Desain Dakwah Ustadz Hanan Attaki melalui Media Sosial Instagram @ayah_amanah
DOI:
https://doi.org/10.15575/anida.v24i1.34626Keywords:
Da'wah design, instagram, Hanan Attaki, millennial.Abstract
References
Abzar, M. (2015). Strategi Dakwah Masa Kini (Beberapa Langkah Strategis Pemecahan Problematika Dakwah), Lentera, 17(1), 37–52. https://doi.org/10.52593/mtq.02.1.04.
Al-Bayanuni, A. A. (1995). Al-Madkhal Ila Ilmi Ad-Da’wah. 3 ed. Beirut: Ar-Risalah.
Andriani, A. D. (2023). Dakwah Virtual : Internet sebagai Reaktualisasi Sistem Komunikasi Dakwah di Era Digital, Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 23 (2), 175–188. https://doi.org/10.15575/anida.v23i2.29299.
Deslima, Y. D. (2020). Pemanfaatan Instagram Sebagai media Dakwah Bagi mahasiswa Komunikasi dan Penyiaran Islam UIN Raden Intan Lampung, At-Tabsyir: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 7(1). https://doi.org/10.21043/at-tabsyir.v7i1.7151.
Dulwahab, E. (2010). Dakwah Di Era Konvergensi Media, Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 5(16), 19-34. DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v5i16.353.
Fatoni, U., & Rais, A. H. (2018). Pengelolaan Kesan Da’i dalam Kegiatan Dakwah Pemuda Hijrah, Komunika: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 12(2), 211-222. DOI: https://doi.org/10.24090/komunika.v12i2.1342.
Handaru, B. I. W. (2021). Tantangan Agama di Era Globalisasi: Analisis Strategi Komunikasi, Karakteristik dan Materi Dakwah, El Madani : Jurnal Dakwah dan Komunikasi Islam, 2(01), 1–24. https://doi.org/10.53678/elmadani.v2i01.188.
Husain, A. (2020). Dakwah Islamiyah dan Tantangannya di Era Digital, Al-Muqkidz: Jurnal Kajian Keislaman, 8(1), DOI:10.52802/AMK.V8I1.190.
Ishanan. (2017). Dakwah di Era Cyberculture: Peluang dan Tantangan, Komunike, 11(2), 91-104. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/komunike/article/view/1288/664.
Isnaini, A. N. (2018). Efektivitas Media Dakwah pada Followers Akun Instagram @Nunuzoo di Kalangan Mahasiswa UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Jafar, I., & Amrullah, M. N. (2018). Bentuk-Bentuk Pesan Dakwah dalam Kajian Al-Qur ’ an, Jurnal Komunikasi Islam, 8(1), 41-66. DOI: https://doi.org/10.15642/jki.2018.8.1.41-66.
Kamila, N. A. (2023). Stategi Komunikasi Ustadz Hanan Attaki dalam Berdakwah di Channel Youtube dengan Tema “Muslim Gaul, Emang Ada?â€, Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 1733-1740.
Moleong, L. J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nisa, R. L., Fitri, A. A., Abdurrazaq, M. N., & Sulistyani, A. (2023). Peran Akun Instagram Ustadz Hanan Attaki Dan Efektivitasnya Sebagai Media Dakwah Ditinjau Dari Teori Jarum Hipodermik, Journal of Islamic Studies, 1(2), 198–213. https://doi.org/10.61341/jis/v1i2.017
Parhan, M., & Alifa, S. (2020). Analisis Metode Baru Dakwah Hanan Attaki Di Era Konvergensi Media (Studi Deskriptif Pada Akun Instagram @hanan _ attaki), Komunida: Media Komunikasi dan Dakwah, 10(2), 175–196.
https://doi.org/10.35905/komunida.v7i2.http.
Parhan, Muhammad, dkk. (2020). Analisis Metode Baru Dakwah Hanan Attaki di Era Konvergensi Media, Komunida: Media Komunikasi dan Dakwah, 10(2). 189-211. https://doi.org/10.35905/komunida.v10i02.1515.
Prianto, A. T. (2023). Komunikasi Dakwah Berbasis Multikultural dalam Perspektif Al-Qur’an, Bil Hikmah: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 1(1), 193–210. https://doi.org/10.55372/bilhikmahjkpi.v1i1.15.
Puspito, I. D., & Azhima, N. (2024). Dakwah Digital Untuk Generasi Millenial, Tabayyun, 4(2), 1–10. https://doi.org/10.61519/tby.v4i2.50.
Rahmatullah, R. (2016). Analisis Penerapan Metode Dakwah Berdasarkan Karakteristik Mad’u dalam Aktivitas Dakwah, Jurnal Mimbar: Media Intelektual Muslim dan Bimbingan Rohani, 2(1), 55–71. https://doi.org/10.47435/mimbar.v2i1.286.
Rizqy, M., Zachani, N. S. A., Fajri, S., & Suryandari, M. (2023). Pengaruh Media Teknologi Informasi Modern Terhadap Aktivitas Dakwah di Era Revolusi Industri 4.0, Aladalah: Jurnal Politik, Sosial, Hukum dan Humaniora, 1(1), 22–42. DOI: https://doi.org/10.59246/aladalah.v1i1.146.
Rosidi, et. al. (2023). Strategi dan Implementasi Komunikasi Dakwah Persuasif di Komunitas Punk Hijrah Bandar Lampung, Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 23(1), 21–36. https://doi.org/10.15575/anida.v23i1.22698.
Rosmalina, A. (2022). Sosial Digital Literacy Da ’ Wah On T He Behavior Of The Millenial Generation In Social Media, Orasi: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 13(1), 64–77. https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/orasi/article/view/10443/4554.
Rumata, F. ’Arif, Iqbal, M., & Asman, A. (2021). Dakwah digital sebagai sarana peningkatan pemahaman moderasi beragama dikalangan pemuda, Jurnal Ilmu Dakwah, 41(2), 172–183. https://doi.org/10.21580/jid.v41.2.9421.
Rustandi, R., & Hendrawan, A. (2022). Konstruksi Simbolik Mubaligh Pop pada Film Sang Pencerah, Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 22(1), 22-44. DOI :10.15575/anida.v22i1.18474.
Sadly, E. (2018). Manajemen Dakwah Media Sosial: Telaah Terhadap Perkembangan Metode Dakwah Islam, Jurnal Riset Manajemen & Bisnis (JRMB), 3(2), 44. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/JRMB/article/view/902.
Salam, A., Amin, M., & Tajibu, K. (2020). Dakwah melalui Youtube (Analisis Pesan Dakwah Ustadz Hanan Attaki), Jurnal Washiyah: Jurnal Kajian Dakwah dan Komunikasi, 5(3), 653–665. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/washiyah/article/view/16233.
Sikumbang, K., Ramadhina, W., Yani, E. R., Arika, D., Hayati, N., Hasibuan, N. A., & Permana, B. G. (2024). Peranan Media Sosial Instagram terhadap Interaksi Sosial dan Etika pada Generasi Z, Journal on Education, 6(2), 11029–11037. https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.4888.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alphabet
Syamsudin, K., & Rustandi, R. (2023). Model Dakwah Kolaboratif Pemuda Persatuan Islam di Kampung Bantarpanjang Pulau Nusakambangan, Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 23(2), 91–110. https://doi.org/10.15575/anida.v23i2.25826.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish articles in Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).