97–109. https://doi.org/10.30640/abdimas45.v2i1.1319
Widagdo, H., & Lestari, R. B. (2023). Optimalisasi Kinerja UMKM Melalui Pemanfaatan Media Sosial. Forum Bisnis Dan KewirausahaanJurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis Universitas Multi Data Palembang, 12(2), 1–10.
Wulan, Y. C., Ati, N. U., & Widodo, R. P. (2019). Implementasi Kebijakan Penanggulangan Kemiskinan Melalui Program Pemberdayaan Ekonomi Kelompok Usaha Bersama (KUBE) (Studi Tentang Program Pemberdayaan Ekonomi Kelompok Usaha Bersama (KUBE) di Kelurahan Pakistaji Kecamatan Wonoasih Kota Probolinggo, Jawa . Jurnal Respon Publik, 13(4), 104–109.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Eva Kartika Maharani Nuru Sakinah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open Access
Journal Al-Khidmat is a national peer-reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of Community Engagement.
This journal provides immediate open access to its content that making research published in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply the article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published.Â
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.