Objektivitas Pemberitaan Insiden Ejekan Asnawi Mangkualam Pada Situs Indosport.com


Agung Kadarusman Mita Jaya(1), Dadan Suherdiana(2*), Prita Priantini Nur Chidayah(3)

(1) Jurusan Ilmu Komunikasi Jurnalistik Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the application of the principle of factuality and the principle of impartiality to the news regarding the incident of mockery of Asnawi Mangkualam published by indosport.com. This study uses a descriptive content analysis method with a qualitative approach which is implemented using the concept of objectivity from Jurgen Westershal where objectivity is divided into factuality and impartiality. while the data collection is done by means of documentation studies and literature studies of the news under study. Based on the results of this study, of the nine news articles studied, two news items did not meet the element of factuality, besides that there were two news stories that did not meet the element of impartiality

Keywords


Objektivitas; Media Olahraga; Indosport

Full Text:

PDF

References


Aditya, Lucas (2011). Faktualitas Berita Dalam Laporan Utama di Majalah Berita Mingguan “Tempo” (Studi Analisis Isi Faktualias Berita Dalam Laporan Utama di Majalah Berita Mingguan Tempo periode 1 Mei- 31 Juli 2010). Universitas Atma Jaya Yogyakarta.

Aisyah, Dian., Suherdiana., Dadan & Fakhruroji., Moch. (2019). Objektivitas Pemberitaan Aksi Bela Islam 212 Pada Media Online Detik.com. Jurnal Ilmu Jurnalistik Vol.2 No.2 (2019) 39-64.

Anto (ed), dkk. (2007). Meretas Jurnalisme Damai di Aceh: Kisah Reintegrasi Damai dari Lapangan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Assegaf, Djafar H. (1991). Jurnalistik Masa Kini. Jakarata: Gahila Indonesia.

Boer, Kheyene Molekandella, Pratiwi, Mutia Rahmi & Muna, Nalal. (2020). Analisis Framing Pemberitaan Generasi Milenial dan Pemerintah Terkait Covid-19 di Media Online. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi Volume Volume 4 Nomor 1 (2020) 85-104

Bungin, Burhan. (2011). Metode Penelitian Sosial. Surabaya: Airlangga Unversity Press.

Eryanto. (2011). Analisi Isi. Prenada Media Group. Angkasa Bandung:Bandung.

Iqbal Alamsyah, Muhammad & Joko Prasetyo, Iwan. (2018). Persebaya dan Bonek: Simbol-Simbol Komunikasi Supporter Sepakbola Komunitas “Syndicate Bonek Keputih (SBK)”. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi Volume 2 Nomor 2 (2018) 223-238.

Kovach, Bill & Rosenstiel, Tom. (2007). Sembilan Elemen Jurnalisme . Jakarta: Pantau.

Kusumaningrat, Hikmat dan Purnama Kusumaningrat. (2005). Jurnalistik, Teori dan Praktis. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Kusumaningrat, Hikmat dan Purnama Kusumaningrat. (2006). JURNALISTIK Teori dan Praktik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offs

McQuail, D. (2000). Mass Communication Theories. London: Sage.

Poentarie, Emmy. (2015). Komparasi Kebenaran, Relevansi, Keseimbangan Dan Netralitas Dalam Pemberitaan (Studi Konten Analisis Terkait Pemberitaan Pemilu Presiden 2014 di Harian Kompas dan Koran Sindo). Jurnal Studi Komunikasi Dan Media Vol. 19 No. 1 (Januari - Juni 2015) Hal : 1 - 13.

Rahmadhani, Rizky. (2020). Objektivitas Media Di Tengah Pandemi Covid-19: Analisi Isi Berita Tentang Penerapan New Normal Di Indonesia pada Media Tirto.Id. Jurnal Audiens. Doi: https://doi.org/10.18196/ja.12030.

Suherdiana, Dadan. (2008). Konsep Dasar Semiotik Dalam Komunikasi Massa Menurut Charles Sanders Pierce. Jurnal Ilmu Dakwah Vol 14 No 12 (Juli-Desember) 2008.

Zen, Fathurin. (2004). NU Politik: Analisis Wacana Media. Yogyakarta: LkiS.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.