Penerapan SEO di Jurnal Garut dalam Meningkatkan Daya Saing
Keywords:
SEO, Jurnal Garut, CompetitivenessAbstract
This study aims to determine the implementation of on page SEO, off page SEO and the competitiveness of Garut Journal in search engines. The research method used is descriptive where this method is used to provide an overview of the phenomenon of using SEO in online media today. The results of this study found that Jurnal Garut implemented a number of SEO elements on the page such as keyword placement, minimum paragraphs, and internal links. Jurnal Garut also carries out off-page SEO activities by embedding links on social media and getting a number of natural backlinks. Competition, traffic and income are the main factors for Journal Garut in applying SEO techniques. As for increasing competitiveness in search engines, Jurnal Garut uses the help of Google Analytics and Google Trends applications to find the right keywords, and increase the quantity of writing. In search engines, Jurnal Garut is able to compete with other media.References
Alamsyah, M. I., Pramono, D., & Mursityo, Y. T. (2019). Implementasi Search Engine Optimization (SEO) Pada Situs Rental-mobil-malang. com Menggunakan Metode Off Page SEO dalam Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer e-ISSN, 2548, 964X.
Aliya, H. (2021). Capai Peringkat Tinggi di SERP dengan Jalankan Link Building Berkualitas, diakses 25 Juli 2 dari https://glints.com/id/lowongan/cara-link-building-adalah.
Cahyono, N. T., Triyono, J., & Raharjo, S. (2013). Penerapan Teknik SEO (Search Engine Optimization) Pada Blog (Studi Kasus: Nova13. Com) dalam Jurnal Teknologi Technoscientia, 80-88.
Hariaji, G. (2021). Analisis Penerapan SEO (Search Engine Optimization) pada Website CV. Bangkit Jaya Sejahtera. Doctoral dissertation. Universitas Muhammadiyah Jember).
Hasanudin, H., & Widiyasono, N. (2021). Implementasi Yoast SEO dan Optimasi Keyword untuk Meningkatkan Rank pada Google Search Engine Result Page (SERP) dalam Jurnal Siliwangi Seri Sains dan Teknologi, 7(2).
Hendriadi, A. A., & Dedih, D. (2014). Analisis Web Menggunakan Google Analytic Untuk Menyajikan Laporan Data Situs Dalam Proses Optimasi dalam Majalah Ilmiah SOLUSI, 1(04).
Hernawati, K. (2019). Optimalisasi SEO (Search Engine Optimizer) Sebagai Upaya Meningkatkan Unsur Visibility Dalam Webometric dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika.
Himawan, H., Arisantoso, A., & Saefullah, A. (2017). Search Engine Optimization (Seo) Menggunakan Metode White Hat Seo Untuk Meningkatkan Peringkat Dan Trafik Kunjungan Website dalam Prosiding Snatif, 783-790.
Laksono, D. D. (2018). Jurnalisme Investigasi. Yogyakarta: Circa.
Ledford, J. L. (2008). SEO: Search Engine Optimization Bible. Indianapolis: Wiley Publishing, Inc.
Kurniawan, S. (2021). 30 Langkah Ampuh Optimasi SEO, diakses pada 15 Juli 2022, dari https://www.niagahoster.co.id/ebook/langkah-ampuh-optimasi-seo
Manovich, L. (2006). The New Media Theory Reader. New York: McGrawHill Education.
Maula, Z. (2017). Pengaruh Search Engine Optimization, Media Sosial, dan Iklan Berbasis Internet terhadap Keputusan Pembelian Online. Tesis. Ilmu Manajemen, Universitas Samudra Langsa.
Nurjannah, S. (2019). Penerapan "Search Engine Optimization (SEO) Friendly" Untuk Meningkatkan Minat Baca Pelanggan Media Online Tribun Makassar. Skripsi. Komunikasi dan Penyiaran Islam, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Patil Swati, P., Pawar, B. V., & Patil Ajay, S. (2013). Search Engine Optimization: A Study dalam Research Journal of Computer and Information Technology Sciences, 1(1), 10-13.
Pramudita, Y. D., Huzaini, H., & Solihin, F. (2019). Penerapan Metode Seo on Page Dan Off Page Pada Web Penjualan Online Untuk Meningkatkan Ranking Serp dalam Network Engineering Research Operation, 4(2), 124-133.
Qorni, W. A. (2014). Rahasia SEO Master Newbie, diakses pada 15 Juli 2022, dari https://www.seoblogaf.com/download-ebook-rahasia-seo-master-newbi-gratis.
Riyanto, A. D. (2015). Pemanfaatan Google Trends dalam penentuan kata kunci sebuah produk untuk meningkatkan daya saing pelaku bisnis di dunia internet dalam Seminar Nasional Informatika (SEMNASIF), Vol. 1, No. 1.
Riyanto, A. D., & Purwadi, P. (2017). Penerapan Teknik Search Engine Optimization (SEO) untuk Memenangkan Persaingan Kata Kunci pada Mesin Pencari Google (Studi Kasus: Paguyuban Pengrajin Alas Kaki SIMBA Purwokerto, Banyumas) dalam JUITA: Jurnal Informatika, 4(2), 59-65.
Romli, A. S. (2018). Jurnalistik Online: Panduan Mengelola Media Online. Bandung: Nuansa Cendikia.
SEM vs SEO, Ketahui Apa Saja Perbedaan dan Manfaatnya. (2019). Jurnal.id, diakses 15 Juli 2022, dari https://www.jurnal.id/id/blog/sem-vs-seo.
Wardhani, R. S., & Agustina, Y. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Daya Saing Pada Sentra Industri Makanan Khas Bangka Di Kota Pangkalpinang dalam Jurnal Akuntansi Universitas Jember, 10(2), 64-96.
Yumeldasari. (2018). Modul Praktik Journaism (JBC 201). Jakarta: Universitas Esa Unggul.
Downloads
Published
Issue
Section
License
LETTER OF COPYRIGHT ASSIGNMENT
Â
As an author of Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam of Program Islamic Communication and Broadcasting, Dakwah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, I, who sign below:
 Declare:Â
Â
- My paper is authentic; my own writing and it has not been published/proposed on any other journals and publication.
- My paper is not plagiarism but my original idea/research.
- My paper is not written by other help, except with Board of Editors and Reviewers recommendation who have been chosen by this journal.
- In my paper, there are no other writings or opinions except referred in bibliography and relevant with the rule of writing in this journal.
- I give all my copyright of this paper to this journal include the right for managing and publication.
- I make this assignment surely. If there are distortion and untruth in this assignment, later, I will take responsibility as the current law. Â