Pengaruh Motif Pengguna Media Terhadap Kepuasan Mengakses Konten Youtube Narasi Newsroom Sebagai Media Berbasis Digital


Ihsan Mughni Hidayat(1*), Muh. Khoyin(2), Subagio Budi Prajitno(3)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to provide in-depth insight into the preferences of digital media user. The theory used is the Uses and Gratification theory. This research uses a positivism paradigm with a quantitative approach and methods. survey using a questionnaire. The sampling technique used was purposive sampling, with the population consisting of students from the Faculty of Da'wah and Communication class of 2020. The research sample consisted of 47 students. The research results showed that the Information and Integration and Social Interaction motives partially influenced audience satisfaction with the Narasi Newsroom program. The low significance value indicates that these motives have a significant influence in increasing audience satisfaction with the program on Narasi TV.

Keywords


Media Motives; Media Satisfaction; Uses and Gratification.

Full Text:

PDF

References


Amelia, S. R. (2016). Pengaruh Motif Terhadap Kepuasan Mahasiswa Menonton Tayangan “Ini Talkshow” Di Net TV. Jurusan Ilmu Komunikasi Fakultas Dakwah dan Komunikasi Uin Alauddin Makassar.

Baran, S. (2011). Ebook: Introduction to Mass Communication: Media Literacy and Culture. McGraw Hill.

Barus, S. W. (2010). Jurnalistik Petunjuk Teknis Menulis Berita. Erlangga.

Blumler, J. G., & Katz, E. (1974). The Uses of Mass Communications: Current Perspectives on Gratifications Research. Sage Publications.

Dewi, M. K. (2016). Hubungan Antara Motif Dengan Tingkat Kepuasan Mahasiswa Dalam Mengakses Website Media Online Kapanlagi.Com. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Lampung.

Detikcom, T. (2021, August 12). Istirahat Podcast Medsos Deddy Corbuzier Raup Segini Dari YouTube. Retrieved from https://finance.detik.com/berita-ekonomi-bisnis/d-5678204/istirahat-podcast-medsos-deddy-corbuzier-raup-segini-dari-youtube

Effendy, O. (1993). Komunikasi dan Praktek: Pengantar Ilmu Komunikasi. Grasindo.

Fauziyyah, M. (2023). Pengaruh Penyebaran Berita di Media Sosial TikTok Terhadap Minat Mahasiswa dalam Menonton Tayangan Berita Televisi. Fakultas Dakwah dan Komunikasi Program Studi Jurnalistik.

Hidayat, M. N. (2022). Pengaruh Motif Penggunaan Media Terhadap Kepuasan Subscriber Konten Youtube Pemuda Tersesat Sebagai Media Dakwah Berbasis Komedi. Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Kriyantono, R. (2014). Teori-Teori Public Relations Perspektif Barat & Lokal. Pranada Media.

Kriyantono, R. (2022). Teknik Praktis Riset Komunikasi (2nd ed., 10th printing). Kencana.

Mahmudan, A. (2022, March 11). Pengguna YouTube Indonesia Terbesar Ketiga di Dunia pada 2022. Retrieved from https://dataindonesia.id/digital/detail/pengguna-youtube-indonesia-terbesar-ketiga-di-dunia-pada-2022

Mendenhall, W., Beaver, R. J., & Beaver, B. M. (2006). Introduction to Probability and Statistics (12th ed.). Cengage Learning.

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Simbiosa Rekatama Media.

Nurhanisah, Y. (2023, February). Media Digital Semakin Mendominasi. Retrieved from https://indonesiabaik.id/infografis/media-digital-semakin-mendominasi

Nurudin. (2009). Pengantar Komunikasi Massa. Raja Grafindo Persada.

Pusparisa, Y. (2020, November 23). Masyarakat Paling Banyak Mengakses Informasi Dari Media Sosial. Retrieved from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/11/23/masyarakat-paling-banyak-mengakses-informasi-dari-media-sosial

Rakhmat, J. (2011). Psikologi Komunikasi. Remaja Rosdakarya.

Rizki, M. (2020, December 29). Sejarah dan Perkembangan YouTube Hingga Banyak Orang Ingin Menjadi YouTuber. Retrieved from https://kumparan.com/muhammad-rizki-t/sejarah-dan-perkembangan-youtube-hingga-banyak-orang-ingin-menjadi-youtuber-1usIv0xwvOr

Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business: A Skill Building Approach. John Wiley & Sons.

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Wright, C. R. (1988). Sosiologi Komunikasi Massa. PT Remaja Rosdakarya.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.