The Concept of Human Ability (Qudratul Insan) in Islamic Education Process


Dadan Nurulhaq(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to examine the concept of human ability (Qufratul Insan) in the process of Islamic education. The approach used is qualitative, namely research on the condition of natural objects, where researchers as a key instrument. The data collection technique is done by triangulation (combined), data analysis is inductive, and the results of the study emphasize the meaning rather than generalization. The results of the discussion showed that the human potential given by Allah SWT in the form of vision, hearing, and heart that all three have a relationship where hearing functions to maintain knowledge that has been found from the results of learning and learning, vision functions to develop knowledge and add research results by conducting further studies. The heart is in charge of cleansing knowledge of all bad qualities.)

Keywords


Concept; Human Ability; Islamic education;

Full Text:

PDF

References


Abdul Basyit. (2017). Memahami Fitrah Manusia Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Islam. Rausyan Fikr, 13(1), 1340–1350.

Abdullah, D. (2017). Konsep Manusia Dalam Al-Qur’an (Telaah Kritis tentang Makna dan Eksistensi). Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana dan Ketatanegaraan, 6(2), 331–344. https://doi.org/10.24252/ad.v6i2.4886

Akhirin. (2015). Pengembangan Potensi Anak Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Tarbawi, 12(2).

Amir, D. (2012). Konsep Manusia Dalam Sistem Pendidikan Islam. Al-Ta lim, 19(3), 188. https://doi.org/10.15548/jt.v19i3.52

Fhauziah, H. (2015). Hubungan Konsep Manusia Dengan Konsep Pendidikan Islam Menurut Haji Abdul Malik Karim Amrullah. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.

Harahap, M., & Siregar, L. M. (2017). Konsep Pendidikan Islam Dalam Membentuk Manusia Paripurna. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 2(2), 148–163. https://doi.org/10.25299/althariqah.2017.vol2(2).1040

Hartono. (2013). Konsep Belajar dan pembelajaran Menurut QS. An-Nahl:78. Insania, 16(40), 311–326.

Imam Faqih. (2005). Konsepsi Potensi Manusia. 50–68.

Katsir, I. (2004). Tafsir Ibnu Katsir Jilid 5. Pustaka Imam Syafi’i.

Kosim, N., & Syah, L. (2016). Potensi dasar manusia menurut ibnu taimiyah dan implikasinya dalam pendidikan islam skripsi. Qathrunâ, 3(1), 63–97.

M. Quraish Shihab. (2005). Tafsir Al-Mishbah (Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an) (Tiga). Lentera Hati.

Mohammad Muchlis, S. (2007). Fitrah; Konsep Dan Pengembangannya Dalam Pendidikan Islam. Tadrîs, 2(2), 236–249.

Mualimin. (2017). Konsep Fitrah Manusia dan Implikasinya Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Al-Tadzkiyyah, 8(II), 249–266.

Permatasari, E. (2009). Potensi Manusia dalam Surah al Baqarah ayat 30-39 dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Rahardjo, D. (2016). Potensi Belajar Dalam Al-Qur’an ( Telaah Surah An-Nahl: 78 ). Jurnal Edukasi Islami, 05, 1411–1429.

Rahmawati. (2008). Potensi Dasar Manusia Menurut Ibnu Taimiyah dan Implikasinya Dalam Pendidikan Islam. Dalam Qathrunâ (Vol. 3, Nomor 1).

Siregar, R. L. (2016). Al- Af ’ idah dan Qulub serta Kaitannya dengan Pendidikan. jurnal Al-Hikmah, 13(1), 100–109.

Syamsul Rizal. (2017). Melacak Terminologi Manusia Dalam Al-Qur’an. Jurnal At-Tibyan, 2(2), 87. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004




DOI: https://doi.org/10.15575/ijni.v8i2.10774

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

View My Stats

Creative Commons License

International Journal of Nusantara Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License