E-Dakwah Islam Digest Republika.Co.Id. di Indonesia


Ujang Saepullah(1*), Khoiruddin Muchtar(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The research aims to analyze and understand the vision and mission of E-Da'wah, sources of content that are used as a reference, selected preaching content, and language style displayed in Islam Digest Republika.co.id. The research uses a case study method, a qualitative approach, using new media theory, and information dissemination theory. The research results show that the vision carried out by Republika.co.id's Digest Islamic Digest is modern, moderate, Muslim, nationality, and populist, with a mission as an advanced, intelligent, and civilized new online media. While the sources of the Islamic Digest news are taken from the primary causes of the teachings of Islam al-Quran Hadith and the works of classical and contemporary scholars. Likewise, the selected content around aqidah, sharia, Sufism, history, and others, by displaying popular language styles that are interesting and easy to read.

Penelitian bertujuan untuk menganalisis dan memahami visi misi E-Dakwah, sumber-sumber konten yang  dijadikan rujukan, konten-konten dakwah yang dipilih dan gaya bahasa yang ditampilkan dalam Islam Digest Republika.co.id. Penelitian menggunakan metode studi kasus, pendekatan kualitatif, dengan menggunakan teori media baru dan teori penyebaran informasi. Hasil Penelitian menunjukan bahwa visi yang diemban E-Dakwah Islam Digest Republika.co.id adalah modern, moderat, muslim, kebangsaan, dan kerakyatan, dengan misi sebagai media online masyarakat baru yang maju, cerdas, dan beradab. Sedangkan sumber-sumber berita Islam Digest diambil dari sumber pokok ajaran Islam al-Quran Hadits dan karya-karya ulama klasik dan kontemporer. Demikian pula konten-konten yang dipilih sekitar aqidah, syariah, akhlak tasawuf, sejarah, dan yang lainnya, dengan menampilkan gaya bahasa populer yang menarik dan enak dibaca.

Keywords


da'wah communication, e-da'wah, islam digest.

Full Text:

PDF

References


Arifuddin. (2016). Dakwah Through Internet: Challenges and Opportunities for Islamic Preachers in Indonesia. Ar-Raniry: International Journal of Islamic Studies,3(1).

Atmadja, N. B., & Ariyani, L. P. S. (2018). Sosiologi Media Perspektif Teori Kritis. Depok: Raja Grafindo Persada.

Fakhruroji, M. (2019). Dakwah di Era Media Baru: Teori dan Aflikasi Dakwah di Internet. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Ibrahim, I. S., & Yosal, I. (2014). Komunikasi Yang Mengubah Dunia. Bandung: Sembiosa Rekatama Media.

Littlejohn, S. W. & Foss, K. A. (2012). Theories of Human Communication, 9th.ed. Jakarta Selatan: Salemba Humanika.

Mazaya, V. (2019). Cyberdakwah sebagai Filter Penyebaran Hoax. Islamic Communication Journal, 4(1).

McQuail, D. (2011). Teori Komunikasi Massa. McQuail, Edisi 6 Buku 1. Jakarta: Salemba Humanika.

Muhammad, F. (2019). Diseminasi Dakwah Era Disrupsi 4.0 dan Literasi Media Sosial (Perspektif Jurnalisme Profetik). Jurnalisa: Jurnal Jurusan Jurnalistik, 5(2), 196-210.

Nasrullah, R. (2018). Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Bandung:Sembiosa Rekatama Media.

Rahim, N. N., Khidzir, N. Z., Yusof, A. M., & Saidin, A. Z. (2018). A Model of Islamic of Islamic Animated Infografhic as an Inovation, Jurnal JCIS, 4(2).

Rustandi, R. (2019). Cyberdakwah : Internet sebagai Media Baru dalam Sistem Komunikasi Dakwah Islam, NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 3(2), 84-95.

Rustandi, R., & Hanifah, H. (2019). Dinamika Dakwah Komunitas Remaja Islam di Pangelangan, Jurnal ANIDA (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 19(2), 199-224.

Rizki, J. W. S. (2018). Peran Media Massa dalam Reaktulisasi Kemajuan Peradaban Islam (Analisis Wacana terhadap Rubrik Mimbar Jum’at di Surat Kabar Harian), TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-ilmu Sosial dan Keislaman, 4(1), 64-78.

Saefulloh, Aris. (2012). Cyberdakwah sebagai Media Alternatif Dakwah. Islamica, 7(1).

Sukayat, T. (2009). Dakwah Melalui Internet: Kajian tentang Manajemen Penyebaran Informasi dalam Dakwah. Prophetica, 1(1).

Sumadiria, H. (2017). Bahasa Jurnalistik: Panduan Praktis Penulis dan Jurnalis. Bandung: Sembiosa Rekatama Media.

Suratman, H., & Salamah, U. (2019). Hukum dan Kebijakan Publik. Bandung: Refika Aditama.

Wijaya, I. D. P. (2013). Pemakaian Bahasa Dalam Karya Ilmiah Populer, Journal Arbitrer, 1(1).

Yoga S, S. (2015). “Dakwah di Internet: Konsep Ideal, Kondisi Objektif dan Prosfeknya” dalam Al-Bayan, Vol. 21 No. 31, Januari-Juni 2015.

Zulhazmi, A. Z., & Hastuti, D. A. S. (2018). Dakwah, Muslim Millennials and Social Media, Jurnal Lentera, 2(2).




DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v14i1.8678

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office:

4th Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614

Telp. (022) 7810788 Fax. (022) 7810788

E-mail: jurnal.ilmudakwah@uinsgd.ac.id

View My Stats