RAGAM TUTURAN PADA NOVELET QINDIL UMMU HASYIM (KAJIAN PRAGMATIK)
DOI:
https://doi.org/10.15575/hijai.v5i2.15395Keywords:
Ilokusi, Novelet, PragmatikAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan jenis-jenis tindak tutur ilokusi dan fungsi-fungsinya yang digunakan pada novelet Qindil Ummu Hasyim Karya Yahya Haqqi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan metode deskriptif analitik, dengan kajian ilmu pragmatik. Data penelitian berupa tuturan-tuturan yang disampaikan para tokoh dalam novelet tersebut. Teknik pengumpulan data dengan teknik kepustakaan, simak dan catat. Hasil penelitian pun didapatkan dengan metode padan ekstraingual, hingga akhirnya dapat disimpulkan sebagai berikut 1). Lima jenis ilokusi, yakni Direktif, Asertif, Deklaratif, Komisif dan Ekspresif dengan didominasi oleh kalimat berita dibandingkan kalimat imperatif dan introgatif. 2). Fungsi pragmatis dari setiap jenis tindak tutur yakni: Asertif: memberitahukan, dan membanggakan; Direktif: memerintah, meminta, dan melarang; Komisif: berjanji dan menyanggupi; Ekspresif: kecewa, dan menyesal; Deklaratif: Mengucilkan, memutuskan dan memvonis. Pada fungsi-fungsi pragmatis tersebut umumnya merupakan kalimat langsung dengan fungsi menyatakan karena objeknya yang berupa novelet dan yang dibahas tentu menyinggung kehidupan tokoh Ismail yang berpengaruh kepada khalayak umum.
References
Audah, A. (1975). Lampu Minyak Ibu Hasyim. Jakarta: Dunia Pustaka Jaya.
Austin, J. L. (1962). How to Do Things With Words. Oxford: Oxford University Press.
Chaer, A. (2009). Sintaksis Bahasa Indonesia : pendekatan Proses. Jakarta: Rineka Cipta.
Djajasudarma, F. (2012). Wacana dan Pragmatik. Bandung: Refika Aditama.
Feranika, F. (2020). “Kalam Insya Thalabi Dalam Novelet Qindil Ummu Hasyim Karya Yahya Haqqi.†In (Skripsi Sarjana). Bandung: Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.
Furqon, A. A. (2021). TINDAK TUTUR ILOKUSI TOKOH UTAMA DALAM FILM IBNU SINA PRODUKSI CAIRO CARTOON (KAJIAN PRAGMATIK). In (Skripsi Sarjana). Bandung: Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.
Kridalaksana, H. (1993). Kamus Linguistik. jakarta: Gramedia.
Lehwimel, B. (2016). Pragmatik dan Balaghah. Retrieved from http://yaseermunawar.blogspot.com/2016/08/pragmatik-dan-balaghah-oleh-profbadis.html?m=1. (Diakses pada tanggal 17 Juli 2021 pukul 21.56)
Lubis, A. H. H. (1993). Analisis Wacana Pragmatik. Bandung: Angkasa.
Mahera, Y. D. N. dan I. A. (2019). KAJIAN PRAGMATIK DALAM BAHASA ARAB : ANALISIS BENTUK DAN FUNGSI TINDAK TUTUR DIREKTIF BAHASA ARAB DALAM FILM “ASHABUL KAHFI†. Tsaqofiya : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab.
Mahsun. (2013). Metode Penelitian Bahasa: Tahapan, Strategi, Metode dan Tekniknya. Jakarta: Grafindo Persada.
Nurpallah, D. (2017). TINDAK TUTUR ILOKUSI DALAM FILM WAJDAH KARYA HAIFAA AL-MANSOUR (KAJIAN PRAGMATIK). In (Skripsi Sarjana). Bandung: Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.
Nurrohmi, P. (2019). FUNGSI DAN KONTRUKSI TINDAK TUTUR KOMISIF DALAM FILM ANIMASI IBNU SINA (Analisis Pendekatan Pragmatik). In (Skripsi Sarjana). Bandung: Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.
Susilawati. (2017). Tindak Tutur Ilokusi Ekspresif Tokoh Umar Ibnu Khattab Dalam Film Omar: Kajian Pragmatik Dalam Film Omar Episode 30. In (Skripsi Sarjana). Bandung: Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.
Tarigan, H. G. (2009). Pengajaran Pragmatik. Bandung: Angkasa.
Taufik, W. (2016). Semiotika UntukKajian Sastra dan Al-Qur’an. Bandung: Yrama Widya.
Taufik, W. (2018). Metode Penelitian Bahasa Arab. Bandung: Yrama Widya.
Ulfah, A. M. (2019). “Struktur Naratif Dalam Novelet Qindil Ummu Hasyim Karya Yahya Haqqy.†In (Skripsi Sarjana). Bandung: Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.
Wafa, W. (2018). "تغيير الهوية الشØصية الرئيسية رجل مقلدا ÙÙ‰ أقصوصة قنديل أم هاشم ليØÙŠ Øقى (دراسة ما بعد الإستعمار لهمي Ùƒ.بابا). In digiliib (Skripsi Sarjana). Bandung: Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.
Wijana, I. D. P. (1996). Dasar-dasar Pragmatik. Yogyakarta: Andi Offset.
Yule, G. (2018). Pragmatik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
الجكيم, ع. (2009). التداولية النشأة والتطور. مجلة الخبر- أبØØ« ÙÙ‰ اللغة والأدب الجزائري.
Øقى, ÙŠ. (1119). قنديل أم هاشيم. القاهرة: دار المعار٠بمصر-كورنيش النيل.
سلÙاوى, Ø£. ا. (2009). البعد التداولي ÙÙŠ البلاغة من خلال. .“مÙØªØ§Ø Ø§Ù„Ø¹Ù„ÙˆØ.â€
مزيد. (بهاء الدين Ù…Øمد) تبسيط التداولية.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in Hijai - Journal on Arabic Language and Literature. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.Â
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User/Public Rights
Hijai's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Hijai permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Hijai on distributing works in the journal and other media of publications. Unless otherwise stated, the authors are public entities as soon as their articles got published.Â
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for own purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Hijai).
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Hijai will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Hijai will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Hijai entitles the author(s) to no royalties or other fees.Â
7. Miscellaneous
Hijai will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Hijai's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.