Strategi Dakwah Persuasif dalam Mengubah Perilaku Masyarakat


Mubasyaroh Mubasyaroh(1*)

(1) Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Kudus, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


In delivering the message of da'wah verbally or directly, the missionary interpreter will be faced with a group of audiences who have the same tendency, for this reason the missionary interpreter can display the delivery of da'wah messages in accordance with your needs. This writing with library research method reveals persuasive da'wah strategies in changing community behavior (mad'u). Based on the results of the study it was found that the da'wah communication aims to form a social structure that is complemented by social norms and shapes community behavior as mad'u. In the communication of persuasive da'wah, it is necessary to pay attention to the principles of persuasive da'wah, namely qaulan layyinan, qaulan sadidan, qaulan maysuran, qaulan baligha, qulan ma'rufa, qaulan karima and the stages of changing mad'u, namely their knowledge, attitudes and behavior.

Dalam penyampaian pesan dakwah secara lisan atau langsuang, juru dakwah akan berhadapan dengan kelompok audiens yang mempunyai kecenderungan sama, untuk itu juru dakwah dapat menampilkan penyampaian pesan dakwah yang sesuai dengan kebutuhan mad’u. Tulisan dengan metode library research ini mengungkapkan tentang strategi dakwah persuasif dalam mengubah perilaku masyarakat (mad’u). Berdasarkan hasil penelitian ditemukan bahwa komunikasi dakwah bertujuan membentuk suatu struktur sosial yang dilengkapi dengan norma-norma sosial serta membentuk perilaku masyarakat sebagai mad’u. Dalam komunikasi dakwah persuasif perlu diperhatikan prinsip-prinsip dakwah persuasif yaitu qaulan layyinan, qaulan sadidan, qaulan maysuran, qaulan baligha, qulan ma’rufa, qaulan karima dan tahapan perubahan mad’u yaitu pengetahuan, sikap, dan perilaku mereka.


Keywords


Strategy; Da’wah; Communication; Persuasive; Society.

Full Text:

PDF (Indonesia)

References


Al-Hilali, M. (2008), Power of The Quran (Kekuatan Al-Quran dalam Menambah Keimanan), Terjemahan Anas dan Nudiyanto, Jakarta: Maghfirah Pustaka.

Al-Maraghi. (1943). Tafsir Al-Maraghi. Beirut: Dar el Fikr.

Azis, A. (2008). Ilmu Dakwah, Jakarta: Prenada Media Grup

Chakim, S. (2007). Strategi Dakwah Dan Kemajemukan Masyarakat. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah dan Komunikasi. 1(1). 137-147

Depag. (1989). Al-Qur’an dan Terjemahnya. Semarang: Toha Putera.

Effendy, O. U. (1984), Ilmu Komunikasi: Teori dan praktek, Remaja Karya: Bandung

Hilali, M. (2008) Kaifa Nughayyiru Ma bi Anfusina (Mengubah Hal-hal Negatif dalam Diri) Jakarta: Samara Publishing

Ibnu Katsir (2006) Tafsir Ibnu Katsir. Beirut: Darul Kutub Ilmiyah

Ilaihi, W. (2010). Komunikasi Dakwah, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset

Lasswell, H. (1960). The Structure and Function of Communication in Society, Urbana: University of Illinois Press

Mulkhan, A. M. (1996), Ideologisasi Gerakan Dakwah: Episod Kehidupan M. Natsir & Azhar Basyir. Yogyakarta: Sipress,

Munawwir, A. W. (1997). Kamus Al-Munawwir Arab-Indonesia Terlengkap. Surabaya: Pustaka Progressif.

Sakdiah, H. (2016). Komunikasi Interpersonal sebagai Strategi Dakwah Rasulullah (Perspektif Psikologi). Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah 15(30) 1-30

Schramm, W. (1954). How Communication Works, dalam The Process and Effects of Communication, (editor) Wilbur Schramm. Urbana: University of Illinois Press.

Severin, W. J., & Tankard J. W. (2005) Communication Theories: Origins, Methods & Uses in The Mass Media (Teori Komunikasi) Jakarta: Prenada Media

Slamet. (2014). Nadhlatul Ulama Dan Pluralisme: Studi Pada Strategi Dakwah Pluralisme NU di Era Reformasi. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah dan Komunikasi. 8(1). 60-78

Soemirat, S., Satari, H. dan Suryana, A. (1999). Komunikasi Persuasif. Jakarta: Universitas Terbuka

Suhandang, K. (2014). Strategi Dakwah; Penerapan Strategi Komunikasi dalam Dakwah, Bandung: REMAJA ROSDAKARYA

Suriati. (2013). Majelis Ta'lim: Strategi Dakwah dalam Mempererat Ukhuwah Islamiyah. Al-Mishbah: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi. 9(2). 209-228

Syamsudin RS. (2016). Sejarah Dakwah. PT Simbiosa Rekatama Media.

Tasmara, T. (1997). Komunikasi Dakwah. Jakarta : Gaya Media Pratama.

Thomas, W. I., & Znaniecki, F. (1958). The Polish Peasant in Europe and America. Vol. 1. 2d edition. New York: Dover.

Ummatin, K. (2014). Tiga Model Interaksi Dakwah Rasulullah terhadap Budaya Lokal. Jurnal Dakwah. 15(1). 179-205.

Zuhaily, W. (1991). Tafsir Munir, Beirut: Dar al-Fikr.




DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v11i2.2398

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office:

4th Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614

Telp. (022) 7810788 Fax. (022) 7810788

E-mail: jurnal.ilmudakwah@uinsgd.ac.id

View My Stats