Strategi Komunikasi Pengelolaan Zakat, Infak, dan Sedekah (ZIS) Melalui Media Sosial
DOI:
https://doi.org/10.15575/cjik.v1i2.4833Keywords:
Communication Strategy, ZIS Management, Social MediaAbstract
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana Strategi komunikasi pengelolaan Zakat, Infak, dan Sedekah (ZIS) melalui media sosial di Lembaga Amil Zakat Nasional Daarut Tauhiid Peduli (LAZNAS DT Peduli). Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan jenis pendekatan kualitatif. Setelah melakukan penelitian, dapat disimpulkan bahwa strategi komunikasi pengelolaan Zakat, Infak, dan Sedekah (ZIS) melalui media sosial di Lembaga Amil Zakat Nasional Daarut Tauhiid Peduli cukup berhasil. Hal ini nampak pada grafik yang terus meningakat sampai dengan akhir September 2017, bahwa dana donasi online ke DT Peduli terhimpun sebesar Rp. 8,44 Milyar.
Â
The purpose of this study was to determine (1) the strategy of managing Zakat, Infaq, and Alms (ZIS) through social media at the Daarut Tauhiid Peduli National Zakat Institution (LAZNAS DT Peduli) (2) Communication on Zakat, Infaq, and Alms (ZIS) Management in Daarut Tauhiid Peduli National Institute of Zakat (LAZNAS DT Peduli) (3) Results of the management of Zakat, Infaq, and Alms (ZIS) through social media at the Daarut Tauhiid Peduli National Zakat Institute (LAZNAS DT Peduli). The research method used is descriptive method with a type of qualitative approach. After conducting research, it can be concluded that the communication strategy for the management of Zakat, Infaq, and Alms (ZIS) through social media at the Daarut Tauhiid Peduli National Zakat Institution is quite successful. This is evident on the graph that continues to increase until the end of September 2017, that the online donation fund to DT Peduli is collected in the amount of Rp. 8.44 Billion.
References
Abrar, A.N. (2003). Teknologi Komunikasi: Perspektif Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: LESFI.
Al Ba‟ly, A.A.M. (2004). Membangun Fondasi Ekonomi Umat Meneropong Prospek Berkembangnya Ekonomi Islam, Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Al Ba‟ly, A.A.M. (2006). Ekonomi Zakat : Sebuah Kajian Moneter dan Keuangan Syariah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Ali, N., & Muhaemin. (2010). Perancangan Sistem Informasi Pengelolaan Zakat: Studi Kasus Lembaga Sosial Al-Hikmah Jakarta. Jurnal Informatika dan Komputasi Stmik Indonesia, 4(2).
Andriyanto, I. (2011). Strategi Pengelolaan Zakat Dalam Pengentasan Kemiskinan. Jurnal Walisongo, 19(1).
Azizy, A.Q.A. (2004). Membangun Fondasi Ekonomi Umat Meneropong Prospek Berkembangnya Ekonomi Islam. Yogyakarta : Pustaka Pelajar,
Budiman, A.A. (2012). Good Governance Pada Lembaga Ziswaf. Semarang : Lembaga Penelitian IAIN Walisongo.
Bungin, B. (2015) Komunikasi Pariwisata (Tourism Communication) Pemasaran dan Brand Destinasi. Jakarta: Prenamedia Group.
Cangara, H. (2015). Pengantar Imu Komunikasi, Jakarta: PT. Raja Graffindo Persada.
Faisal, F. (2011). Sejarah Pengelolaan Zakat di Dunia Islam dan Indonesia: Pendekatan Teori Investigasi-Sejarah Charles Peirce dan Defisit Kebenaran Lieven Boeve. Jurnal Analisis, 11(2). 241-272
Hafiduddin, D. & Tanjung, T. (2003). Manajemen Syariah dalam Praktek. Jakarta :Gema Insani Pers.
Hasan, M.A. (2006). Zakat dan Infak, salah satu solusi mengatasi problema sosial di Indonesia.Jakarta: Kencana.
Hayati, M. (2012). Peran Pemerintah dan Ulama dalam Pengelolaan Zakat dalam Rangka Usaha Penanggulangan Kemiskinan dan Peningkatan Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Asas, 4(2).
Huda, dkk. (2013). Komparasi AHP dan ANP Penentuan Solusi Pengelolaan Zakat (Kasus DKI dan Sulsel. Jurnal Ekonomi dan Keuangan. 17(3).
Hussain, S.B. at.all. (2014).The Appicability of Relationship Marketing at Non-profit Organizations: a Developing Country Prespective. Journal Problems and Perspectives in Management. 12(2).
Hussain, S.B., at.all. (2014). The Appicability of Relationship Marketing at Non-profit Organizations: a Developing Country Prespective. Journal Problems and Perspectives in Management, 12 (24).
Ikhsan, M., & Rahmah, E. (2013). Pengelolaan Perpustakaan Keliling Di Rumah Zakat Kota Padang. Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan, (l 2),1.
Indrawati, S. E. A., & Sudirman. (2011). Implementasi TQM Dalam Pengelolaan Zakat di Kota Malang. De Jure: Jurnal Hukum dan Syariah, 3(2).
Maerani, I. A. (2012). Aplikasi Nilai-Nilai Islam dalam Peraturan Daerah (Perda) Tentang Pengelolaan Zakat Dan Problematikanya Pada Era Otonomi Daerah di Kota Semarang. Jurnal Hukum, 28(2).
Mayfield, A. (2008). What is Social Media, London: Crossing.
Mesrafeny. (2011). Pengelolaan Zakat oleh Baznas Kota Pekanbaru dalam Rangka Pemberdayaan Ekonomi Umat Menurut Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2011. Notarius: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kenotariata,1(1).
Muhammad, S. (2006). Mekanisme Zakat dan Permodalan Masyarakat Miskin Cet.,I ; Malang
Pace, R.W., & Faules, D. F. Komunikasi Organisasi: Strategi Meningkatkan Knerja Perusahaan. Bandung: Remaja Rosda Karya
Patterson, S.J. & Radtke, J. M. (2009). Strategic Communicationsfor Nonprofit Organizations. New Jersey: John Wiley & Sons.
Ranuwijaya, U. (ed.) et.al, (2010). Manhaj al-Qur’an al-Karim fi Islah al-Mujmata’ Qasas al-Ilm fi al-Qur’an Al-I’lam fi al-Qur’an. Jakarta : Kalam Publika.
Rianto, A. (2003). Pendayagunaan Zakat di Masyarakat Menurut Undang-Undang No. 38 Tahun 1999 Tentang Pengelolaan Zakat. Yustisia. 62(3).
Ruslan. R. (2015). Kampanye Public Relations, Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada,.
Sabiq, S. (1978). Fikih Sunnah 3. Cet.,I. Bandung : PT. Al Ma‟arif.
Sargeant, A., & Shang, J. (2014). Fund Raising Principlesand Practices. San Francisco: Jossey-Bass.
Shalehuddin, W. S. (2011). Risalah Zakat Infak & Shadaqah. Bandung: Tafakur.
Sukarni. (2013). Manajemen dan Etika Pengelolaan Zakat Menurut Tinjauan Syariah. Syariah. Jurnal Ilmu Hukum, 13(1).
Wahardjani, dkk. (2000). Fiqh Islam, Yogyakarta : PT Citra Karsa Mandiri.
Zuhri, S. (2002). Zakat di Era Reformasi (Tata Kelola Baru). Semarang : Fakultas Tarbiyah IAIN Walisongo,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish articles in Communicatus: Jurnal Ilmu komunikasi agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).