Komik Strip Sebagai Sarana Kritik Sosial


Muchammad Bilal Mubarok(1*)

(1) ,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to provide an overview of the three signs in comics that discuss the topic of social criticism, while the signs are representamen, object and interpretant. The study method used is semiotics initiated by Charles Sanders Peirce, while the concept states that in carrying out an identification it is necessary to look at a sign such as a representamen, object and interpretant. The results of the study show that the Faktap Comics Instagram account can be used as a social control tool on the grounds that the Faktap Comics Instagram account is a social media that can provide important information and contains messages of social criticism in every post. Social criticism is an important part of a control that exists in society.

Keywords


Comic Journalism, Social Criticism, Semiotics

Full Text:

PDF

References


Akbar, A. Z. (1997). Kritik Sosial, Pers dan Politik Indonesia. Unisia Jurnal Ilmu Ilmu Sosial., 43-44.

Alyusi, S. D. (2016). Media Sosial: Interaksi, Identifikasi, dan Modal Sosial. Jakarta: Kencana.

Baldinger, W. (1986). The Visual of Art. London: The Library Association.

Daryanto. (2011). Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa.

Eisner, W. (1985). Comics and Sequential Art. Florida: Poorhouse Press.

Farid, N. A. (2018). Kritik Sosial Melalui Media Komik Bergendre Humor (Analisis Isi Akun @micecartoon.co.id di Instagram). University of Muhammadiyah Malang, Malang.

Gajah, D. R. (2020). Komik Sebagai Medium Jurnalistik Visual (Studi Kasus Intrinsik Robert E. Stake pada Praktik Jurnalistik di Instagram Jurnaliskomik). Padjajaran University, Bandung.

Ginting, R., & Yulistiyono, A. (2021). Etika Komunikasi Dalam Media Sosial: Saring Sebelum Sharing. Cirebon: Penerbit Insani.

Gumelar, M. (2011). Comic Making-Cara Membuat Komik. Jakarta: Indeks.

Kocak. (2017). Comic Jurnalism: Toward A Definition. International Journal Of Humanities and Curtural Studies., 173-199

Kuswarno, E. (2009). Metodologi Penelitian Komunikasi Fenomenologi; Konsepsi, Pedoman, dan Contoh Penelitian. Bandung: Widya Padjajaran.

Lanti, E. (2017). Media Pengembangan Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar. Gorontalo: Athara Samudra.

Lechte, J. (2001). 50 Filsuf Kotemporer, Dari Strukturalisme Sampai Postmodernitas. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Luthfi, A. H. (2020). Analisis Semiotika Kritik Sosial dalam Balutan Humor pada Komik Faktap. Universitas Muhammadiyah Surakarta. Surakarta.

Maharsi, I. (2014). Komik: Dari Wayang Beber Sampai Komik Digital. Yogyakarta: Badan Penerbit ISI.

Mas'oed, M. (1999). Kritik Sosial dalam Wacana Pembangunan. Yogyakarta: Prenada Media.

McCloud, S. (1993). Understanding Comics. New York: HarperCollins Publisers.

McQuail, D. (1987). Mass Communication Theory (Teori Komunikasi Massa). Jakarta: Erlangga.

Morissan, & Wardhany, A. (2009). Teori Komunikasi: Tentang Komunikator, Pesan, Percakapan Dan Hubungan. Bandung: Ghalia Indonesia.

Muzakki, A. (2007). Kontribusi Semiotika dalam Memahami Bahasa Agama. UIN Malang.

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial ;Prespektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Nur'aziez, F. Z. (2020). Komik Strip sebagai media dakwah: Analisis semiotika pesan moral islami terhadap akun instagram @komik_ulong. UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Bandung.

Nuswantara, J. P. (2014). Pesan Sosial dalam Foto Jurnalistik (Analisis Semiotika dalam Buku ‘Jakarta Estetika Banal’, Bab I, III, V, dan VII). Journal The Messenger.

Paul, C., & Jansz, L. (1999). Introducing Semiotic. New York: Totem Books.

Prajarini, D. (2020). Media Sosial Periklanan-Instagram. Yogyakarta: Deepublish Publisher.

Putra, R. W. (2021). Pengantar Desain Komunikasi Visual dalam Penerapan. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Rahmanadji, D. (2012). Awal Eksistensi Komik Indonesia, Sebagai Produk Budaya Nasional. Media Seni Desain Universitas Negeri Malang.

Saussure, F. d. (1996). Course in General Linguistics. New York: The Philosophical Library.

Sugiwardana, R. (2014). Pemaknaan Realitas serta Bentuk Kritik Sosial dalam Lirik Lagu Slank. Jurnal Skriptorium.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.CV.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.